Sovsäckstemperaturer

Re: Re: Ska vi sköta dina friluftsturer åt dig också?

515442; sa:
Nermander startar en diskussion genom att ge en källa till ett 39 sidor långt dokument. Jag tycker att det är rimligt att han berättar vad han tycker är intressant med detta, dvs vad han vill diskutera.

Nej, jag tipsade om intressant läsning för de som är intresserade av sovsäckstemperaturangivelser (eller sov säcks temperatur angivelser för de som inte gillade http://www.skrivihop.nu:-).

Och jag har inte läst hela ännu, jag har skummat igenom den bara och konstaterade att det fanns mycket intressant att läsa där.

T.ex. att historiken börjar nånstans 3500 f.k. med nån bergsbestigare som hade specialkläder och skor.

Eller jämförelser mellan de olika metoderna (på en av de första sidorna är det t.ex. bilder på fem sovsäckar med temperaturangivelserna: -16, -11, -4, -8, -10 och frågan "Vilken är varmast?". Svaret är att det är samma säck, mätt på fem olika sätt. Amerikansk, brittisk, europeisk, fransk och norsk angivelse.

Nordesjö; sa:
Lite jobbigt dock att man plötsligt behöver justera tillverkarnas siffror med 5-10 grader.
Skönt dock att se att skandinaviska tillverkare i snitt är de som ljugit minst, och amrisarna mest.
Det stämmer inte riktigt med mina och många andras erfarenheter. Tilläggas bör väl att jag tycker att Mammut/Ajungilak brukat ligga bra till medan andra nordiska märken "slarvat" mer...

Re: Re: Re: Ska vi sköta dina friluftsturer åt dig också?

[/QUOTE]

Det var menat som ett skämt.

Men du har kanske rätt - i botten låg nog lite syrlighet över att många förutsätter att andra alltid ska sköta informationsarbetet åt dem - trots att hela Internet finns mitt framför nosen på dem.

Det kanske var taskigt att du fick ta smällen.
Men är det verkligen för mycket begärt att man ska läsa igenom inledningen och innehållsförteckningen? [/QUOTE]

Nej, egentligen inte. Jag skummade dokumentet på två minuter innan mitt inlägg, men uppenbarligen för snabbt för att förstå vad trådskaparen ville diskutera.

Jag tycker att det är en bra princip att fatta sig kort och yttrycka ett problem, en fråga eller ett påpekande när man skapar eller svarar i en tråd - just för att hela Internet ligger framför nosen på mig.

OK, inga hard feelings från min sida.

Prova sig fram

Visar inte hela denna diskussion att det bästa är att prova sig själv fram till vilken sovsäck man behöver för sina olika turer.
Det handlar bl a även om att liggunderlaget är det rätta i kombination med sovsäck och vad man har på sig i sovsäcken hur man upplever den.

MVH
Rolf

Re: Prova sig fram

gerhard53; sa:
Det handlar bl a även om att liggunderlaget är det rätta i kombination med sovsäck och vad man har på sig i sovsäcken hur man upplever den.
Exakt! "Sovsystemet" är viktigast. Kanske kan man spara nåt på sovsäcken om man har ett bättre isolerande liggunderlag. Osv.

Men jag ser ändå fram mot kvällens läsning av Nermanders länk!

/Håkan

Jag skulle i alla fall uppskatta ett enhetligt system för temperaturangivelser. Att sedan ens egen kropp och annan utrustning, kombinerat med "situationsfaktorer" (väder, vind, mat etc) gör att siffrorna måste modifieras är en annan sak -- det är ju i alla fall bättre om det varierar mot en fast punkt i stället för mot en rörlig, så att säga.

Just nu är jag iofs lycklig ägare till en gammal Haglöfs Travellite som jag vet mina gränser för, så det gör inget om de tar ett par år på sig för att få systemet på plats :)

Edit: stavfel
[Ändrat av johal 2004-03-17 kl 12:06]

Jo, tveklöst är det bäst att lära sig vad man själv behöver. Kanske kan det vara intressant att frossa i vetenskapliga (?) sovsäcksdokument om man är lagd åt det hållet :), men för eget bruk lär det vara bättre att veta hur många tum loft man behöver i dun resp syntetmaterial för olika säsonger. Finkalibreringen kan sedan göras med mängden sovkläder. Rätt dyr kunskap att bygga upp dock. (Alla som har en eller fler sovsäckar i förrådet som samlar damm medan favoriten/favoriterna brukas flitigt räcker upp en hand :))

Antal sovsäckar

Själv har jag en dubbelsovsäck (min.temp -22) som jag använder för vår, sommar och höst. Tar med en del eller två delar beroende på behov, var jag ska, högt eller lågt och månad.

