sovsäck i sovsäck - en myt?

Hej Alla!

jag har två sovsäckar, och tänkte att jag empiriskt skulle kolla hur kallt just jag kan sova i dom.
Så jag började sova på balkongen. Det är trätrall där, och så har jag ett everest luftmadrass-liggunderlag.

Den tunnaste (TNF alutian 1S) kunde jag sova i ner till ca 12.
Sen testade jag min "high colorado", då började jag frysa vid 8.

Så natten därefter testade jag att sova i båda. Lade TNF (som är lite mindre tror jag) inuti HCn.
Jag trodde att jag lätt skulle kunna sova ner till kanske 0 med detta, men kände mig ändå
frusen när jag vaknade och det hade varit 8...
Nu vaknade jag iofs inte under natten, utan först på morgonen.

Och visst, jag fattar att dagsformen kan variera, men det känns ändå som att skillnaden
var minimal. Jag trodde jag skulle vakna hur go-varm som helst.

Verkar inte detta underligt? Ngt knep jag missat?

Kanske jag pumpat upp madrassen olika mycket eller ngt...

mvh / Alex

Om inte dom är rymliga nog att behålla sitt ursprungsloft så förlorar du på det.

Isolermaterial skall vara fluffiga med låg densitet - knölar du ihop två sovsäckar så kan det bli sämre.

Eller blir sämre - skulle kanske fungerat bättre om du använde den tjocka som sovsäck stängd och den tunna som fluffigt täcke - då skulle du sluppit komprimering av materialet och till stor del kunnat utnyttja loftet och få en kombo som adderar båda säckarnas temperatur egenskaper

Säckarna måste vara stora nog om det skall fungera

Håller med TROY GARNER.

Tror även du kan kolla på tekniker, om du sov hela natten funkade det säkert. Man fryser ofta på morgonen då det blir väldigt rått ofta.
Problem med luftmadrasser är att luften i madrassen kyls ned, därför kan det vara bättre att ha liggunderlag alt ha liggunderlag under luftmadrassen.
Sov du i tält?

Blir sovtemperaturen under ca 12° krävs värmeisolering mellan sovsäck och luftmadrass, Julas 10 mm räcker.
Komprimeringen av loftet betyder just minskat loft. Sovsäckar avsedda att ligga i varandra och addera har mått och passform för detta, t ex Sovsäcksystem 2000 m fl.
Blir det så svalt som o° bör man ha mössa på sig i sovsäcken liksom underställ. Sovsäckslakan även i lätt tunn siden ger ett bromsande isolerande luftlager till.
Av någon anledning har Globetrotter flera rymliga sovsäckar. Pröva på. När vi hade NFs genomsydda dunsäck var vindrocken över enda chansen att sova framåt hösten.
go tur

Nix sov inte i tält.

Men nu när ni säger det så var det nog en skillnad.
Jag tror banne mig att jag hade ett sånt gammalt vanligt cellplast-underlag
UNDER luftmadrassen innan när jag sov med säckarna en och en.

Ska testa med det under igen, och båda säckarna, fast en som fluffigt täcke.

Någon som vet var man kan köpa ett _tunt_ (kanske 5mm) cellplast-underlag av
bra kvalitet (har läst mig till att Evazote ska vara bra)?

/ alex

Jag tror mycket av kylan kommer underifrån. En gummimadress isolerar mycket lite, och fyllningen i sovsäcken är hoptryckt av din egen kroppsvikt under dig, dvs en direkt köldbrygga.

High Colorado som du skriver om har jag/vi två av. I fjol var vi i fjällen och frugan hade en 3-säsongs säck (vintersäcken var kvar hemma) jag tog de två mindre och kröp ner i ena och den andra utanpå. Det var i slutet av Augusti och tältet var snöpudrat på morgonen. Jag sov utan problem även om det var lite kallt stundtals men med en tröja o jacka ovanpå så var det ok. Det blir en vana att lära sig var de olika säckarna har sin komfortgräns. Insomningsfasen känns ibland kylig men sen brukar kroppens eget värmeaggregat starta när man väl har somnat.

Temperaturfallet mellan två olika varma sidor av ett materialskikt är linjärt beroende av temperaturskillnaden mellan sidorna, materialets tjocklek samt en materialkonstant. I det teoretiska fall, då det faktiska sammanlagda loftet = summan av de bägge, skulle man därmed kunna räkna ut den sammanlagda isoleringsförmågan genom att bara summera de resp. temperaturdifferenser mellan din hud (alt. innerluften i sovsäcken, om den inte är så tajt) och den utetemperatur som uppfattas som "komfort" för resp. säck.

Problemet är just att det är svårt att inte klämma ihop/tynga ner ekipaget, med motsvarande isoleringsförlust som resultat. "Noll-loftet" mot liggunderlaget råder ju t ex fortfarande på en stor andel av omslutningsytan och är svårt att göra något åt (utom att skaffa ett bättre liggunderlag).

(...) Någon som vet var man kan köpa ett _tunt_ (kanske 5mm) cellplast-underlag av bra kvalitet (har läst mig till att Evazote ska vara bra)?
För ett antal år sen köpte jag ett gäng sådana här till hela familjen. Tror de även går att köpa, ungefär lika billigt, genom Friluftsfrämjandet. De är säkert bara marginellt (om alls) varmare än 50-kronorsvarianterna från ICA, men håller spänsten bättre på lång sikt och tål betydligt mer misshandel inkl. bivack på vasst/stickigt/grusigt underlag.
Jag hade med ett sådant nyligen i Jotunheimen, med nattemperaturer strax över nollan, och det gick bra - även när jag inte brydde mig om att lägga ut den bit bubbelplast jag vid behov har som "footprint" under tältgolvet. Möjligen var marken fortfarande rätt varm, det kalla vädret var då rätt "färskt".

Vill du ha något ännu tunnare så finns Expeds "double mat", som ju går att vika (eller skära till) efter behov - väldigt användbart. Även den (eller någon variant) kanske möjlig att köpa viaFrilufftsfrämjandet.

Är det risk för att blir kallare än så, tar jag med det här - fortfarande lätt, skönt att sova på och avsevärt varmare. Ihop med bubbelplast under tältgolvet funkar den (för mig) på t ex sena höstturer med några minusgrader och tältning på snöfläckar.

Tjena.
Var på Öland i helgen och sov i tält. Underst hade jag jysk 6 mm liggunderlag, som stickskydd, och ovanpå en synmat ul 7. Jag hade med mig en The North Face Propel, ultralätt syntetsäck på 500 g, storlek large, med en komforttemp på ca 10 grader. Som extra värme hade jag Western Mountaineerings Tamarak, en rektangulär liten dunsäck på 540 g, komforttemp enl. WM på ca 2 grader.
Fredagnatten blev väldigt rå och jag frös en stund när duntäcket gled av säcken. På lördagnatten tänkte jag att jag sover i WM inuti TNF, tvärtom alltså. Men blev snabbt för varm och gjorde som natten dessförinnan. För att undvika att säcken skulle glida av vek jag ned TNF och "höll" i WM i mysig position. Funkade bra.
Jag låg inuti ett sidenlakan, med woolnet tröja för att kunna reglera värmen genom att ta ut armarna. Inget på benen.
Hade ingen termometer men det kändes som ca 2-5 grader båda nätterna.
Kallast är det (typ alltid) 60-30 min innan soluppgång.

Jag tror att ditt problem kan ha varit att kylan trängde upp nerifrån, det brukar vara den största värmetjuven. Träning ger kunskap så fortsätt experimentera så hittar du slutligen ett system som passar dig. Men viktmässigt är det bättre att skaffa en varmare sovsäck.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg