Bildlagring
Det här tycks vara ett hett ämne.
Personligen tycker jag det där med DVD eller CD vara förlegat. Om du sparar en massa DVD-skivor. Tror du att du kommer att stoppa in 100 eller 1000 skivor för att uppgradera dem när det kommer nya program? Det är ju betydligt enklare att starta upp en hårddisk. Vad jag förstått så slits inte den när den ligger stilla. De är billiga i dag.
För övrigt, Jag fotar till 99% i RAW. Den filen innehåller förutom viktig filinformation en massa skräp som du inte har någon nytta av. Om du öppnar filen i en RAWkonverterare och gör en förändring i filen skapas en extrafil som du måste hålla rätt på. Du kan inte skriva till en RAWfil. Därför konverterar jag numera alla bildfiler till DNG. Ett format som ADOBE vill göra till standard. Konverterare hittar du gratis på deras hemsida. Därefter bearbetar jag bilden och sparar den i lämpligt format.DNG flien sparar jag orörd. Med DNG slipper jag alla dessa skräpfiler, alla ev förändringar och metadata lagras i filen.
För arkivering använder jag en databas. Tidigare Portfoli från Extensis, men nu håller jag på att gå över till Photoshop Ligthroom från Adobe. Där är det enkelt att lägga in keywords. Tyvärr så finns det vissa begränsningar med det programmet, men det kanske rättas till med tiden. Det viktiga är att du anger keywords för bilderna, annars kan du inte hitta en speciell bild. Hur ska du kunna veta vilken dag, månad eller år du fotade farmor när hon klappade din katt? Men rätt inlagda keywords hittar du alltid bilden.
Christer