Sovsäcksval

Funderat och funderat...

Slutsatser:

* Dunsäck eller syntetsäck - troligen dun.
* Vikt spelar roll, men behöver inte vara någon
* Ej superlätt säck (max 600-650 gram dock)
* Komforttemp runt nollan, gärna -2?
* Slitstarkt tyg så den inte går sönder

Märkesförslag:

* Marmot Pounder, 450 gram, syntet, +5, 1350 kr
* Western Mountaineering HigLight, 455 gram, dun, +2, 2200 kr
* Western Mountaineering Caribou MF, 565 gram, dun, +2, 2300 kr
* Någon från roberts.pl
* Andra säckförslag tas gärna emot!

Frågor:

* Hur vet man om tygen är slitstarka eller ej, jag kan inte märkesnamnen Pertex och allt vad det heter..?
* Någon som har erfarenheter från ovanstående säckar.. kommentarer?
* Jag ska vara ute vår, sommar och höst med denna säck, vandring på högfjäll och paddling är säcken ämnad för, något man bör tänka på?
* Om jag beställer från Roberts.pl, vad ska jag ha och vad kostar det ungefär?
* Vi är 2 som ska beställa varsin säck, goda råd behövs! :)


Med tack på förhand!


// Jocke
 
Roberts

Jag köpte två från Roberts senaste sommaren. De väger typ 1000 gram, kostade typ 2000 kr/st om jag minns rätt och man sover gott ned till typ -5 grader utan problem. Jag vet inte tempen exakt, men vi sov i alla fall under bar himmel med frost utan att frysa det minsta. Det är en voyager light 500 vill jag minnas, med angiven komfort -3. Jag skulle som sagt tippa att jag mår bra i ett antal grader lägre temp än så.

Kontentan är att Robert's komforttemperaturer inte verkar överdrivna. Men 650 gram/ -2 grader verkar knivigt om man går på siffrorna. Kolla hemsidan, http://www.roberts.pl om du inte har adressen.
 
Dunsäckar...

Ska du ha dunsäckar som klarar både den vikt och comforttempen så kostar dom en del...
Den låga vikten innebär en komprommis på yttertygets rivstyrka men ska ändå vara riktigt bra...om man är lite försiktig :).

Pertex Quantum väger 30g/m2 och Pertex Quantum endurance väger 50g/m2.

Marmot: Hydrogen Reg, 595g, -1, 309$,

Rab: Quantum 250, 630g, +-0, 171£
Quantom 250 endurance, 680g, +-0, 180£
Quantom topbag, 430g, +-0, 117£, jamo har skrivit en recention om den!

Topbagen vet jag kostar 1900-2000 här i Sverige, vad dom andra kostar har jag ingen aning om.

(endurance) The lightest water resistant coated downproof, windproof and breathable fabric. 50g/s/m. 1500mm hydrostatic head.

//A
 
2000-2500 är inget problem att lägga ut. Atom kostar ju 2200. De andra två har komforttemp ner mot +2, men skulle som sagt gärna vilja ha lite lägre även om jag själv är varm av mig.

Ska kika in dom andra säckarna. Finns det någon firma i Sverige som säljer lätta säckar? Lite större urval än de vanliga butikerna..

// Jocke
 
Ska tillägga att jag själv endast är 176 och min polare är 182, så vi är inte så långa. Regular upp till 183?

Finns det en liten variant till mig kanske?

// Jocke
 
Jag köpte min Hydrogen på Hägglunds i luleå. jag kan varmt rekommendera den säcken, har sovit i ett par minusgrader utan problem. använder man kompressionssäck blir den försvinnande liten och vikten är också helt ok. Tyget verkar väl inte alltför stabilt men det tror jag är svårt att hitta om man ska ha en liten och lätt säck.
 
Jag kör med Marmot Atom, har vaknat en gång och tagit på mig lite extra kläder. Den natten hade vi frost på morgonen. Jag tycker ma o att säcken är OK i sommarfjäll, men grammen upp till en Hydrogen är troligen värt det hela. Med Atom får man väl i värsta fall vara beredd att köra ner en varmvattenflaska.

Nackdelen med Hydrogen är väl att den (liksom Atom) inte går att ventilera ända ner i fotänden, och för mig (som hatar att ligga och bli för varm eller rent av svettig) så är det då en fördel att Atom är tunnare.

Hur Marmot får Pounder Reg att väga lika mycket som Atom och ha samma tempangivelse är för mig en gåta. Troligen (men jag vet inte) är marginalerna lite bättre på Atom.
 
Det jag sett på nätet är följande:

Atom lovar mer än den anges till, runt nollan ska den hålla till enligt de flesta.

Hydrogen håller vad den lovar och har lite slitstarkare yttertyg.

Poundern verkar inte klara mindre än runt +10 och inte alls de +5 som Marmot anger.

// Jocke, som troligen väljer Atom eller Hydrogen nu
 
Joakim Ambrosson; sa:
// Jocke, som troligen väljer Atom eller Hydrogen nu

Tror båda är bra val, beror nog mest på åt vilket håll man vill ha sina marginaler. Jag tillhör dem som tycker att det är lättare att hantera kyla än värme (när vi pratar om dessa temperaturer), som jag skrev ovan.

Vad jag därmot skulle vilja ha till min Atom är en yttersäck i samma lätta kvalitet, som man kunde komplettera med för tidig vår/sen höst, eller en quilt kanske... Hmm...
 
Hmm, är det samma Johan som mejlat mig ang. ryggsäck tro?

Jo, jag är rätt varm av mig själv också, sen har jag 3 andra säckar som används vid kallt klimat.. nu behöver jag en ultralätt säck som duger ner till nollan med underställ och ev. en liten sidensäck inuti, vilket jag tror Atom klarar.

// Jocke, som nu siktar på Atom
 

Liknande trådar