SPD alternativt Vanliga trampor?

Vad sägs om mountainbikeskor och pedaler som är spd på ena sidan och vanlig på den andra? Då kan man välja hur man vill göra, dessutom går det att cykla i andra skor om man vill, mtb-skor finns i flera modeller som faktiskt är helt ok även när man klivit av cykel och vill gå en sväng.

Jag har cyklat mycket med ett par Shimano SPD-324 pedaler, vanliga på ena sidan och spd på andra. Till detta har jag luftiga Shimano FN-50. Det är en spinning sko för inomhus bruk men den är skön på sommaren och den torkar mycket fort om det regnar på fötterna. OK att gå i utan att man låter som en steppare men jag brukar byta till ett par Keen sandaler vid behov.

Ang touringpedaler

Jag kan gå i god för powergrips. Ibland lite osmidiga att komma i men sedan funkar de bra. Spd har bättre kraftöverföring på upptrampet men de kräver ju speciella skor.

Parallellt med SPD har använt Powergrips sporadiskt sedan början av 90-t. Främst vid vintercykling men blir allt mer förtjust i dem så de skall nog med på årets tur. Går lätt att göra egna om man vill prova. Tycker inte att de är svårare att komma i än clips eller combipedaler. Man lär sig snabbt att flippa upp rätt sida med tån. Liksom med clipspedaler så underlättar det om man har en sko med relativt slät och rundad sula. Dubbelsidiga SPD är aningen lättare att klicka i när man vant sig och säkrare då de oftast löser ut vid vurpa.

Pedalfrågan

Smaken är som baken. Själv har jag i alla år på landsväg kört med SPD-SL. "Vanliga" SPD-pedaler känns lite skramliga i baklyftet, men jag kan ha haft otur. Hur som helst, med SL så sitter dojjan som limmad i pedalen samtidigt som den inte hindrar "ta-emot-reflexen" vid vältning. Och den är lite enklare att klicka i vilket inte är fel om det blir många stopp.
Och med en SPD-SL-kloss under skon kan man iallafall förklytta sig, även om det inte är vackert.
Se exempelvis Cykloteket

Fräscha upp tråden...

Hittade denna gamla tråd och slänger in en fråga här.

Jag har länge använt SPD pedaler på MTB Men har nu gått över till långfärdscykling, och kan ta mig Tu..n inte hitta en bra inställning på SPD klossen under skon. Någon som har bra tips på hur jag justerar klossarna så att foten hamnar i en bra ställning och naturligt läge. Jag justerar och justerar men känner hela tiden som att klossen sitter fel och att foten inte hamnar rätt.

Funderar skarpt på att gå över till vanliga pedaler igen :-(

Kör med franska touringskor i mesh samt pedaler med korgar. Skönt att kunna gå på stengolv utan att halka. Dessutom minskar skodonspackningen till enbart flipflopps.

Äventyrare69! Kör du med samma skor på både din MTB och Touringhoj? I så fall är det kanske läge för en bike-fit på din touringhoj?

Själv försöker jag ha spd-klossen långt fram samt centrerad i sidled. Kör mtb-spd på alla mina hojar.
/Niklas

vanliga trampor

Jag har aldrig haft något bekymmer med vanliga trampor. Jag har dock inte tån på trampan utan har den mer mitt under foten. Tappar jag mycket energi pga detta? Brukar ha gympasko eller keen-sandal. Någon enstaka gång har jag fått kramp i hålfoten när jag cyklat med keen-sandalen, tror det beror på att den är såpass mjuk.

Äventyrare69! Kör du med samma skor på både din MTB och Touringhoj? I så fall är det kanske läge för en bike-fit på din touringhoj?

Själv försöker jag ha spd-klossen långt fram samt centrerad i sidled. Kör mtb-spd på alla mina hojar.
/Niklas

Jag har inte kvar MTB hojen. Kör endast långfärd/pendling nu.

Efter lite tips från "Sheldon" så testade jag att flytta klossarna längst bak på skon. Det resulterade i att krampen i fot och vad försvann. Innan dess hade jag problem med att jag fick kramp på utsidan av foten och överansträngt hälsena.

Det som är problemet nu är att jag har för lite "Toe out" tror jag!. Det känns som att vänsterfoten vill peka ut lite mer än vad jag har ställt klossen till.

Beställte ett par nya SPD pedaler igår. Nya XT med lite större plattform. Jag tror att det kan hjälpa på stabiliteten, och att skon får lite mer att vila på.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg