Sovsäckshjälp!

Jag letar efter en sovsäck som funkar bra att ha framförallt över sommaren, men som inte skulle bli förbaskat kall om jag tältar i fjällen i sensommar/höst(har inget emot att sova i underställ eller så)

Jag har rätt så bred ram och är runt 188cm lång och har gärna lite extra utrymme samt att jag föredrar dunsäckar.

Nån som har erfarenhet av Sea to Summit TK 1 eller liknande? Funkar den för syftet?

Jag betalar gärna inte mer än 2-2.5k

Tack på förhand!
 
Ser ju fin ut även om den är rätt tung..

Jag skulle nog helre gott på nån säck från Cumulus typ Lite Line 300

lika varm, typ samma pris och du sparar ett par hekto och nån liter i packningen :)
Settt flera på forumet som har dom och dom verkar nöjda!

Har själv två säckar från http://www.roberts.pl som syr säckar efter beställning, dom gör superfina grejer till ungefär samma priser som cumulus, leveranstiden blir ett par veckor men det antar jag att du har tid med :) rekommenderar även dom!

Eller kasnke Alpkit.. http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16415&category_id=286

Ang temperatur så tycker jag det räcker alldeles med t-lim på 0 eller -2 grader för bruk i fjällen sommartid och tidig höst :)
 
Jag fick en Marmot Arroyo i julklapp!
Har hunnit testa den 6 nätter i temp runt och strax under nollan och den är klockren.
Den stämmer ganska bra med din kravspec.
Och så finns den ju att köpa över disk i Sverige om du inte vill mecka med internetbeställningar från utlandet.

/O.
 
Nån som har erfarenhet av North Face Blue Kazoo eller Marmot Sawtooth? Var och klämde lite på dessa på naturkompaniet idag. Det enda som inte riktigt lockar är priset.
 
I vintras sov jag i vindskydd samman med en kille som använde Marmot Sawtooth och han sa han var mycket nöjd med den. Just den natten var det -20 grader och det var lite i kallaste laget men med tjockt underställ och en tunnare värmerock så sov han rätt bra.
 
Sitter i ungefär samma sits som du. Vill ha en schysst säck som funkar vår/höst men inte är för varm på sommarfjället. Har suttit många timmar den senaste veckan och läst på, men börjar bli lite galen.

Var först inne på en Arroyo eller ev. Sawtooth. Men har nu uteslutit båda efter att ha räknat lite på Robert's säckar. Har kommit fram till att en Voyager Light 300 med 850+ cuin är jämförbar med Marmot Hydrogen som är storebrorsan till Arroyo med högre fillpower(och följaktligen samma k.temp till lägre vikt). Drygt 3 lax går Hydrogen på medan roberts säcken(av längre modell) går på exakt 2057 kr med frakt. Släng på 25 eur på det och du har exakt samma säck med Pertex Quantum både på in- och utsidan.

Är dock inte säker på vilken komf.temp jag behöver. Ett andra alternativ är en Voyager Light 400 med 750 cuin. Den har en komf.temp på -5, och med Quantum på insidan borde den långa varianten väga runt 800g(?) totalt. Den skulle med dagens valutakurser gå på 2101 kr med frakt.

Jag vill helst köra med sidenlakan i säcken eftersom det förlänger livslängden. Det borde väl dra ner komfortemperaturen någon grad iaf? Sen kan man ju köra med underställ när minusgraderna svävar iväg något, vilket borde tänja på komf.tempen ännu lite till. Hur långt kan man komma med en -1C säck egentligen?
 
Har precis mottagit min Voyager Light 400 med 850+ dun Robert's Outdoor Equipment i Polen. Med fodral väger den 928 g. Jag har dock inte hunnit prova den.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg