Sovsäck

skulle vilja veta om de e någon som vet något om försvarets dun sovsäck/sovsäckar, hur myket kyla de tål extrem temperatur o.s.v.
och i fall de e nåt å ha... hade tänk mej att köpa en höst vinter sovsäck och vill komma undan så billigt som möjligt.. d

Toni_v_89; sa:
skulle vilja veta om de e någon som vet något om försvarets dun sovsäck/sovsäckar, hur myket kyla de tål extrem temperatur o.s.v.
och i fall de e nåt å ha... hade tänk mej att köpa en höst vinter sovsäck och vill komma undan så billigt som möjligt.. d

Billigast är nog att göra själv. Se http://www.andersj.se/ och kolla hans Dunquilt nr 1.
Fast för rent vinterbruk är en quilt inte särskilt lämplig.

En annan lösning är begagnade dunsäckar. Dunsäckar har lång livslängd.

Hur varma sovsäckar är bestäms av hur tjocka de är. 5 cm för en vägg klarar nollan, 12,5 cm för en vägg klarar minus 40. Säger dom.

Däremot har jag ingen erfarenhet av nyare militärsovsäckar :)

Jörgen

Jag skrev för ett tag sedan i en annan tråd att det inte går att hitta prisvärdare dunsäckar just nu än Carinthias ECC-säckar på postorder från Tyskland ( http://www.bergzeit.de , de har lägst frakt). Jag kan fortfarande inte hitta några. Alltså så länge "erbjudandena" gäller, vilket de verkar göra konstant ungefär.

Toni_v_89; sa:

Om man inte vet en sovsäcks temperaturgräns så kan man gissa sig till den ungefärliga gränsen om man vet hur mycket dun det är i den. http://www.psychovertical.com/?maximisingwarmth

teoek; sa:
Toni_v_89; sa:

Om man inte vet en sovsäcks temperaturgräns så kan man gissa sig till den ungefärliga gränsen om man vet hur mycket dun det är i den. http://www.psychovertical.com/?maximisingwarmth

Mindre användbart än att mäta tjocklek. Dunkvalitet 500-600 cuin, vilket är vanligt i enklare dunsäckar är 2/3 så tjock som 800-900 cuin av samma vikt. Det bästa dunet isolerar alltså ca 50% bättre per viktsenhet än standarddunet.

Jörgen

Toni_v_89; sa:
Paketet är ett dubbelsovsäckskoncept med -40 som lägsta, nackdelen är att vikten kommer upp på 2,5kg. Sen är volymen ett aber... liksom priset.
Tror att du skulle vara lyckligare med en stor en ner till nollan eller -5-8 och en lite mindre som rymmer dig och klarar -25 då kan du kombinera ihop dig till olidliga -40 om du nu vill....

Go tur

Jag har sovit ett antal nätter i Försvarets dunsovsäck (sovsäck 2000). (Jag har själv en dunsovsäck från Marmont speciell för kvinnor. Som tjej fryser man ju lite lättare om fötter och rumpa och så...) Jag tycker att Försvarsmaktens säckar (en vår/höst och en vinter) står sig bra i konkurens med civila säckar vad gäller värmen. Det största minuset, och det är stort, är volymen. Fyller lätt upp ett antal liter i ryggsäcken. När jag sov i snögrotta (-5grader) behövdes bara vintersäcken användas. När jag sov i snögrop (utgrävning i marken med granris på botten) i -27grader så använde jag båda två. Dåsade mig igenom natten men jag överlevde. För en vanlig tur i tält eller snögrotta så duger säckarna gott.

Inget vetenskapligt det här, mera sjävupplevt men det kanske kan vara till hjälp ändå...

Karolina P; sa:
Jag har sovit ett antal nätter i Försvarets dunsovsäck (sovsäck 2000).

Sovsäck 2000 är INTE någon dunsäck - GLT Hollow Fibre!

Carinthia Sovsäck 2000
[CTH01] 2995:-

Försvarsmaktens nya Kombi-sovsäck. Den består av en sommar- samt en vintersovsäck, som använda tillsammans blir en extrem vintersovsäck. Helång dragkedja på vänstersida på båda säckarna. Säckarna har huva samt att vintersovsäcken har en invändig krage för att förhindra kalldrag.

Tillverkas av Österrikiska Carinthia.

Fyllning: GLT Hollow Fibre.
In- och utsidan: 100 % Polyamid.

Användningsområde
Sommarsäcken ner till + 5°
Vintersäcken ner till - 17°
Tillsammans ner till - 40°

Vikt:
Sommarsäcken: 1000 g.
Vintersäcken: 1900 g.
Tillsammans: 2900 g.

Finns endast i Militärgrönt.

Carinthia Sovsäck 2000
Levereras med Kompressionsfodral.
Pris: 2995:-

Toni_v_89; sa:

Här har du redan gjort generalfel nr 1
återkommer till det längre ner.

Jag har haft en förssvarets dun sovsäck.
Det är inte 2000 systemet jag har använt utan en äldre.

Ytter tyget var .. tyg. så glöm vätskebortstötning.
den släppte så mkt dun att varje morgon man gick upp såg man ut som gullefjun..
mindre roligt.
Den var inte varmare än de vanliga syntetsäckarna,
inte min iaf. kan ha visst att göra med dunsläppet..
jag frös skiten av mig vid -7

så om du letar efter denna typen av säck så tycker jag du skall sluta leta nu och överge den planen.
Tekniken har gått så otroligt mycket längre fram så att det är rent slöseri att ens fundera på en av de gamla dunsäckarna från försvaret.

nu åter till generalfel nr 1
"hade tänk mej att köpa en höst vinter sovsäck och vill komma undan så billigt som möjligt.."

jaha men om du nu bara skall komma billigt undan så ta med dig en sopsäck och ditt vanliga täcke.
mycket billigare än så blir det inte.
de nätter du inte kan sova kan du alltid gå eller värma dig med soppor och kokat vatten.

Du vill ha en vinter säck. det betyder att den säcken kan vara det som står mellan dig och liemannen.
det beror ju givetvis lite på var du skall använda den. i trädgården utanför eller på kalfjället i tält.

tänk om.
gör en lista på vad du skall ha den till.
vilka extrem temperaturer du kommer att möta.
det finns temperatur rapporter på SMHI.
titta några år tillbaka.
vill du frysa eller vill du sova gott ?

köp sedan en säck du förväntar dig kunna ha de närmsta 20 åren till just det.

om du kollar igenom de senaste veckornas trådar så kommer det en del trådar om hur folk fryser osv i sina sovsäckar. är det så du vill ha det ?

om inte så tänk till och så får det kosta det det kostar, inget fel i vara sparsam, men korkat att vara dumsnål.
kanske du inte kommer ut detta året, men du slipper en blåfrusen tå på morgonen, eller isklumpar i sovsäcken för att den inte räcker till för dig just denna gången.
och det kan det vara värt.
en riktigt bra vinter sovsäck som räcker dig de närmsta 20 åren om du sköter den kostar dig mindre än 5000. dvs mindre än 250 kr /år.
det kan väl din säkerhet och en tå vara värd ?

en sovsäck är så otroligt mycket mer än något att sova i.

/Torbjörn

hobbes; sa:
Toni_v_89; sa:

Här har du redan gjort generalfel nr 1
återkommer till det längre ner.

Jag har haft en förssvarets dun sovsäck.
Det är inte 2000 systemet jag har använt utan en äldre.

Ytter tyget var .. tyg. så glöm vätskebortstötning.
den släppte så mkt dun att varje morgon man gick upp såg man ut som gullefjun..
mindre roligt.
Den var inte varmare än de vanliga syntetsäckarna,
inte min iaf. kan ha visst att göra med dunsläppet..
jag frös skiten av mig vid -7

så om du letar efter denna typen av säck så tycker jag du skall sluta leta nu och överge den planen.
Tekniken har gått så otroligt mycket längre fram så att det är rent slöseri att ens fundera på en av de gamla dunsäckarna från försvaret.

nu åter till generalfel nr 1
"hade tänk mej att köpa en höst vinter sovsäck och vill komma undan så billigt som möjligt.."

jaha men om du nu bara skall komma billigt undan så ta med dig en sopsäck och ditt vanliga täcke.
mycket billigare än så blir det inte.
de nätter du inte kan sova kan du alltid gå eller värma dig med soppor och kokat vatten.

Du vill ha en vinter säck. det betyder att den säcken kan vara det som står mellan dig och liemannen.
det beror ju givetvis lite på var du skall använda den. i trädgården utanför eller på kalfjället i tält.

tänk om.
gör en lista på vad du skall ha den till.
vilka extrem temperaturer du kommer att möta.
det finns temperatur rapporter på SMHI.
titta några år tillbaka.
vill du frysa eller vill du sova gott ?

köp sedan en säck du förväntar dig kunna ha de närmsta 20 åren till just det.

om du kollar igenom de senaste veckornas trådar så kommer det en del trådar om hur folk fryser osv i sina sovsäckar. är det så du vill ha det ?

om inte så tänk till och så får det kosta det det kostar, inget fel i vara sparsam, men korkat att vara dumsnål.
kanske du inte kommer ut detta året, men du slipper en blåfrusen tå på morgonen, eller isklumpar i sovsäcken för att den inte räcker till för dig just denna gången.
och det kan det vara värt.
en riktigt bra vinter sovsäck som räcker dig de närmsta 20 åren om du sköter den kostar dig mindre än 5000. dvs mindre än 250 kr /år.
det kan väl din säkerhet och en tå vara värd ?

en sovsäck är så otroligt mycket mer än något att sova i.

/Torbjörn

kom på att de inte va så dyrt med en sov säck en då.. den håller ju i flera år om man sköter den .... tänke lite fel då för ett tag sen, men ny har jag en bra sovsäck för de jag ska ha den till..!!:D men tack så myket:p
de e dumt att va dumsnål som du säger... de straffar sig.:D

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg