Spagetti-gafflar

Och så har ju Fox kommit till Sverige...

Apropå prylfaktorn: Såg på cyclecomponents att FOX-gafflarna finns att köpa. Dyra förstås, men prylfaktorn är väl optimal.

Nån som sett en i verkligheten? Skulle vara kul att testa...

/Dewe

Reservdelar???

Fox-gafflarna ser verkligen trevliga ut. Men en tanke som slår mig är hur pass lätt det är att få tag på reservdelar till dem. Jag har redan blivit varnad för att köpa Marzocchi, med argumentet att det är svårt att få tag i reservdelar här i Sverige. Rock Shox verkar vara det fabrikat som är "tryggast", enligt mångas mening. Har de gaffel-monopol i Svea rike? Strunt samma, jag tar en Marzocchi ändå. Får väl åka till Italien och handla reservdelar om det behövs :)

MVH,
Petra

Tror inte det är något problme

madir; sa:
Jag har redan blivit varnad för att köpa Marzocchi, med argumentet att det är svårt att få tag i reservdelar här i Sverige.
Petra

Undrar det? Från vad jag förstår är Zocchi de mest lätt meckade gafflarna. De har ju gjort dämpare och gafflar i decennier, för MC-folk, som också gillar att göra saker själva. Själv satsar jag också på italienskt, det blir en Marathon.

Per

Frågan är nu bara, när kommer svenska Öhlins med fjädringskomponenter til MTB? De är ju kungar på fjädringar!:)

Öhlins ägs av Yamaha, dock med väldigt fria händer, men jag tror inte Yamaha är så intresserade...

/BAX

ECC

Skulle jag byta gaffel skulle jag ta en med ECC. Att få den ytterligare hjälpen uppför skulle vara avgörande för mig. Man slipper bli sjösjuk ;^)

Utlåsning viktigt vid spurt, men ...

ECC i all ära, är säkert jättebra, men jag tycker lockoutfunktion är överskattat. Har kört mycket, flera år, på Manitou med lockout funktion och kan konstatera att jag använt den mycket sällan. Bytte min SXR ti mot en SID förra året och har inte saknat lockouten alls. Förra året cyklade vi, med våra andra cyklar som också har Manitou SXR med lockout, drygt 400 mil i Sydostasien, trots att vi uteslutande var på väg använde vi inte utlåsningen en enda gång på hela resan.

Det har naturligtvis mycket att göra med hur man trampar: lägger man ner kraften med ett mjukt och jämt rundtramp gör det verkligen ingen skillnad, å andra sidan om man tävlar och står upp och hamrar i spurter etc är det säkert oumbärligt.

Just ECC tror jag främst är avsedd för klättring. Ger brantare vinkel på styret och sänker framdelen.

Per

Mitt slutgiltiga val...

Johan Dewe; sa:
Vilken bestämde du dig för till slut? Själv har jag beställt en Z2.

/Johan

Hej hopp!
Tack för alla goda råd. Valet föll efter många om och men på en svart Marzocchi MXC-ECC. Nu återstår bara att se vad prylarna går för i skogen... Tack för alla goda råd.

/Petra

ECC

ipg289h; sa:
Just ECC tror jag främst är avsedd för klättring. Ger brantare vinkel på styret och sänker framdelen.

Nu har jag börjat köra in min Zocchi och kan meddela, att jag misstog mig på den här punkten. När man slår på ECCn blir gaffeln stel och fast, helt utan dämping - till skillnad från de Manitougafflar jag haft - och det känns om man hade en vanlig cykel. Vinklen på styrstammen skärps någon grad i o m att framdelen sänks lite, vilket är en fördel vid klättring, men till skillnad från vad jag trodde knappast någon nackdel på väg.

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pampero teflonolja i gafflar Mountainbike 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg