sovsäckar

Svårtast område omkring 0:an. För varm och du måste öppna den och då kan det bli för kallt. För kallt kan du alltid ta på underställ, ha med en extra liner. Jag föredrar för kall om något men det får ju inte gå över gränsen. 5-10 graders marginal med tillbehören så klarar man sig fint.

Temperaturgränser

Europeisk standard EN 13537

En frisk, vältränad person har en värmeproduktion på ca 70-100W. I den nya normen baseras mätningarna på en värmeproduktion av ca 60W.
D v s en försiktig nivå för att undvika orealistiska skrytsiffror.
De nya temperaturgränserna bör dock fortfarande betraktas som riktmärken och inte som en absolut sanning. Det är många faktorer som påverkar hur man upplever en natt i sovsäcken.

- Värmeproduktionen blir högre än 60W om man äter eller motionerar lätt, innan man lägger sig.
- Valet av liggunderlag.
- Isoleringsförmågan minskar vid exponering av vind.
- Man klarar lägre temperaturer om man klär sig i ett underställ, sockor, mössa etc.
- Isoleringen minskar vid hög luftfuktighet. Och vid hög höjd ökar kroppens känslighet för kyla,bland annat p g a den minskade syrehalten.
- Isoleringen minskar vid svettning.
- Yngre vältränade män och kvinnor har en högre värmeproduktion än 60W och kan således gå under de angivna temperaturgränserna.

Comfort temperature (T comf)
Anger den temperatur där en kvinna får en behaglig natt utan att frysa.

Limit temperature (T lim)
Motsvarar Comfort temperature för en man.

Extreme temperature (T ext)
Den nedre temperaturgräns där hälsorisk kan uppstå för en kvinna.

Taget från Skövdenatur

Detta säger stadium.se ang temperaturangivelserna.

Rätt temperatur
Det är din kropp som alstrar värmen och sovsäckens uppgift är att bevara den. Alla våra sovsäckar är märkta med tre olika temperaturgränser. Dessa gränser följer normen EN 13537, en frivillig branschöverenskommelse som används av Europas ledande tillverkare. Temperaturgränserna hjälper dig att hitta rätt sovsäck. Kom ihåg att alla människor upplever kyla olika, se därför gränsvärdena på respektive sovsäck som ett riktmärke. Är du normalt sett frusen av dig kan det vara lämpligt att välja en av våra sovsäckar som klarar en lägre temperaturgräns. Temperaturgränserna delas upp i följande tre nivåer:
- Komforttemperatur - den temperaturgräns där en normalbyggd kvinna förväntas kunna sova i en avslappnad position utan att frysa.
- Limittemperatur – den temperaturgräns där en normalbyggd man förväntas kunna sova i åtta timmar i hopkrupen position.
- Extremtemperatur - den nedersta temperaturgränsen där det för en kvinna kan innebär hälsofara.
Välj en sovsäck som passar dig på längden. Se även till att det finns utrymme och rörelsefrihet för armar och ben. Vi har sovsäckar från babystorlek och uppåt. De flesta av våra sovsäckar är ihopkopplingsbara.

Tack för snabba svar!

Frågan är ju om jag är som en kvinna eller man? : ) Även om jag tekniskt sett är man så är jag jäkligt frusen av mig. Så jag kanske befinner mig nånstans mittemellan.

Svaren var inte så sovsäcksspecifika dock. Men jag tycker att er diskussion rör sig i riktning mot Zensor 2S (med lite andra kläder vid kyla)?

Rapport

Tänkte rapportera lite hur det gick det här med sovsäckar.

Siktade in mig på en sovsäck för kvinnor då jag inte är särskilt lång och så, hittade Haglöfs Fibre Q 1s som skulle vara +2(comf) till -3(lim), tänkte att det rör sig ju kring nollan. Så var jag ute på skåneleden nu i helgen där jag tror att det rörde sig runt +2 om natten, och ta mig tusan om jag inte frös! : )

Jag försökte känna efter lite hur många grader för kallt, och jag gissar på att jag ligger 3-4grader under comf för kvinnor. Bra att veta iallafall. Det gick att sova efter att jag klätt på mig en varm tröja dock, så ingen skada skedd. Men visst blev man lite tagen. Jäklars vad lättfrusen man är.

Jag ska ju till Island och vandra i sommar, så vi får se om det antingen blir en snäppet varmare sovsäck eller om jag helt enkelt får sova i mössa, tröja och två strumpor...

Till er som vet: hur mycket varmare är det i ett tält jämfört i ett vindskydd? För visst är det väl så att comf-temperaturerna är satta efter att sova i tält, med underställ?

Var ute nu nästan en vecka och prova och köra med underdimensionerad säck med comfort mellan +12 och +15 liten syntetsäck på kilot.

I gengälld hade jag två underställ , mellanunderställ som är ett mellanting mellan ett underställ och ett fleeceställ med mig - så jag kunde tvätta ett och ha ett på mig på kvällarna.

Båda två samt fleecetröja,balaclava och strumpor på vid slaggning.

Ett haglöfsöverdrag fanns också ovanpå säcken.

Loggade +1 till +3 på nätterna

Det gick fint men det låg lite på gränsen för att sova gott , det var på fjunet - man kunde vakna till strax innan soluppgången och huttra lite men det var inget större problem.

Desutom var det värdefullt att kunna använda dessa mellanunderställ på kvällarna vid
stillastående fiskeaktivitet - så ytrymmes och viktbesparnings mässigt var det ett bra val
och minska på sovsäcken och öka på klädförrådet

Jag kör åt andra hållet istället, dvs. egentligen för varm säck för årstiden, och sover istället näck i säcken. I höstas var jag ut på en expedition i yttre havsbandet med blåst och regn och temp runt +10, säcken är en Carinthia med -17 som komforttemperatur men jag sov så gott alla nätter och den var lagom varm. Det var bara sista natten det inte blåste så då hade jag tältet öppet i båda ändar istället.

Bättre med för varma grejer än att huttra sig igenom nätterna för jag vägrar frysa.

Håller med brukar också köra men ungefär anpassade vad det skall bli och använda klädlager som backup mot extremer som kan uppstå.

Detta mer som ett experiment - men en sån här klen säck gav sömn under bar himmel trots att det närma sig noll - skulle man tältat skulle man antagligen fått fullgod värme - dom flesta nätter var under bar himmel.

Dom två förstärkningslagrena behöve jag bära på ändå för kvällsaktiviteter - jag hade svägningar i temp över dygnet på 0 till +24.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 3
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3
vattenringar Sovsäckar för par Bo och sova 11
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
Fröken Löf Sovsäckar för (frusna) kvinnor Bo och sova 4
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
trbngr Robens sovsäckar Bo och sova 8
såg SAVOTO sovsäckar Bo och sova 0
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
avslutad150402 Exped sovsäckar Bo och sova 1
tsebring Roberts.pl vikt på sovsäckar Bo och sova 9
eurotrash Hemliga sovsäckar Bo och sova 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg