Värmestrålningen
crazy; sa:
Röksvamp; sa:
Denna säck skall ha komforttemperatur på minus 45, eftersom jag låg mot bar himmel, var det betydligt kallare än de 32 minusgrader som termometern visade, värmestrålningsbortfallet måste man beakta.
Kan du förklara logiken för jag förstår inte riktigt.
Är det -32 grader så är det ju - 32 grader.
Usch då, jag är ju egentligen inte så värst erfaren, men jag får väl förklara mig.
Nu blir det lite fysik.
För det första, temperaturen vi mäter är en kombination mellan luft- och strålningstemperatur.
Den öppna himmelns yta har egentligen en temperatur som är mycket låg, nära absoluta nollpunkten, det är ju universum vi snackar om. Ytan på sovsäcken har en betydligt högre temperatur.
Det blir således ett strålningsutbyte mellan ytan på sovsäcken och himmeln. Lufttemperaturen är då inte enda faktor.
Värme går ju från en varm yta till en kall (stick handen i frysen och känn!).
Du kommer säkert ihåg att värme kan transporteras genom värmeledning, konvektion (luftrörelser över en yta) och strålning.
Ett bra exempel är de klara sommarnätter där temperaturen legat vid några plusgrader. Trots detta har små ishinnor bildats på vattenpölar.
Det har då varit ett värmestrålningsutbyte mellan marken och himmel.
Nu har jag inte varit ute så hemskt mycket i kylan, men lättviktsäck och ångspärr skall inhandlas för komplettering. I planeringen ingår midvinterturer i Lappland nämligen.
Trots att sovsäcken väger 3,6 kg(!) lär den inte räcka till vid riktigt kallt väder (-45) trots "komfortangivelserna", man för lov och vara kritisk.
Helsports grymmaste syntetiska sovsäck väger 4,9 kg! Men då är det frågan om en blytung vintersäck, en lätt säck och en ångspärr.
Jag tycker det låter rimligt med tanke på vad L. Monsen skrev i Vildmarksboken (utrustningskapitlet - sovsäck):
"Ännu har jag inte legat i någon extremsovsäck av standardutförande där jag har haft det varmt och skönt i 40 - 45 minusgrader eller kallare. Det är naturligtvis en fråga om hur vikt och volym man accepterar. Bortsett från detta kommer följande kombination med största sannolikhet hålla dig varm: först en innersäck inuti en extremsovsäck i standardutförande och så en tjock fleecesäck utvändigt".
Slutligen, har man en konstant luftström över sovsäcken blir värmekonvektionen stor. En fläkteffekt alltså.
Två gånger, en i Sylarna och en i Sarek har jag frysit som en hund trots att jag har en tung och varm sovsäck. Nåja, lite söndertvättad är den ändå och jag stängde aldrig ventilerna (korkat, man lär sig).
Fallvindarna hade tryckt in luft som skapat ett "drag" över sovsäcken.
Nu har jag försökt förklara, det är kanske någon annan som kan komplettera?
MVH Hasse
P.s. Crazy, vi sticker ut i midvintern och möter kung Bore D.S.