Sovsäckstemperaturer

Ska vi sköta dina friluftsturer åt dig också?

515442; sa:
För oss som är för lata för att plöja igenom de 39 sidorna - vad är deras budskap?

Du menar att vi ska läsa och dessutom skriva en fin sammanfattning åt dig när du själv inte ens orkar skumma igenom lite snabbt? Glöm det ;)

Re: Ska vi sköta dina friluftsturer åt dig också?

Nordesjö; sa:
515442; sa:
För oss som är för lata för att plöja igenom de 39 sidorna - vad är deras budskap?

Du menar att vi ska läsa och dessutom skriva en fin sammanfattning åt dig när du själv inte ens orkar skumma igenom lite snabbt? Glöm det ;)
Precis! Glöm det, din snyltare! Kan ge mig f-n på att du inte betalar tv-licensen heller.

/Håkan

[Obs! Ovanstående är skrivet med den s kallade "glimten" i ögat]

515442; sa:

Budskapet är att om några år så kommer vi konsumenter att få betydligt enklare att jämföra olika sovsäckar eftersom tillverkarna kommer att vara tvungna att följa den där standarden (sovsäckar klassas som personlig skyddsutrustning och måste därmed uppfylla EG-direktivet för sådana).

Sen innehöll dokumentet massa intressanta fakta om olika metoder att mäta sovsäckar och en massa kul historik (t.ex. att US Army i 20 års tid i hemlighet använde de metoder som idag klassas som moderna).

Glimtar i ögonen åsido - är det inte lite konstigt att tillverkarna har lagt ner så mycket tid på att förklara för oss att temperaturriktlinjerna bara är riktlinjer och beror på bla bla bla istället för att redan för flera år sen lägga samma energi på att enas om en "objektiv" internationiell standard så att man i alla fall kan veta att de olika tillverkarnas värden går att jämföra med varandra?

Om jag kunde veta att en "komforttemperatur 0" funkar för mig i mina användningssituationer oavsett tillverkare vore det ju det största som hänt sedan blixtlåset. Idag kan det ju skilja 10 grader mellan två säckar med samma fyllningsmaterial och samma fyllningsmängd men olika tillverkare (i det här fallet McKinley och Haglöfs).

Det känns ju nästan som att de inte vill att vi ska kunna jämföra säckar mellan olika tillverkare. Skönt att de i alla fall är på väg i rätt riktning.

Kan ju tillägga att på slutet fanns det lite tabeller och diagram där man enkelt kan kontrollera rimligheten i tillverknas påståenden. Man tittar på hur många gram fyllning säcken har, vilke sorts fyllning och vilken temperatur som tillverkaren anger så kan man se om det är rimliga värden.

De där sammanfattningarna gjorde f-n inte saken bättre, nu blev man ju nyfiken och bara MÅSTE läsa ;)

nermander; sa:
Kan ju tillägga att på slutet fanns det lite tabeller och diagram där man enkelt kan kontrollera rimligheten i tillverknas påståenden.

Asbra.
Lite jobbigt dock att man plötsligt behöver justera tillverkarnas siffror med 5-10 grader.
Skönt dock att se att skandinaviska tillverkare i snitt är de som ljugit minst, och amrisarna mest.

Man har ju flera gånger hört "men i USA har de så hårda regler att de MÅSTE hålla vad de lovar, så därför är deras siffror bäst". Visst, sö.
Det kan också förkara varför till exempel Ajungilaks säckar förhållandevis tunga.

Men till slut handlar det ju ändå om att känna sig själv och prova sig fram. Även om det nu blir lättare att jämföra säckar från europeiska tillverkare med varandra.

Re: Ska vi sköta dina friluftsturer åt dig också?

Nordesjö; sa:
515442; sa:

Jag uppfattar dig som ovänlig.

Nermander startar en diskussion genom att ge en källa till ett 39 sidor långt dokument. Jag tycker att det är rimligt att han berättar vad han tycker är intressant med detta, dvs vad han vill diskutera.

Nej, du behöver inte sköta mina friluftsturer.

Re: Re: Ska vi sköta dina friluftsturer åt dig också?

515442; sa:
Jag uppfattar dig som ovänlig.

Det var menat som ett skämt.

Men du har kanske rätt - i botten låg nog lite syrlighet över att många förutsätter att andra alltid ska sköta informationsarbetet åt dem - trots att hela Internet finns mitt framför nosen på dem.

Det kanske var taskigt att du fick ta smällen.
Men är det verkligen för mycket begärt att man ska läsa igenom inledningen och innehållsförteckningen?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
WilliamGurebo Sovsäckstemperaturer vs verkligheten Bo och sova 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg