Sovsäckens matematik

runekargo; sa:
Hvis du skal gå på fjeldet med en sæk på ca. 0,5 kg. Bliver du nød til at købe en dunsæk af den bedste kvalitet. Det bedste er Western Mountaineering: Se på http://www.getout.se/v2/index.asp

Deres Caribou MF vil for mig med uld undertøj kunne give god søvn i telt med til ca. -1.

Hej,
Har du använt enbart Caribou vid temperaturer omkring 0 grader, eller använder du då enbart Ultralite?
Använder du Caribou enbart på vintern som yttersäck till Ultralite?
Jag har funderat på att köpa Caribou (för juni-augusti)
Kanske jag väljer en Megalite. Den klarar ju litet mer kyla men är betydligt dyrare. Samma pris som Ultralite.
Det skulle vara väldigt fint om du har erfarenhet av Caribou vid temperaturer omkring 0 grader.
Mvh / Bertil

Stod i samma val och kval:

* Marmot Pounder, billig men klarar inte de +5 som anges.

* Marmot Atom, lite dyrare, dunsäck, klarar det den ska, +5. Lite kall kanske för dig.

* Marmot Hydrogen, ännu dyrare, men borde passa dig perfekt. -1.

* Marmot Helium, lite för tung, 822 gram, men går ner till -9.

* Western Mountaineering har flera säckar i dessa temperaturintervall och är något billigare än Marmot-säckarna.

* Mont Bell, japanskt märke som ser riktigt bra ut, finns främst i USA. Kolla deras Hugger 2-3, -1 och -4.

// Jocke, som beställde en Hydrogen, men fick en Helium för samma pris ;)

OBD; sa:
runekargo; sa:
Hvis du skal gå på fjeldet med en sæk på ca. 0,5 kg. Bliver du nød til at købe en dunsæk af den bedste kvalitet. Det bedste er Western Mountaineering: Se på http://www.getout.se/v2/index.asp

Deres Caribou MF vil for mig med uld undertøj kunne give god søvn i telt med til ca. -1.

Hej,
Har du använt enbart Caribou vid temperaturer omkring 0 grader, eller använder du då enbart Ultralite?
Använder du Caribou enbart på vintern som yttersäck till Ultralite?
Jag har funderat på att köpa Caribou (för juni-augusti)
Kanske jag väljer en Megalite. Den klarar ju litet mer kyla men är betydligt dyrare. Samma pris som Ultralite.
Det skulle vara väldigt fint om du har erfarenhet av Caribou vid temperaturer omkring 0 grader.
Mvh / Bertil
Jeg har i 5 år brugt Ultralite med silkelagn-pose og let undertøj og det passer (sover hele natten uden at fryse) til -6 grader i teltet for mig.

Jeg har også en Caribou som jeg om vinteren bruger uden på den anden. Jeg bruger den også på sommerture i lavlandet og i DK.

Caribou er delvist gennemsyet og lidt større i kroppen. Så den er ret meget koldere end Ultralite.

WM poser er de bedste!

Trådens skapare kanske skall visa sitt ansikte...
Det blev en Marmot Atom till slut, beställd från Moontrail.com i USA och utan att ha testat den i fält ännu så känns den som ett superköp! Varm och go samt 543g inklusive packsäck. Längtar till sommaren!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
imBe Sovsäckens grunder Bo och sova 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg