Sovsäckens matematik

Dags för ny sovsäck och som fjällvandrare med fiskeambitioner är det mycket som ska med i ryggsäckenm, varför sovsäckens vikt prioriteras. Har suttit och läst lite om vad EN 13537 egentligen står för, rent vetenskapligt, och rekommenderar European Outdoor Groups hemsida där de redogör bakgrunden till siffrorna på dagens sovsäckar (http://www.europeanoutdoorgroup.com/information/index.html).

Eftersom jag alltid släpar med mig ett lätt och relativt varmt underställ från Ullfrotté (packvikt: 388g) så kan jag lika gärna sova i det också. Är det någon som har några tankar om hur många grader man kan ta bort från temperaturangivelserna om man sover i ett underställ? Nu inser jag ju givetvis att några faktiska siffror inte går att redovisa på grund av en hel hög olika faktorer... men filosofera kring det kan vi väl alltid!

Är för övrigt ute efter en 3-säsongssäck för vandringar i Jämtland som har en vikt under 0.5kg. Är själv en liten skit på 170 och ca 60kg. Så tips på säck uppskattas också!

3-säsong i Jämtland lär innebära att åtminstone natt-temperaturen kan gå ner till 0 eller t.o.m några grader under nollan för att ha marginal. 0,5 kilo sovsäck för det; Då lär du få söka efter något med pertex quantum eller liknande material och bästa dunkvalitet, med allt eller det mesta av dunet på ovansidan för max effekt. Min RAB Quantum Top bag (http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4425)använder jag för såna förhållanden, men för de flesta (inklusive mig själv egentligen..) är den inte tillräckligt komfortabel. Om du låter säcken väga upp till 750 gram kommer du ner en hel del i pris och får mer att välja på.

Edit: Själv brukar jag räkna på att uppgiven minimal komforttemperatur för sovsäckar gäller med ett tunnt underställ och mössa. Men det är väldigt individuellt.
[Ändrat av jamo 2007-01-23 kl 19:40]

jamo; sa:
3-säsong i Jämtland lär innebära att åtminstone natt-temperaturen kan gå ner till 0 eller t.o.m några grader under nollan för att ha marginal. 0,5 kilo sovsäck för det; Då lär du få söka efter något med pertex quantum eller liknande material och bästa dunkvalitet, med allt eller det mesta av dunet på ovansidan för max effekt. Min RAB Quantum Top bag (http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4425)använder jag för såna förhållanden, men för de flesta (inklusive mig själv egentligen..) är den inte tillräckligt komfortabel. Om du låter säcken väga upp till 750 gram kommer du ner en hel del i pris och får mer att välja på.

Edit: Själv brukar jag räkna på att uppgiven minimal komforttemperatur för sovsäckar gäller med ett tunnt underställ och mössa. Men det är väldigt individuellt.
[Ändrat av jamo 2007-01-23 kl 19:40]

Tack för tips! Ska sanningen fram går jag mest på sommaren - men vädret i Jämtland på sommaren är lite vår/sommar/höst. Minns bara sommaren 04 eller 05 då vi hade ruggiga 6 grader den 12 juli (eller om det var 12 grader den 6 juli... kallt son f'n var det i varje fall). Så visst kan man komma nära 0-strecket i juni.

Vad sägs om Marmot Pounder Reg.?
Vikt: 453g
Comfort: +5
Längd: 178cm
Fyllning: PrimaLoft (syntet)

Som klippt och skuren eller?

Ang sova i 0,5kg säck vid -0--5 så tror jag inte att ett ullunderställ räcker, strumpor, balclava och sideninnerlakan för ett lager luft till, själv hade jag behövt en 0,75kg säck minst.
Min frusne lille far behövde en 1,2 kg säck i det intervallet, men vi är alla olika.

Matematik i all ära men komfort väger....

Go tur

johankse; sa:
Ang sova i 0,5kg säck vid -0--5 så tror jag inte att ett ullunderställ räcker, strumpor, balclava och sideninnerlakan för ett lager luft till, själv hade jag behövt en 0,75kg säck minst.
Min frusne lille far behövde en 1,2 kg säck i det intervallet, men vi är alla olika.

Matematik i all ära men komfort väger....

Go tur

Vi är nog inte nere på -5 grader inom mitt användningsområde.. snarare +5 som lägsta temperatur.

Beeline

När jag letade sovsäck förra sommaren kom valet slutligen att stå mellan Marmot Atom och North Face Beeline 900. Atom graderad till 5 grader och 450 gram och Beeline 0 grader och 550 gram. Valet föll till slut på North Face, för att inte riskera att frysa.

Använder i stort sett alltid någon typ av underställ när jag sover i sovsäck, och har åtminstone inte frusit de få nätter som jag hittills använt den.

Beeline saknar dock blixtlås, vilket kan vara en nackdel om man blir för varm på morgonkvisten och vill kunna öppna upp vädra.

carl_; sa:
Jag valde Marmot Atom och har heller inte frusit någon natt än. Jag sover alltid i underställ, strumpor och har mössa vid behov. På fjällvandringen i somras hade vi minusgrader och snö någon natt och det gick bra.

Här är min recension:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=5134

Vågar man påstå att det som skiljer Marmot Atom och Pounder är fyllningen (och priset) där dun ger ett lite mer dynamiskt användande? Temperaturklassificeringen är ju liknande...

cyanopsis; sa:
carl_; sa:
Jag valde Marmot Atom och har heller inte frusit någon natt än. Jag sover alltid i underställ, strumpor och har mössa vid behov. På fjällvandringen i somras hade vi minusgrader och snö någon natt och det gick bra.

Här är min recension:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=5134

Vågar man påstå att det som skiljer Marmot Atom och Pounder är fyllningen (och priset) där dun ger ett lite mer dynamiskt användande? Temperaturklassificeringen är ju liknande...

Fyllning och pris är definitivt olika :) Vad som egentligen blir skillnaden vågar jag inte svara på förutom att personlängden skiljer 5 cm mellan dem (enligt addnatures uppgifter). Atom Reg är perfekt i längd för mig, men jag skulle inte våga gå ner till 178. Min Atom Reg väger mer än 453 och för att vara exakt väger den, inklusive Exped Dry fold bag 5L, 564g. Själva säcken borde då rimligen väga strax över 500g. Jag har inte sett den där Pounder tidigare så jag gissar på att det är ett nytillskott!?

Normalt sett blir syntetsäckar tyngre och får en större packvolym jämfört med en dunsäck för samma temperatur. Visserligen är pounder kortare, men ganska marginellt, och har enligt uppgift samma vikt. För mig blir det huvudsakligen två faktorer kvar, även fast det finns fler. Är den klumpigare när den är komprimerad? Är den verkligen lika varm som Atom Reg? Om den har samma packvolym och samma förmågor att klara kyla måste fyllningen vara något av en revolution för syntetsovsäckarna.

Marmot Pounder Reg kontra Atom Reg är ju anmärkningsvärt! Som sagt, detta måste ju ses som revolutionerande för syntetsäckar -- om den nu står upp till specarna.

Jag har en Atom som jag är mycket nöjd med. Den väger 570 gram inkl packsäck på 79 gram, enl min våg. I somras vaknade vi i Tarfala med frost utanför tältet och på dukens utsida, i ett enkelväggstält som inte ger någon större temperaturskillnad inne och ute. Den natten vaknade jag ett par gånger av att det var kallt, min bedömning är att jag inte hade behövt göra det om jag bara orkat gräva fram mössan och ett par extra strumpor (sover i underställ). Jag har inte för avsikt att byta säcken, tycker att den funkar toppenbra. Snygg färg också :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
imBe Sovsäckens grunder Bo och sova 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg