Sovsäcksval

Joakim Ambrosson; sa:
Hmm, är det samma Johan som mejlat mig ang. ryggsäck tro?

Rätt gissat :)

Med sidanlakan och underställ tror jag helt klart att Atom är oproblematisk ner till ett par minus. Jag har normalt inte lakan med mig ut men sover alltid i underställ. Mer polyvalent :)
 
Atom

Jag använder också atom och är mycket nöjd.

Min recension: http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=5134

Någon nämnde om halvlång dragkedja och visst gav det mig lite betänkligheter med. Så här i efterhand omotiverade sådana anser jag nog. Jag tycker att man kan justera temperaturen tillräckligt bra med halvlångt, i varje fall på denna säck. Man kan ju också öppna dragkedjan och breda sovsäcken över sig. Överdelen blir ju som någon typ av täcke för överkroppen men nederdelen så klart förblir som en korv. Då får man det luftigare och svalare för fötter och ben innan man tycker det är dags att krypa ner på riktigt. Skönt om man missbedömt temperaturen och värmt upp lite väl mycket inför natten :)

Efter sommarens eldprov blev jag ännu mer imponerad av Atom, och den är det givna valet för mig när det gäller svenska sommarfjäll. Som jag nämnde i recensionen sover jag i ett underställ, tunna ullstrumpor (herrstrumpor från dressman) och vid behov mössa. Jag använder också ett bra liggunderlag, Exped Downmat 7, som såklart gör mycket när graderna sjunker, speciellt när det kryper under nollan kan jag tänka mig.. Jag tror inte du behöver något värre än detta om det är för sommarsäsong du tänker. Blir det däremot vår/höst skulle jag gärna lämna Atom hemma på fjällturen till förmån för en varmare säck.

Lycka till med funderandet och beslutet! :)
 
hehehe.. såg nu att du hann skriva och posta medan jag knåpade på mitt förra inlägg :) Men du överlever nog :)
 
Re: Roberts

millimeter; sa:
Jag köpte två från Roberts senaste sommaren. De väger typ 1000 gram, kostade typ 2000 kr/st om jag minns rätt och man sover gott ned till typ -5 grader utan problem. Jag vet inte tempen exakt, men vi sov i alla fall under bar himmel med frost utan att frysa det minsta. Det är en voyager light 500 vill jag minnas, med angiven komfort -3. Jag skulle som sagt tippa att jag mår bra i ett antal grader lägre temp än så.

vad? 2000 kronor styck?
jag har beställt en sovsäck från sverige via internet,sidan kommer jag inte ihåg,men iallafall, jag betalade bara 750kr för det. och den är en likadan modell som din,
du har verkligen betalat överpris.
 
Re: Re: Roberts

keke brank; sa:
millimeter; sa:
Jag köpte två från Roberts senaste sommaren. De väger typ 1000 gram, kostade typ 2000 kr/st om jag minns rätt och man sover gott ned till typ -5 grader utan problem. Jag vet inte tempen exakt, men vi sov i alla fall under bar himmel med frost utan att frysa det minsta. Det är en voyager light 500 vill jag minnas, med angiven komfort -3. Jag skulle som sagt tippa att jag mår bra i ett antal grader lägre temp än så.

vad? 2000 kronor styck?
jag har beställt en sovsäck från sverige via internet,sidan kommer jag inte ihåg,men iallafall, jag betalade bara 750kr för det. och den är en likadan modell som din,
du har verkligen betalat överpris.

Vad menar du med likadan modell egentligen?
Vad jag vet så säljer roberts bara direkt till slutkunden..
 

Liknande trådar