Har mailat roberts@roberts.pl. Antar att det tar ett tag att få svar nu runt nyår. Vilken modell skulle passa mig? De har ju en del olika. Är kanske inne på Superlight / Ultralight / Voyager Light. Men tycker det är svårt att veta vilken man ska välja?
Då jag inte äger någon sovsäck från Roberts vill jag inte uttala mig om deras säckar. Det finns många andra här på forumet som har bättre erfarenhet av deras produkter som kan ge dig råd.
När du däremot väljer säck bör du gå på dina egna kroppsmått och lägga till ca 10cm på alla ledder för att säcken inte skall kännas för klaustrofobisk. Är du dessutom i-vändare (som jag) och gärna sover på sidan med knäna lite uppdragna är det skönt att kunna hitta en bekväm ställning i säcken varför den inte bör vara för trång över höft och knän (dvs den bör vara så rymlig att du kan röra dig lite i säcken utan att den hänger med som klistrad på kroppen).
Vid val av tyg har jag själv valt att avstå Pertex Quantum då jag tycker tyget är allt för tunt (sämre hållbarhet och slitstyrka) och kan släppa dun. En bra dunsovsäck är en investering för många år. Mitt tips är att välja en säck sydd i Pertex Microlight:
http://pertex.com/fabrics/
Av de sovsäckar du räknar upp ovan hade jag tittat på Voyager light 500 eller Backpacker 500 alt 600 för en bra "3-säsongssäck" till svenska fjällen.