Späckhuggare i Tysfjorden

Jag ska åka till Tysfjorden i början på december och titta på Späckhuggare. Är det någon som varit där och som kan berätta och tipsa lite?
Jag har nyligen köpt en digital kamera och jag tar gärna emot lite tips om det är något jag ska tänka på när jag ska ut i halvmörker i gummibåt och försöka fånga Späckhuggare på bild.
 
Grattis. Det är KUl, Stora fina djur.

Jag har varit där två gånger, skrev en artikel om det här på utsidan, borde kunna hittas med sök.

Har du vattenhus till din kamera, misstänker att gummibåten kan bli småblöt om du har otur .

De är snabba. Så en kamera med snabb tagning av bilder är bra. Sen att inte bara titta i sökaren, utan vara beredd med andra ögat också. När man ser något komma, rikta den dit snabbt, eller chansa på var den kommer och var beredd.

Var ska du bo?
 
Hej Christian

Tack!

Vad kul det var att läsa det du skrivit.
Vi ska också bo på turistcentret och har bokat in två turer en med stor båt och en gummibåt dagen efter.
Tyvärr har jag inget vattentätt hus men tänkte ta med min vattentäta säck för kläder som jag har för skridskoåkning.
Var det väldigt mörkt när du var där? Någon sa att det endast är 2 timmar i dagsljus i början av december.
 
Jag var där tidigare. Men i december är det nog mörkt ja. Det ligger ju en bit norr om polcirkeln, så det är nästan inte så solen kommer upp alls då.
 
Dykning?

Dum fråga kanske......men jag undrar om det förekommer någon dykning vid "späckhuggar-spaning" i Tysfjorden.
Borde ju annars vara en maffig upplevelse.
Har hört att späckhuggarna inte stannar på samma ställe så ofta eller är det kanske så att man skulle störa dem....?
 
Man kan snorkla med dem vilket säkert är häftigt, men vad är det som säger att de inte tror att man är en god säl i sin våtdräkt?
 
Visst förekommer det guidade turer med dykning, när jag var där för ett par år sedan fanns det i alla fall turer både för fridykare och sportdykare. Tyvärr fanns inte den tiden för mig, "bara" ute med båt, vilket var en upplevelse det också!

/Niklas
 
Hej,

jag har varit uppe två gånger.
- Första gången var 2004. Vi var där första helgen dom hade öppet (slutet av oktober om jag inte missminner mig). Ljust och fint men vi såg inga späckhuggare den helgen men väl mycket annat som t.ex. havsörn och sillval.

Andra gången, förra året 9-12 december. Den här gången såg vi späckhuggare ena dagen (om man nu kan kalla det för dag).

Mina erfarenheter av dessa två turer och kanske tips till dom som vill åka upp och titta:
- Åker man i början av säsongen riskerar man att inte se något p.g.a späckhuggarna inte gått in i fjorden. Ljuset är perfekt för foto vid den här tiden.
- Någongång i mitten av november tror jag är den bästa tiden att åka MEN då måste man boka i god tid eftersom platserna snabbt tar slut.
- Åker man i slutet av säsongen ökar chanserna att se späckhuggarna rejält, nästintill 100% på en helg. Om man ska fotografera gäller det att utrustning som tål "halvdunkla" ljusförhållanden mitt på dagen. Jag använde Canon Eos 20D med ett Sigma 100-300/4 med enbensstativ och hade rejält svårt att få bra bilder.
- Bo i motellrummen (om man inte har jättekrav på komfort).

Den enda "dykningen" med späckhuggare i Tysfjord som jag känner till är snorkling i torrdräkt utan fenor.
Har suttit i gummibåten påklädd och klar i en dag utan att träffa på några huggare.... Kissa ordentligt INNAN ni hoppar i dräkten ;-)
[Ändrat av stebo 2006-11-09 kl 13:57]
 
Om du ska fota kanse det kan vara en ide med att åka i de där storbåtarna men annars skulle jag lätt byta två tre turer med dem för en med de små zodikabåtarna!
Att luta sig ut och se de stora vita fläckarna glida under en på några meters djup och att nästan kunna sträcka ut handen och röra vid de underbara djuren var läckert. ATT FACKTISKT KUNNA SITTA I BÅTEN OCH TITTA UPP(!!!) PÅ PÅ FENAN SOM GLIDER FÖRBI! Mmmmm.

Fota inte digitalt är väl första tipset för att klara förhållandena, jag skulle tro att du får bäst resultat med en analog kamera med en riktigt ljustark optik och känslig film.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BillyLindqvist Späckhuggare-safari Vilda djur 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg