Spd eller inte för långtur

Vilka för/nackdelar är det med att använda sig av Spd (skor/pedaler). Har sett att det finns Spd-skor som även kan användas till att promenera med, kanske denna kombination kan vara bra?

Nu är jag inte cyklist men har spinnat i ca 10 år och har därmed också ett par SPD skor. När jag väl skaffade dessa skor så revolutionerade det hela världen för mig.
Allting blev så mycket enklare i cyklingen och jag skulle inte kunna gå på spinning utan mina SPD-skor.
Nu har jag ett par sk mountain-bike skor vilket innebär att det är ett par hårda skor med dubbar för att kunna springa i. (Vilket man gör i mountain-biking).

Så vitt jag vet så är det så här när det gäller SPD-skor.
De du kan gå i (och som har en gummisula) är till för spinning. Dessa är ganska mjuka i sulan och överför inte så mycket kraft till själva pedalen.
Rena cykelskor har är riktigt hårda i sulan för att överföra så mycket så möjligt till cyklingen, men är också svåra att cykla i.
Mountainbike skor har dubbar för att du skall kunna springa i dy och likn öch är inte fullt så hårda men ändå styva och du kan gå på ett vanligt golv med dem.

Jag rekommenderar dig därför att skaffa ett par mountain-bike skor med SPD för att kombinera det du vill ha för det är ändå så att SPD'n gör en fruktansvärd skillnad!

//Peter

Skor för landsvägscykling är definitivt svåra att gå med (som ett par bak-och-framvända pumps, typ) men att de skulle vara svåra att cykla med vet jag inte. Däremot ger de bra tryck i cyklingen!

Någon touringmodell tex från shimano vore nog perfekt. Jag hade en sådan modell tidigare och den funkade så pass fint att gå i att man på en cykelsemester inte skulle behöva extraskor med.

På min senaste cykelsemester körde jag riktiga landsvägsdojor. Höll på att halka och slå mig några gånger. Funkar möjligen om man har reservskor eller rent fokus på cyklingen, dvs inga kvällspromenader, turistande etc. Ska du köpa nya grejer är det klassisk SPD och touringskor som är mitt tips.

/Ala

Är inne på mitt andra par av Shimano SH-MT 40, mountainbike-skor med spd. De är väldigt prisvärda och helt ok att gå en kortare promenad med. Funkar även bra med platt-pedaler om det skulle finnas någon anledning att skifta pedaler mitt i resan. Gillar att de med långbyxor som täcker kardborrebanded ser de ut som "vanliga" träningsskor. Den eller liknande modell bör vara ett bra alternativ även för långfärd.

fördelarna överväger alla nackdelar –*ta med två par skor, tycker jag. ska du inte cykla i kallt klimat räcker det med spd-skorna och ett par sandaler.

och skulle du ha problem med att du fastnar i pedalerna eller inte kan komma ur, så beror det på att pedalerna inte är korrekt inställda. efter ett par dagars cykling kommer du ha fått in en bra reflex för att koppla ur dig ifall av t.ex. oförutsett stopp eller olycka.

Skor / Pedaler

Vilka för/nackdelar är det med att använda sig av Spd (skor/pedaler). Har sett att det finns Spd-skor som även kan användas till att promenera med, kanske denna kombination kan vara bra?

Hallå !
Mitt förslag är följande och ett väl inkört alternativ.
Jag kör med Downhill pedaler (spd) dom har en stor trampyta vilket gör det möjligt att vid riktigt ruskigt väder ta på ett par vandringskängor och trampa på i, sedan har dom greppsäker yta med form av upphöjdkant med små taggar nästan kan vi säga...typ.
Till detta har jag kört med en rad olika spd skor just nu har jag ett par varmfodrade cammondale som ser ut som låga sportiga gummiskor och detta fungerar kanon.
Sedan kikade jag på Renate Chlumskas utr och hon körde i träningskor och tå-korg på sin cykel detta tog henne runt Amerika men hon fick ju putta sin cykel Och kanot uppför många backar så det kanske var detta alternativ som passade henne bäst.
Så välj skor och pedaler som ger många möjligheter.
Eleuthera

Beror på

var och när och hur du skall cykla.

Skall du vandra också?

Jag är mycket nöjd med SPD och enkla touringskor från Shimano för cykelpendling vår (sommar i skitväder) samt höst och vinterskor under slasksäsongen. Under sommaren blir det mest racer och racer-SPD skor som är rätt odugliga att gå i. (Cyklar > 800 mil per år på 6-7 olika cyklar.)

Tycker inte att de SPD-skor jag haft är så roliga att gå i. Skulle inte välja dem för längre promenader än ett par kilometer. Inte lämpade för bergsmiljö eller steniga stigar IMHO. (Lätt att halka om SPD-klossen ligger an mot en sten eller en klippspets. Äldre typen av touringskor utan SPD klossar och pedaler med korgar och remmar kan vara ett inte oävet alternativ.

Janne Corax använder inte SPD på sina långturer men han cyklar ju på ställen där det blir fråga om rätt mycket extrem vandring också. Däremot använder han SPD i mer civiliserad miljö.

Thure

Är det så bra med Spd-skor? Har aldrigt haft några men kanske är det dags att köpa ett par...

Jag gillar mina flipp-flopp...
12.jpg

/Stellan

haha joo va faan sandaler e ju lite flexiblare såklart. det kanske är en smaksak, men jag känner lite att 'en gång spd, alltid spd'. Dvs när du väl 'prövat' i ett par veckor så känns det grymt fattigt att cykla utan…*det ger inte alls samma snabbhet och inte minst acceleration i stadscykling (=mkt traffikljus).

om jag vore du så skulle jag i alla fall ge spd en chans…*investeringen är väl 300-400 för trampor (515 tror jag dom med spd på ena sidan och 'vanlig' trampa på andra heter) och ca 1000 för ett par ok skor. kanske kan du låna av någon när du är hemma nästa gång? åker du förbi stockholm o har sthl 41,5 så finns ett par här att låna, inkl trampor, åtmistone ett par månader framåt då jag inte cyklar på vintern i sverige. =)

SPD-skor utan kloss!

Jag kör med SPD-skor utan klossen ditmonterad när jag är ute på längre turer, typ semestrar. Stelheten i sulan är viktig för mig, annars blir jag trött i fötterna, men utan klossen funkar de väldigt bra att gå omkring och sightseea på kvällarna med. Ibland har jag kört med tå-korg också men inte alltid. Det är det ultimata om du frågar mig :)

/Anneli

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bikeforfuture SPD alternativt Vanliga trampor? Långcykling 14
thureb SPD-skor till hundcykeln Långcykling 8
ekis Ställa in spd-klotsar? Långcykling 3
argento SPD-pedaler - skillnader mellan racer och MTB? Långcykling 6
Rickard L SPD pedaler hur träna ?? Långcykling 7
tbasco gänga om vevarmar för SPD? Långcykling 9
a_gilljam SPD vs Clips Långcykling 23
thureb Vintercykling SPD-underhåll Långcykling 5
bergochcykel SPD-pedaler och MTB fšr nybšrjare Långcykling 2
ulfbn Finns det franskgängade SPD-pedaler? Långcykling 3
viggen936 Varma cykelfötter med SPD-pedaler Långcykling 7
ala SPD på touringcykeln? Långcykling 4
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Cykelbyxor eller inte? Långcykling 15
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg