Tack för tips. Har mailat Roberts dock känns det som priset drar iväg.
Jag började med att tänka att jag skulle hitta en sovsäck för 1000-1200 kr (ej dun) till att nu fundera på en specialbeställd säck för betydligt mycket mer. Den Lite Line 300 eller 400 som Johanna länkade till kostar ju ca 2000 kr vilket känns som mycket redan där. Men men jag förstår att kvalitet och sovkomfort kostar.
De två sovsäckar du först länkade till kostade 1765 resp. 2285 kr, så det var i förhållande till dessa jag tyckte marginalkostnaden för en tillräckligt varm säck var försumbar (eller ingen i det senare fallet). Svårt att slippa billigare undan, om du vill ha en (lika varm) dunsäck av rimlig (= värd att satsa på) kvalitet.
En följdfråga då jag är ny på detta - om jag satsar på en riktig säck från Roberts eller den där andra funkar det att sova utan tält? Det jag menar är om man behöver "fodral" de gånger jag vill skippa tältet. Som jag sagt ovan är det ju vid MTB och vanlig vandrig säcken ska användas och kan man slippa tältet så kanske det kan vara bra ur viktsynpunkt. Utan tällt i slutet på april är det nåt man gör eller är det bra jag som drömmer om en cykeltur med fjäderlätt packning
Finns inget skönare än att sova under stjärnorna
. Visst går det, men inte alltid och överallt. Duns stora nackdel är att det förlorar nästan hela isoleringsförmågan, om det blir genomblött. Det börjar dyka upp sovsäckar och jackor med hydrofoberat dun, men erfarenheterna är tydligen skiftande och de går självklart inte heller att utan vidare användas i regn. Om det inte handlar om en kort tur med 100% säker väderprognos, behöver du kunna skydda säcken från regn och dagg (samt större mängder kondens inifrån,men det är mer ett vinterproblem). Sovsäckars yttertyg kan vara mer eller mindre vattenavvisande, men absolut inte vattentätt. Helt med flit, då det just skulle bidra till kondensansamling inifrån.
Lösningarna varierar, från tält via olika sorters
tarp (se även
LightDans fina DIY; en vanlig billig lättviktspressenning duger, den med
) och ner till någon
bivacksäck - men de sistnämnda väger och skrymmer inte försumbart, om de är gjorda i membrantyg för att vara både vattentäta och rimligt ånggenomsläppliga.
Man kan också kombinera en ganska öppen/liten/lätt tarp med ett tunnare sovsäcksöverdrag som funkar som stänkskydd.
Väljer du Pertex Endurance i st f Quantum som yttertyg på sovsäcken, så ökar dess förmåga att klara lite stänk och dagg (mot att den bli lite "svettigare" inifrån).