Spagetti-gafflar

Hej hej,

Har sneglat på sköna gafflar från bella Italia. Vill ha åsikter om följande fyra Marzocchi-gafflar som jag kikat på:

Marzocchi, Z2 Atom Race (dyrast)
Marzocchi MXR
Marzocchi MXC-ECC
Marzocchi MXC (billigast)

Vilken gaffel anser ni ge bäst prestanda för pengarna? Har funderat på att köpa Air Caps för att ha möjlighet att skifta mellan luft och fjäder, kan panelen uttala sig om detta?

MVH,
Petra
[Ändrat av madir 2002-03-21 kl 08:41]

Så här är det!

Man blir lycklig av prylar! Ju häftigare och dyrare prylar, desto lyckligare! Så länge det bara kostar pengar är det billigt!

/Håkan

Jag är oseriös, jag vet...

men mitt resonemang är ett annat. Jag vet inget om Marzocchi, kör själv tyvärr med nån Manitou-dämpare från -99.

Jag menar: Varför köpa en ny dämpare? Duger inte den gamla? Kommer du förbättra din förmåga som mtb-cyklist? Hur många % bättre? Och hur mycket kommer det bidra till ett bättre läge i konkurrensen bland medtävlare?

Jag kanske projicerar lite av mina egna värderingar, men det handlar oftast mer om att vilja ha en ny häftig pryl. Det verkliga behovet är oftast inte objektivt mätbart (åtminstone inte vad gäller den här typen av prylar (mtb, gtx-jacka, hemmabio etc)). Alltså; behovet utgörs inte av den faktiska nyttan av en ny pryl utan av känslan av att ha en ny häftig pryl som är bäst, som är tuffast, som är lättast etc i hela stan. Och då för att maximalt kunna tillfredsställa "häftig-pryl-behovet", köp det häftigaste!

/Håkan

Atomen

Hej!

Atomen har i test efter test fatt lysande kritik och jag har även fatt uppfattningen att skribenter i detta forum har rosat denna gaffel (sök sa far du se). Det maste tyda pa att det är en bra gaffel. Dessutom har ju Marzocchi den absolut snyggaste designen. Atomen var länge mitt första val när jag skulle köpa gaffel förra aret, men jag fick tag i en annan gaffel som passade mig ännu bättre.

/stefan

Och om man har en odämpad gaffel och faktiskt v i l l ha en dämpad gaffel då? Då är ju frågan om vilken Marzocchi gaffel som är bra ganska intressant. De gör iaf schyssta MC-gafflar.

Atom Race

Hej!

Jag har dessvärre inte testat de nya gafflarna men på http://www.mtbr.com finns det massor med recensioner så jag råder dig att surfa dit! Atom Race har jag dock provat och det är en riktigt go' gaffel. Mycket bra respons och känsla. Säkert bland det bästa man kan ha och det enda som går att anföra mot den är vikten, men who cares om man inte ska tävla!?

Zocchi

Det beror på vad du ska göra med den. Zocchi Atom med fjäder och olja ska vara de skönaste, roligaste och hållbaraste. Men inget för den som jagar sekunder eller hundradelar. Har för egen del kört på Tange, Manitou och SID, och väljer nu Marzocchi. Men eftersom jag ännu inte kört på den ska jag inte uttala mig.

Trodde för övrigt att det var SID det handlade om när jag såg rubriken. Det har ibland sagts att de är som spagetti, flexiga alltså. Tror dock att man ska vara ganska tung eller köra extreme freeride, som inte gaffeln är avsedd för, för att lida av det.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

Re: Jag är oseriös, jag vet...

Håkan K; sa:
Jag menar: Varför köpa en ny dämpare? Duger inte den gamla? Kommer du förbättra din förmåga som mtb-cyklist? Hur många % bättre? Och hur mycket kommer det bidra till ett bättre läge i konkurrensen bland medtävlare?

/Håkan

Det är en helt ny hoj jag ska få byggd åt mig, så det är därför jag är på jakt efter en prisvärd och bra dämpare. Orsaken till att jag ställde frågan var att jag tror att det finns många bland er som vet mycket mer om cykeltekniska detaljer än jag. Om jag sedan förbättrar min kapacitet med några promille för att jag väljer en dyrare gaffel (och kanske bättre?) - det står skrivet i stjärnorna :)

MVH,
Petra

MXC

Hej,

jag har en MXC air 100mm slaglängd och tycker att den fungerar bra, mycket bra om man ser till priset.

Enda problemet än så länge (har ägt den sen januari) är att den är lite för lång för min ram. Tyngdpunkten kommer lite långt bak med resultatet att klättring uppför branta backar blir lite svårare. Välj alltså rätt slaglängd (förmodligen 80mm) så att du inte får samma problem.

Daniel

Re: MXC

appelo; sa:
Enda problemet än så länge (har ägt den sen januari) är att den är lite för lång för min ram. Tyngdpunkten kommer lite långt bak med resultatet att klättring uppför branta backar blir lite svårare.

Det kan vara värt att pröva att sätta mer "sag". Fast det har du kanske redan gjort. Jag bytte en 80 mm mot en 100 mm på min cykel (en Fisher) och pumpar den så att den "sagar" ung 2 cm. Funkar alldeles utmärkt. Har inte märkt ngn nackdel av bytet faktiskt.

Per

Re: MXC

appelo; sa:
Enda problemet än så länge (har ägt den sen januari) är att den är lite för lång för min ram. Tyngdpunkten kommer lite långt bak med resultatet att klättring uppför branta backar blir lite svårare. Välj alltså rätt slaglängd (förmodligen 80mm) så att du inte får samma problem.

Marzocchi har ju också sitt ECC, dvs lock-out med gaffeln i bottenläge. Lär underlätta vid klättring eftersom gaffeln blir kortare...

Håller själv på att kolla på gafflar, och Marzocchi får man höra mycket gott om. Sen kan man ju fundera på om Atom Race verkligen är mer än dubbelt så bra som MXC (om man ska gå efter priserna på cyclecomponents). Men så var det det där med prylfaktorn förstås...

/Dewe

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pampero teflonolja i gafflar Mountainbike 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg