Tänk på att det inte bara är sovsäcken som värmer - liggunderlaget måste isolera från markkylan oavsett vad man ligger på (natur eller konstmatrial). Mycket under och över sig men lite på sig sover jag ofat godast i. Har man mycket på sig svettas man kanske vid något tillfälle och sitter fukten kvar mot kroppen så kyler det efter hand - vatten leder bort värme 25 ggr efektivare än luft.
Bra liggunderlag anbefalles alltså - dubbla kanske så får du lite större yta också med största delen dubbelt isolerad.
En bra kombo vintertid är kankse ett cellplast och ett uppblåsbart.
Då jag själv senast sov i snögrop med låg temp (överlevnadsssällskapets vinterstrapats) så var med granris (med markägares tillstånd) och dubbla cellplast-liggunderlag under, i en rejäl vintersäck från ajungilaq och ett lager underställ, strumpor och mössa.
/Patrik
Bra liggunderlag anbefalles alltså - dubbla kanske så får du lite större yta också med största delen dubbelt isolerad.
En bra kombo vintertid är kankse ett cellplast och ett uppblåsbart.
Då jag själv senast sov i snögrop med låg temp (överlevnadsssällskapets vinterstrapats) så var med granris (med markägares tillstånd) och dubbla cellplast-liggunderlag under, i en rejäl vintersäck från ajungilaq och ett lager underställ, strumpor och mössa.
/Patrik