Spårdata gpsmap60

Jag kan lägga till att på iQue 3600a behålls tid och hastighet, när man sparar ett spår i enheten. Den följer alltså inte det gängse mönstret.

Aktiv log 5000 punkter.
Sparade spår 32 st, med max 500 punkter i varje.

Det sker alltså en reduktion av antalet punkter, men inte av informationen i punkterna. Jag tror att iQue 3600 gör likadant, men jag har ingen här att kolla med just nu.

Anders

Hejsan, lite OT detta
hur länge håller batterierna i era gpser? Och hur ofta uppdaterar dom positionen (och sparar den). Det är säkert grejer man kan välja, men säg att ändamålet är att vara ute på en längre vandring, kanske 10 dagar. Har dom minne för det?

Anledningen att jag frågar är att jag bygger om en enkel gps så att den blir liten, med lång batteritid och stort lagringsutrymme för just sådanna ändamål.

Med tanke på hur många olika GPS det finns att välja på, finns det förstås inget ensamt svar på en sån fråga. Någon särskild modell du är ute efter?

Anders

jag syftade inte på en specifik modell, utan på den gps du, eller andra här på forumet, använder.
Bland de gpser jag sett har jag märkt att det är väldigt stora skillnader i kapacitet. Då jag antar att många här använder gps för att kartlägga längre utflykter så torde ni ha gpser i det segment jag intresserar mig för ;)

Vanligtvis uppdaterar konsument-GPS positionen varje sekund. Om man väljer batterisparläge så kanske var fjärde sekund.

Spårloggen kan man ställa in i olika läge. Ofta finns det en automatisk, som lagrar punkter tätare ju oregelbundnare spåret är. I ett flygplan glest, med bil tätare och till fots i snårig terräng väldigt tätt.

Dessutom kan man ofta ställa in ett tids- eller längdintervall mellan punkterna, om man föredrar det.

Tre av mina GPS klarar 5000 punkter i spårloggen, en klarar 10000.
Tre kan spara 32 spår, komprimerade till 500 punkter, en 10 spår om 750 punkter.
Bortsett från att vissa data försvinner, i vissa mottagare, kan man alltså spara ett spår per dag, exempelvis.

Jag tror inte att någon GPS går 10 dagar i sträck utan batteribyte, såvida du inte bara har den på då och då, för att kolla positionen. Men då kan du ju inte logga dina irrfärder.
Se till att ha en som har utbytbara batterier, och ta med dig en omgång per dag eller så. De nyaste klarar sig med en omgång varannan till var fjärde dag, beroende på hur mycket du vandrar varje dag, förstås.

Anders

Batterier

dow; sa:
Hejsan, lite OT detta
hur länge håller batterierna i era gpser? Och hur ofta uppdaterar dom positionen (och sparar den). Det är säkert grejer man kan välja, men säg att ändamålet är att vara ute på en längre vandring, kanske 10 dagar. Har dom minne för det?

Anledningen att jag frågar är att jag bygger om en enkel gps så att den blir liten, med lång batteritid och stort lagringsutrymme för just sådanna ändamål.

Nu är tråden redan kapad, men se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17254&pagenumber=2

Per Brune

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg