Sovsäck + hund?

Tänkt på att alla sovsäcksöverdrag inte fungerar optimalt då dem bildar kondens så att sovsäcken kan va dyngsur när du vaknar..

Har ingen erfarenhet alls av sovsäcksöverdrag så visste inte ens att vissa bildar kondens... Hur vet man vilka som är bra då?

För övrigt så verkar min hjärna ha fått en överdos av sovsäckstankar, drömde inatt att jag hade en dunsäck som blev alldeles dyngsur (alltså inte lite fuktig utan typ som när man tar ut något från tvättmaskinen ocentrifugerat...) och det var ingen peppande dröm kan jag säga ;-)

Har bara provalånat två överdrag men kommer inte ihåg märke men kan kolla upp det,men iaf den som fungera dåligt pga kondens så va den tillverkad av nå typ g-tex material som va helt värdelöst dom tre nätterna jag låna den..

Den andra är jag osäker om den va helt vattentät utan vattenavvisande och gnist skyddad i fotändan..

Om man aldrig sover under stjärnorna så ser inte jag någon anledning att skaffa överdrag,onödig vikt bara..
Bättre att ta typ UL dunjacka /väst och dra den över ryggen så man kan knäppa runt halsen o ev någon lösning under magen så inte de hela snurrar runt..

Vad har du för hund förresten??

Vet inte om man egentligen blir klokare av att fråga saker här, alla är så hjälpsamma och generösa med tips men tycker ofta tvärtemot varandra ;-) Men jag uppskattar att få höra olika sidor, då vet man i alla fall vad för positiva/negativa saker man kan förvänta sig vid ett val.

Min hund är en tollare (nova scotia duck tolling retriever) som fyller två nu i april.

Jag gillar sovsäcksöverdrag, upplever inte särskilt mycket fukt i min, den funkar också som fuktspärr i ryggsäcken. All packning ligger i den i ryggan, utom typ regnställ och saker jag behöver tillgängligt. Smidigt.

Min hund vill alltid sova halvvägs inne i min sovsäck när vi campar, klart ooptimerat (väldigt korthårig stor vinthund med närapå negativ fettprocent). Men han värmer ungefär lika mycket som värmen som försvinner. Han brukar få en granrisbädd och ligger på och under en ullfilt, och täcke på sig. På morgonen är det på nåt mystiskt vis jag som ligger på granrisbädden och han som ligger på liggunderlaget. Det är ett mysterium varje gång. Dessutom försöker han förstöra mitt arbete med granrisbädden genom att 'bädda' innan läggdags. Jaja, det sliter väl till sig.

Hundsovsäck?

Hej.

Jag sitter just nu och "önskar" mig en massa saker för att ta en campingtur med hundarna. Har inte ens ett tält och vettigt liggunderlag just nu så jag ligger efter er...

Det finns ju någon slags säck för hundar, men jag vet inte hur varma de är.
Då kanske människosovsäcken får vara ifred? :)

Kanske denna kan vara något?:
http://thermotic.se/webshop/hund/thermoticr-hundvarmesack
och en värmematta som tål väta:
http://thermotic.se/webshop/hund/thermoticr-hundvarmematta

Jag har en greyhound och två små terriers som jag ska samsas med, tror ni det räcker med ett 2-manstält? Jag har aldrig haft ett 2-mans men gissar (hoppas) att det borde gå, eller vad tror ni?

Hej.

Jag sitter just nu och "önskar" mig en massa saker för att ta en campingtur med hundarna. Har inte ens ett tält och vettigt liggunderlag just nu så jag ligger efter er...

Det finns ju någon slags säck för hundar, men jag vet inte hur varma de är.
Då kanske människosovsäcken får vara ifred? :)

Kanske denna kan vara något?:
http://thermotic.se/webshop/hund/thermoticr-hundvarmesack
och en värmematta som tål väta:
http://thermotic.se/webshop/hund/thermoticr-hundvarmematta

Jag har en greyhound och två små terriers som jag ska samsas med, tror ni det räcker med ett 2-manstält? Jag har aldrig haft ett 2-mans men gissar (hoppas) att det borde gå, eller vad tror ni?

Min greyhound gillar inte tält mindre än tältkåta, men det är ju olika. Vi sover mest under tarp. 'Värmemattan' är nog i all ärlighet sämre än ett nedskuret liggunderlag. Eftersom neoprenet är tunnare än skumplast.

Min greyhound gillar inte tält mindre än tältkåta, men det är ju olika. Vi sover mest under tarp. 'Värmemattan' är nog i all ärlighet sämre än ett nedskuret liggunderlag. Eftersom neoprenet är tunnare än skumplast.

Ja, det är nog så. Mitt förra tält var ett stort som jag slog upp bredvid bilen och vi sov på luftmadrasser så det får bli ett lite tjockare liggunderlag till henne nu. De har ju inte så mycket egen vaddering så att säga. ;-)

Jag sover gärna med min hund i tält och jag har en dunsovsäck.
Att lära hunden att inte sova på sovsäcken är inga svårigheter om den själv får en varm och skön plats i tältet.Lika gärna som vi vill vara torra och varma när vi ska sova, så vill våra fyrfota vänner också vara det. Jag brukar lägga mina extrakläder och regnkläder som underlag (lägg alltid regnjackan överst med utsidan uppåt) eftersom det är tassar och mage som ofta är smutsiga. Sedan får hon ha min dunjacka som täcke. Finns ju speciella sovsäckar för hundar också, men det behövs inte om det inte är rejält kallt ;) Min sovsäck håller jag för mig själv och det är inga problem att hålla den ren.

När du ska välja sovsäck så är det som många nämnt tidigare viktigast att du funderar på när och hur du ska använda den. Och hellre en varm sovsäck än en kall! Nätterna i fjällen blir fort isande även om dagarna är varma. Dunsäckar är dyrare än syntes, men enligt mitt tyckte bättre när det gäller det mesta. Kolla runt på rea och outlet för att hitta en billig kvalitetssovsäck! Lycka till!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sjolidens Sovsäck till hund i kylan? Bo och sova 24
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg