Sovsæck

Båda bör funka bra men Mammuten känns klart mest prisvärd.

Om priset är ok, vikten acceptabel och säcken är i rätt temperaturområde så är det väl bara att köpa, ibland tenderar vi att krångla till de mest enkla beslut. (jag gör det själv också)

Nr 1 är 1/2 kg lättare o varmare än nr 2.

Nja,
Mammut säcken är testad till TComfort +2 / TLimit -4 och Urberg säcken till TComfort -2,3 / Tlimit -8,5 så Nr2 (Urberg) är betydligt varmare vilket även förklaras av den extra vikten. För skandinavisk låglandsbruk fungerar Nr1 bra, men för 3-säsongs eller fjällen även sommartid kan den varmare säcken vara ett bättre val.

Urberg är Outnorths eget märke så svårt att hitta bra recensioner medan Mammut är äger det anrika norska varumärket Ajungilak som har en lång tradition av sovsäckar.

En viktig aspekt vid val av sovsäck är att man funderar på hur man sover, dvs på sidan eller rygg samt om men vill kunna vända sig inuti sovsäcken. Ett tips är att prova sovsäcken innan köp så den passar.

Här finns en ganska ingående artikel att läsa som beskriver olika standards mm för sovsäckar:
https://www.mammut.ch/images/Mammut_Sleep_well_pt1_E.pdf

Tack för alla svar, även jag blir lite skeptisk till Urberg då jag inte hittar inga tester ghort av privata personer. Jag såg idag att dom har mammut påsen på rea nere på min lokala sportbutik. Jag köper den idag och ska provligga lite.

Få kan sin egen sovstil.

Innan de flesta burit är dun ej PK, sen är det ju för dyrt etc...

Behovet av rymligare sovsäck förefaller de flesta lära sig genom att köpa en som visar sig vara för trång och oftast för tung säck första gången. Få köper en för varm och lätt säck 1a gången.

Så det enkla sovsäcksköpet blir minst två säckar, dyrare än en.
go tur

Jag var och köpte kompakt säcken i 180cm (är 175cm) den kändes något trång som Helge sa. Är det något som skulle lösas vid ett bytte till 195?

Jeg tror det bare er lagt til litt lengde i fot enden. Men jeg er ikke sikker.

Hvis man trives med en trang pose, så kan det være bedre. Mindre luft å varme opp når den er trang. Er den for trang kan fibrene/dunen presses sammen, da mister den isolasjon. Dette er ikke lett :)

Selv har jeg hatt mange soveposer, men jeg merker at jeg fryser lettere nå når jeg blir eldre. Er nå 45 år og må ha en litt varmere pose enn før. Jeg har nettopp kjøpt Mountain Hardware Lamina 0 som har en komfort temperatur på -17. Bytter ut en 15 år gammel Ajungilaq Tyin. Den nye posen høres varmt ut om sommeren, men da åpner jeg alt i mitt Hilleberg Unna og åpner glidelåsen på sovesækken :) Det aller verste er å ligge og fryse om natten, det har jeg gjort en gang for mye. Fryser lett i sommerposen min om vår/høst. (Fjellreven Skule 2 season) Dessuten liker jeg å kunne snu meg inne i posen uten at den føles for trang. Jeg velger også syntet av hensyn på fukt og av hensyn til dyr/miljø. Da må jeg dessverre bære et halvt kilo mer, men det takler jeg.

Håper alle forstår når jeg skiver på*Norsk :)

Vissa tillverkare ökar även bredden i de längre säckarna av samma modell. Hur det är med Mammut vet jag inte, men rekommenderar att fråga tillverkaren om de inte skriver ut alla mått.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg