Årets vandring i Sarek var ovanlig, mest beroende på det torra och varma vädret. Så med den referensen hade du klarat dig med denna säck, men samtidigt är årets väder inte representativt för en vandring i svenska fjällen enligt min erfarenhet och du bör alltid vara beredd på betydligt kyligare nätter.
En fibersäck tappar loft (fibern komprimeras) snabbare än motsvarande dunsäck, vilket efter några års användning kan påverka så mycket som 5 grader. Jag skulle rekommendera dig att titta efter en sovsäck som har minst TLimit -5C (för en man) eller TComfort -5C (för kvinna) för en vandring i fjällen sommartid. Skall du tänja på gränserna och vandra under tidiga sommaren eller senare delen av Augusti (eller tälta på högre höjd) bör du välja en varmare sovsäck.
Min egen erfarenhet av fibersäckar är att fyllnadsvikten bör uppgå till 1200-1300 gram för att klara att hålla dig varm i fjällen sommartid. Fiber har många fantasifulla namn så ingen egentlig skillnad, alla tillverkare har sina varumärken men i grunden en polyesterfiber (vadd) och knappast någon rymdteknologi.