Efter att i helgen ha provat ParseGDB också i praktiken har jag lite kommentarer för de som är intresserade.
Utrustning: GPSmap 60C, Metroguide v6.0, ParseGDB v1.5
Provade först att konvertera en rutt med -s, detta skapar som sagt en ny rutt med alla viapunkter inlagda. När rutten visas på kartan blir det raka streck mellan punkterna, som på en apparat utan autorutt. Det är normalt inga problem att navigera efter detta, turn preview fungerar oftast bra. Speciellt i stan där vägarna mellan korsningar oftast är ganska raka.
På småvägar kan det dock ibland vara svårt att veta åt vilket håll man ska svänga utifrån informationen i turn preview. Detta om vägarna svänger fram och tillbaka mellan viapunkterna, då vet man inte säkert på vilken väg man kommer och vart man ska eftersom rutt-linjerna ibland ligger mitt emellan två vägar. Detta problem har väl förmodligen alla enheter utan autorutt, enklast är nog att ta hjälp av en något utzoomad karta för att se varifrån man kommer och vilken väg som är korrekt.
Nästa test var att konvertera en rutt till en track med alternativet -t. En nackdel visade sig direkt, det är en aning krångligare att starta navigation efter en track. Man måste gå in i track-listan, välja TracBack och sedan ange sin destination. Det verkar inte gå att automatiskt välja hela tracken.
Track-alternativet ser mycket bättre ut på kartan än rutt-dito. Markeringen följer vägarna exakt genom varje kurva och kör man efter kartbilden är det inga tveksamheter om vart man ska ta vägen. Turn preview fungerar dock inte riktigt lika bra som med rutten. I stan där vägarna oftast är ganska raka, och även med hojen på små grusvägar där det inte gick alltför fort förbi korsningarna var det inga problem att hinna få information om svängarna. Men på 90-väg kommer sväng-varningarna oftast alldeles för sent. Detta eftersom man tydligen måste passera föregående punkt innan nästa kontrolleras avseende kursavvikelse. Eftersom punkterna ligger så tätt i track-alternativet blir varningarna därmed också sena.
GPS:en avgör själv när den ska varna för en sväng med turn preview, troligen på grundval av om kursförändringen i en punkt är större än 5-10°. Detta kan också ge problem i skarpa kurvor och/eller vid långa rutter där begränsningen på 500 punkter ger en mindre detaljerad track. Då kan man få turn preview-varningar fast man inte ska svänga utan bara följa vägen.
Ett problem som uppstod både vid konverteringen till rutt och till track var när man använde egna waypoints som viapunkter. Konverteringen gick bra fram till den första waypointen, men sedan pekade rutten direkt till nästa waypoint och några viapunkter vid korsningar lades inte in. Detta känns som en bugg i ParseGDB som kanske kommer att åtgärdas, men tills vidare går det att komma runt genom att klicka på närmaste väg istället för själva waypointen.
Sammanfattningsvis:
- I stadsmiljö fungerar båda sätten bra. Rutten får färre punkter och tar därmed mindre plats, tracken blir snyggare på kartan och är otvetydig vid knepiga korsningar.
- Vid navigering efter track på landsväg är turn preview inte så användbart, det är nog bättre att stänga av den och köra efter en lagom utzoomad karta. Det går att minska antal punkter i en track (med hjälp av MapSource) ganska mycket utan att upplösningen blir lidande. Att filtrera en track med 1500-2000 punkter ner till 500 verkar inte ge några problem.
- Vid navigering efter rutt på landsväg fungerar turn preview oftast bra, men man bör kanske ha en viss koll på hur vägen ser ut för att veta åt vilket håll man ska svänga vid tvetydiga instruktioner.
- Gör inga cirkulära rutter, dvs rutter som startar och slutar i samma punkt. Då tror GPS:en att man redan är framme när navigationen påbörjas och oavsett hur långt man åker efter rutten tycken den bara att man ska vända tillbaka till sista punkten.
Oj, detta blev långt. Hoppas nån har nytta av informationen.
Peter: Om du ger mig din adress kan jag maila programmet till dig.
Mvh Andreas