Vinterbruk en enkelsäck (min.temp. -45) som vid behov kan kombineras med en del av dubbelsovsäcken (försedd med expanderingskil) vid midvinter.

Har sovit i temperaturer från +33 (nattemperatur) i Sahel, Nigeria (sovsäck endast som underlag dock) till -46 i Sjaunja med enkelsovsäcken med förstärkning med dundelen från dubbelsovsäcken.

Har ingen sovsäck som samlar damm. Damm samlar jag på annat sätt. :)

MVH
Rolf

gerhard53; sa:
Visar inte hela denna diskussion att det bästa är att prova sig själv fram till vilken sovsäck man behöver för sina olika turer.

Fast det handlar ju inte om att skaffa ett EXAKT temperatursystem (det är ju som sagt en omöjlighet) utan om att skapa ett ENHETLIGT system.

Det underlättar ju otroligt om man vet att två säckar med samma temperaturangivelse faktiskt är ungefär lika varma. Sen får man ju själv testa om man behöver en -10, 0 eller +5 för till sina egna fjällvandringar, till exempel.

gerhard53; sa:

Så du menar att när min gamla sovsäck ger upp och jag behöver köpa en ny så ska jag springa runt och köpa sovsäck efter sovsäck och prova vilken som passar?

Standarden handlar om att en sovsäck med -5 graders komforttemperatur är precis lika varm som en annan med -5 graders komforttemperatur.

Det handlar om att kunna jämföra två säckar. Idag vet du inte om två säckar verkligen är likadana eftersom de kan vara provade på samma sätt. Beroende på hur man provar kan en och samma säck få en temperaturmärkning på mellan -4 och -16 grader (se exemplet i början av dokumentet).

Nordesjö; sa:
[...]Man har ju flera gånger hört "men i USA har de så hårda regler att de MÅSTE hålla vad de lovar, så därför är deras siffror bäst". Visst, sö.
Det kan också förkara varför till exempel Ajungilaks säckar förhållandevis tunga.

Har hört det där jag med, och säkert gått på det också.

Intressant att få saker som BMI, kön, ålder, fysisk from osv diskuterade kring angående huruvida någon fryser eller inte i sin sovsäck. Att en någorlunda rundlagd man i åldern 40+ kan sova gott i samma typ av sovsäck som hans hustru ligger och fryser som en hund i är ju knappast någon nyhet, likaså att samma man kan frysa natten efter trots att temperaturen inte ändrats. Detta på grund av orsaker som födointag, ansträning osv, självklarheter kanske men nog har vi ändå en tendens att stirra oss en smula blinda på det där med temperaturangivelsen när vi huttrar i sovsäcken..

Men visst nog behövs det en skärpning eller snarare standardisering vad gäller angivelserna, mitt skräckexempel är en Rusta katalog som kom ut får något år sedan där vanliga campingtält och sovsäckar angavs som fjäll- och extremgrejer. En kilos syntetsäckar angavs klara -25 osv. De kanske de gör, men om någon männska ska finnas i dem lär han/hon nog frysa ihjäl..
[Ändrat av Buzzrock 2004-03-17 kl 15:10]

Kul Läsning!!

Nu förstår jag varför jag alltid känt mig lite frusen!! Och enligt de fina graferna på sida 32 bör jag alltså satsa på en säck som väger 2,4 kg (best synthetic) med tanke på att jag frusit i min gamla haglöfs blacklite (~1,8 kg) som har (hade) extremtemperatur -12 C!

Kul att få se lite definitioner på vad som menas med komfort och extremtemperatur.

Peter P.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
WilliamGurebo Sovsäckstemperaturer vs verkligheten Bo och sova 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg