Sovsystem för par?

-1 och tvåmannsquilt på sommarfjäll känns för mig inte helt komfortabelt, det förekommer att det snöar under lägliga vindar och lågtryck, -5 tror jag skull vara aningen komfortablare.
Egen sovsäck behöver inte vara romatikdödare, men ger helt klart fler individuella reglermöjligheter.
R Jardine har mycket om quilt i sin utmärkta Beyond backpacking.
go tur

Vi har valt exped madrasser och olika sovsäckar men med likadana dragkedjor. Hon har en varmare v-zippad haglöfs och jag har valt en kallare h-zippad TNF. På så sätt får vi en dubbelsäng med individuellt anpassad komforttemperatur. Fungerar bra!

Det man behöver kolla är att dragkedjorna är ungefär lika långa (tror det skiljer ca 5 cm på våra säckar och det upplever jag som OK).

Jag tror inte ert problem var att det var för mycket luft i säcken när ni hade säckarna ihopknäppta, jag har aldrig hört att tajta socksäckar skulle vara varmare än stora.

Problemet är nog snarare att det blir en stor öppning upptill där värmen smiter ut.

+1

Jag har lagt ner försöken med kopplade säckar vid allt som kan kallas kyla. Man skulle behöva en överdel som ser ut som en poncho med två huvor för att få det att funka tror jag. Lite siamesisk tvilling liksom, två huvuden, en kropp.

+1

Jag har lagt ner försöken med kopplade säckar vid allt som kan kallas kyla. Man skulle behöva en överdel som ser ut som en poncho med två huvor för att få det att funka tror jag. Lite siamesisk tvilling liksom, två huvuden, en kropp.

Den lösningen finns, med separata huvor som går att dra åt och samtidigt sova tillsammans...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg