Sovsäckstemperatur med två säckar

Hittade ingen omräkningstabell för när man kombinerar två säckar med Celciusgrader men det finns gott om med Fahrenheit.
Och det finns säkert trådar om detta redan men sökfunktionen fungerade inte.
Men tumregeln på Fahrenheit verkar vara X+Y-70=Temperatur
T ex 40F+40F-70=10F vilket blir 4,4C+4,4C-(70)= -12,2C
50F+20F-70=0F blir 10C+-6,6C-(70)= -17,8C
Men det blir jättekonstigt när man går till ytterligheter
Två -17,8 skulle bli -56-6 (sjävlklart att den yttre bör då vara mycket större för att inte pressa ihop)
och två +21,1 skulle vara +21,1
är det 21,1 så skulle jag inte kunna sov med stängd påse, än mindre med två tillsammans.
Så frågan är egentligen var börjar det plana ut.
Jag har nämligen två sovsäckstäcken på 15C och enligt tabellen skulle det bli 10C
Med min -10C säck och 15C säcken borde det bli -16C
 
Jag tror inte det är sådär enkelt. Dessutom så måste du tänka på att de två gradskalorna är olika till sin karaktär. Linjerna korsar varandra vid -40 grader, där råkar siffran vara lika... Och eftersom de är så olika kan man inte bara använda en ekvation konstruerad för den ena gradskalan direkt på den andra...

Det enda riktigt slutgiltiga är empirisk forskning: Ut och testa!
 
Hittade ingen omräkningstabell för när man kombinerar två säckar med Celciusgrader men det finns gott om med Fahrenheit.
Och det finns säkert trådar om detta redan men sökfunktionen fungerade inte.
Men tumregeln på Fahrenheit verkar vara X+Y-70=Temperatur
T ex 40F+40F-70=10F vilket blir 4,4C+4,4C-(70)= -12,2C
50F+20F-70=0F blir 10C+-6,6C-(70)= -17,8C
Men det blir jättekonstigt när man går till ytterligheter
Två -17,8 skulle bli -56-6 (sjävlklart att den yttre bör då vara mycket större för att inte pressa ihop)
och två +21,1 skulle vara +21,1
är det 21,1 så skulle jag inte kunna sov med stängd påse, än mindre med två tillsammans.
Så frågan är egentligen var börjar det plana ut.
Jag har nämligen två sovsäckstäcken på 15C och enligt tabellen skulle det bli 10C
Med min -10C säck och 15C säcken borde det bli -16C

Jag har köpt en kombinationssäck med två dunsäckar tillverkad efter mina mått av Roberts Outdoor i Polen. Jag har testat empiriskt bägge säckarna separat samt ihopsatta ner till sina respektive lägsta temperaturer. Jag har då varit klädd i strumpor och ullunderställ samt mössa förutom i -30 då jag hade balaklava och mössa och det funkar för mig. Nedan kan du läsa det jag beställde på Roberts.pl

Only for example:
1. The outer bag (Voyager Light): thin, with only 300 g (size M/R) of 850 cuin down that allows an average resistant to cold man to use it from +20 to -2C – you can use it separately usually during the whole summer.
2. The inner bag (Voyager): thicker, with 600 g (size M/R) of 850 cuin down that allows an average resistant to cold man to use it from +15 to -15C – you can use it separately usually during the whole spring and autumn, high in Alps in summer as well as often in winter in European plains.
3. These two bags joined together can be used in the range of temperatures between +5 to -30C what in fact allows you to use it during hard European winters.
 
Jag har gått på denna:
Räkna med att du kan sova helt utan kläder i 25°C.
Om du sover bekvämt i 10° med en sovsäck, isolerar den 25-10=15°C.
Om du sover bekvämt i -5°, 25-(-5)=30, alltså isolerar den 30°C.
Tillsammans skulle dessa två isolera upp till totalt 45°C, alltså ned till 25-45=-20°C. Tycker den formeln har fungerat hyfsat bra!
 
Jag har gått på denna:
Räkna med att du kan sova helt utan kläder i 25°C.
Om du sover bekvämt i 10° med en sovsäck, isolerar den 25-10=15°C.
Om du sover bekvämt i -5°, 25-(-5)=30, alltså isolerar den 30°C.
Tillsammans skulle dessa två isolera upp till totalt 45°C, alltså ned till 25-45=-20°C. Tycker den formeln har fungerat hyfsat bra!
Det gäller endast om sovsäckarna passar i varandra på ett bra sätt.
 
Det gäller endast om sovsäckarna passar i varandra på ett bra sätt.
Och då fungerar det mycket bra enligt min erfarenhet. Jag letade förresten upp ett par gamla diskussioner. Först den här:
och sedan en gedigen utredning här:
Om man nu vill läsa mer om det vi redan fått veta här ovan! :cool:
Hans
 
Tack för alla svar. Självklart vet jag ju att det inte går att ett enkelt ekvation men
tyckte det var ett intressant tankenöt hur man snabbt räknar ut temperaturer.
Sen att ju mer man går på uppåt och neråt desto mer "fel" blir det.
 
Självklart vet jag ju att det inte går att ett enkelt ekvation men
tyckte det var ett intressant tankenöt hur man snabbt räknar ut temperaturer.
Jodå, i teorin är det faktiskt precis så enkelt som Jackiie förklarade. I den "gedigna utredningen" härleds ekvationen av en som kan (joanna). Sedan är det inte säkert att siffran 25 grader för komfort passar för alla men är man frusen höjer man bara ett par grader.
 
Instängd isolering fördröjer luftuttbytet och kroppvärmen eldar. Det enda som isolerar är lofthöjden. Kan du få bra passform på sovsäckarna så är det lofthöjden som gäller men nu till baksidan, du ligger i soväckarna och på liggytan blr det lågt loft. Vinterrekommendationen två rejäla liggunderlag gäller. Det är bara verkligheten som kan bevisa, skrivbordsövningarna förblir teorier.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arctic Fox Kombinera två säckar? Bo och sova 13
Petri Niemelä Isolering två säckar Bo och sova 5
marcusen Haglöfs "nya" LIM-säckar Bo och sova 7
Surjamten Haglöfs LIM-säckar? Bo och sova 1

Liknande trådar