Späckhuggare i Tysfjorden

Det låter som vi gjort helt rätt val då, vi åker ut med en stor båt första dagen och en av de små den andra.
Tack för tipset om fotograferingen! Jag var påväg lite i tanken att lämna analoga hemma och pröva bara det digitala. Men nu blir det nog tvärt om. Jag köpte en Nikon D50 i somras men vi är inte helt överrens än,, tror fortfarande att det analoga ger så mycket bättre kvalitet. Jag tar väl med teleobjektivet om det skulle vara lite ljust en halvtimme under färden med stora båten men sen får det nog bli 28-70,, tänker jag rätt??
 
Din D50 fungerar fint däruppe. Det viktiga är att man inte har en digital med för lång tid från ett att man tar bilder, till dess att kameran verkligen tar bilden. Den tiden är försumbar på en D50.

Sen hänger det ju på vilken optik du har. Med en digital kan du variera dig i ISO som du inte kan på en analog (om du inte byter film då).


Christian
 
D50 lär nog klara uppgiften (om du klarar att hantera den, där lät som om det var tveksamheter på den fronten ännu?). Därmen inte sagt att den gör det bättre, den gör det billigare dock.

Min rekomendation är att du tar med båda, förvara dem bara vattentätt uten färden ut och tillbaka med småbåtarna, ibland är det lite stänk och liknande om vädret är roligt!

Båda har sina starka sidor och detta är ingenting som man gör varje dag precis, ta med båda och rejält med film och batteri/minneskapacitet och om du sen alldrig ensa tar upp dem eller bara använder ena så stressa inte upp dig över det, njut av upplevelsen (och ta bilder om du vill och kan)!

Lycka till!

(Det kan även vara ett tips att ta fram nån kamera när ni närmar er den lodräta klippan som jag inte kommer ihåg vad den heter nu, mycket havsörn och läcker klippa även utan dem! Jag vet inte om de alltid tar en tur förbi där dock.)
 
Toppen, tack!

Det får bli både analogt och digitalt med på resan och så får vi se om jag lyckas ta någon bra bild som jag kan dela med mig av.
Erkänner att jag inte är så intresserad av tekniken men en bra systemkamera har kunnat göra att jag kan fuska lite och koncentrera mig på komposition och utryck i bilden och lycka få riktigt fina bilder ändå.

Tack i alla fall för alla bra tips! Det blir säkert kallt, mörkt och helt fantastiskt spännande:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BillyLindqvist Späckhuggare-safari Vilda djur 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg