Toni_v_89; sa:
skulle vilja veta om de e någon som vet något om försvarets dun sovsäck/sovsäckar, hur myket kyla de tål extrem temperatur o.s.v.
och i fall de e nåt å ha... hade tänk mej att köpa en höst vinter sovsäck och vill komma undan så billigt som möjligt.. d
Här har du redan gjort generalfel nr 1
återkommer till det längre ner.
Jag har haft en förssvarets dun sovsäck.
Det är inte 2000 systemet jag har använt utan en äldre.
Ytter tyget var .. tyg. så glöm vätskebortstötning.
den släppte så mkt dun att varje morgon man gick upp såg man ut som gullefjun..
mindre roligt.
Den var inte varmare än de vanliga syntetsäckarna,
inte min iaf. kan ha visst att göra med dunsläppet..
jag frös skiten av mig vid -7
så om du letar efter denna typen av säck så tycker jag du skall sluta leta nu och överge den planen.
Tekniken har gått så otroligt mycket längre fram så att det är rent slöseri att ens fundera på en av de gamla dunsäckarna från försvaret.
nu åter till generalfel nr 1
"hade tänk mej att köpa en höst vinter sovsäck och vill komma undan så billigt som möjligt.."
jaha men om du nu bara skall komma billigt undan så ta med dig en sopsäck och ditt vanliga täcke.
mycket billigare än så blir det inte.
de nätter du inte kan sova kan du alltid gå eller värma dig med soppor och kokat vatten.
Du vill ha en vinter säck. det betyder att den säcken kan vara det som står mellan dig och liemannen.
det beror ju givetvis lite på var du skall använda den. i trädgården utanför eller på kalfjället i tält.
tänk om.
gör en lista på vad du skall ha den till.
vilka extrem temperaturer du kommer att möta.
det finns temperatur rapporter på SMHI.
titta några år tillbaka.
vill du frysa eller vill du sova gott ?
köp sedan en säck du förväntar dig kunna ha de närmsta 20 åren till just det.
om du kollar igenom de senaste veckornas trådar så kommer det en del trådar om hur folk fryser osv i sina sovsäckar. är det så du vill ha det ?
om inte så tänk till och så får det kosta det det kostar, inget fel i vara sparsam, men korkat att vara dumsnål.
kanske du inte kommer ut detta året, men du slipper en blåfrusen tå på morgonen, eller isklumpar i sovsäcken för att den inte räcker till för dig just denna gången.
och det kan det vara värt.
en riktigt bra vinter sovsäck som räcker dig de närmsta 20 åren om du sköter den kostar dig mindre än 5000. dvs mindre än 250 kr /år.
det kan väl din säkerhet och en tå vara värd ?
en sovsäck är så otroligt mycket mer än något att sova i.
/Torbjörn