Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt

Globetrotter har även de rymligare säckar t ex den här Yeti Tension Comfort 600.

Blixtlåset brukar göra sovsäck som mindre väl fungerande som täcke, medan en större dunquilt fungerar utmärkt.

Tack för tips. Har mailat Roberts dock känns det som priset drar iväg.
Jag började med att tänka att jag skulle hitta en sovsäck för 1000-1200 kr (ej dun) till att nu fundera på en specialbeställd säck för betydligt mycket mer. Den Lite Line 300 eller 400 som Johanna länkade till kostar ju ca 2000 kr vilket känns som mycket redan där. Men men jag förstår att kvalitet och sovkomfort kostar.
De två sovsäckar du först länkade till kostade 1765 resp. 2285 kr, så det var i förhållande till dessa jag tyckte marginalkostnaden för en tillräckligt varm säck var försumbar (eller ingen i det senare fallet). Svårt att slippa billigare undan, om du vill ha en (lika varm) dunsäck av rimlig (= värd att satsa på) kvalitet.
En följdfråga då jag är ny på detta - om jag satsar på en riktig säck från Roberts eller den där andra funkar det att sova utan tält? Det jag menar är om man behöver "fodral" de gånger jag vill skippa tältet. Som jag sagt ovan är det ju vid MTB och vanlig vandrig säcken ska användas och kan man slippa tältet så kanske det kan vara bra ur viktsynpunkt. Utan tällt i slutet på april är det nåt man gör eller är det bra jag som drömmer om en cykeltur med fjäderlätt packning :)
Finns inget skönare än att sova under stjärnorna :). Visst går det, men inte alltid och överallt. Duns stora nackdel är att det förlorar nästan hela isoleringsförmågan, om det blir genomblött. Det börjar dyka upp sovsäckar och jackor med hydrofoberat dun, men erfarenheterna är tydligen skiftande och de går självklart inte heller att utan vidare användas i regn. Om det inte handlar om en kort tur med 100% säker väderprognos, behöver du kunna skydda säcken från regn och dagg (samt större mängder kondens inifrån,men det är mer ett vinterproblem). Sovsäckars yttertyg kan vara mer eller mindre vattenavvisande, men absolut inte vattentätt. Helt med flit, då det just skulle bidra till kondensansamling inifrån.

Lösningarna varierar, från tält via olika sorters tarp (se även LightDans fina DIY; en vanlig billig lättviktspressenning duger, den med ;)) och ner till någon bivacksäck - men de sistnämnda väger och skrymmer inte försumbart, om de är gjorda i membrantyg för att vara både vattentäta och rimligt ånggenomsläppliga.
Man kan också kombinera en ganska öppen/liten/lätt tarp med ett tunnare sovsäcksöverdrag som funkar som stänkskydd.

Väljer du Pertex Endurance i st f Quantum som yttertyg på sovsäcken, så ökar dess förmåga att klara lite stänk och dagg (mot att den bli lite "svettigare" inifrån).

Jag sover liksom du ofta lite på mage med ena benet uppåt lite, alternativt på sidan och får lite av klaustrofobi av vanliga säckar.
Jag använder denna och tycker den funkar riktigt bra.
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems----from-375-g/quilt-150?gid=53&vid=1

/Michael

Använder du något typ av lakan el. dylikt i kombination med denna? Jag tänker på att det kanske inte blir så behagligt med huden direkt mot liggunderlag?

Många bra tips, svårt detta då många produkter är via nätet så att pröva innan köp kan blir svårt.

Följdfråga avseende quilt - modeller: Blir det inte väldigt kallt från liggunderlaget? eller att det drar in från sidan? Jag ligger i 4:an som sagt men är också en som rör sig.

I en rymlig sovsäck så kan jag ju kanske röra mig utan att riskera att ofrivilligt öppna upp under natten. Ni som sover med quilt hur upplever ni detta "problem"?

Western Moutaineering Terralite? Den är bred och har en extra dragkedja runt fötterna så att man kan öppna upp helt. Jag sover på mage och gillade den skarpt när jag provade den.

Siluettesäckar från Fjällräven kan du träffa på begagnade de var byggda för detta men fick aldrig riktig spridning, trots att de är bekväma.

Tack för tipsen. Den sista såg ut att ha ett vettigt pris. Detta med sovsäck var inte det lättaste. Hade jag haft obegränsat med kapital hade Roberts varit givet. Dock vet jag ju inte hur mycket jag kommer nyttja sovsäcken så att lägga för mycket pengar vill jag inte.

Comulus liteliine eller quilt verkar ju prisvärda.

Eftersom ingen har kommenterat avseende Fjällräven Funäs så väljer jag bort den då den är mer en innesäck kan jag tänka mig. Det som lockade var den lilla packvolymen och priset.

Fler tips är välkomna från personer som sover i "fyran" :)

Väljer du för lätt och tunt sovsystem får du ingen sömn, att huttra sig genom en natt bottnar för en trött dag. Det är luften i (loftet) som isolerar inte tyget, liner, lakarn etc. Att tro att en 500g sommarsäck är dubbelt så bra som en 1000g kan väl vara att bita sig i tungan och frysa sig genom nätterna.

Hur mycket loft har ditt täcke hemma, hur mycket behöver du öka loftet med för att kunna sova med öppet fönster och värmen avstängd, för att kunna sova på balkongen. Tester hemom har den fördelen att förbättringar är nära och möjliga.
go tur

Hej

Var på övernattning med MTB:n i helgen och min nuvarande säck höll värmen ganska bra. Dock var den allt för stor och skrymmande i packningen.

På morgonen var det ganska skönt att kunna dra upp hela vägen, eller att på kvällen kunna öppna blixtlåset när vi skulle sova då det var varmt efter en rejäl brasa.

Om man har en quilt begränsas inte rörelsefriheten av att inte ha ett blixtlås? Jag tänker om man har den runt madrassen.

Kikat vidare på cumulus och ser deras x-lite 200 zip. Den känns som ett lättare alt till LiteLine det som verkar skilja är själva huvan, men behövs verkligen det då man ändå har mössa? Och även om en huva saknas på X-lite så verkar man ju kunna dra ihop som det sluter runt huvudet. Om jag beaktar vikt och pris så ligger x-lite bra till. Nån som har en sån som vill lämna ett utlåtande?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg