Sovsäck från Roberts Outdoor Equipment

avslutad210712

Gäst
Dunkvalitet

Man kan byta ut standardkvaliten på dunet mot 800 vilket gör att komfort-temperaturen sjunker med 3-4 grader. Å andra sidan kan man tänka sig att man har en tjocklek mindre på sin säck och får då ungefär samma klomfort-temperatur som med standard-dun och en tjocklek mer. Vinsten är att man får en säck som är ungefär 100g lättare.

Kan det verkligen stämma att säcken är ungefär lika varm om jag går från 470g standrad-dun till 360g 800-dun? Procentuellt är det ganska stor skillnad. Gäller om jag går från en 400LW till en 300LW säck. Skillnaden i pris är så pass liten att jag gärna gör det om det verkar rimligt.
 
Re: Dunkvalitet

avslutad210712; sa:
Man kan byta ut standardkvaliten på dunet mot 800 vilket gör att komfort-temperaturen sjunker med 3-4 grader. Å andra sidan kan man tänka sig att man har en tjocklek mindre på sin säck och får då ungefär samma klomfort-temperatur som med standard-dun och en tjocklek mer. Vinsten är att man får en säck som är ungefär 100g lättare.

Kan det verkligen stämma att säcken är ungefär lika varm om jag går från 470g standrad-dun till 360g 800-dun? Procentuellt är det ganska stor skillnad. Gäller om jag går från en 400LW till en 300LW säck. Skillnaden i pris är så pass liten att jag gärna gör det om det verkar rimligt.

Vad kostar det att byta dunkvalitet?
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Dunkvalitet

millimeter; sa:
avslutad210712; sa:
Man kan byta ut standardkvaliten på dunet mot 800 vilket gör att komfort-temperaturen sjunker med 3-4 grader. Å andra sidan kan man tänka sig att man har en tjocklek mindre på sin säck och får då ungefär samma klomfort-temperatur som med standard-dun och en tjocklek mer. Vinsten är att man får en säck som är ungefär 100g lättare.

Kan det verkligen stämma att säcken är ungefär lika varm om jag går från 470g standrad-dun till 360g 800-dun? Procentuellt är det ganska stor skillnad. Gäller om jag går från en 400LW till en 300LW säck. Skillnaden i pris är så pass liten att jag gärna gör det om det verkar rimligt.

Vad kostar det att byta dunkvalitet?

På de säckar jag frågade om, Voyager Light 400 LW resp 500 MR, kostade det 29 resp 31 euro extra. För Pertex Quantum blir det ett tillägg på 25 euro.

Har en komplett prislista som jag kan skicka ifall du vill ha.
 
Re: Re: Re: Dunkvalitet

avslutad210712; sa:
På de säckar jag frågade om, Voyager Light 400 LW resp 500 MR, kostade det 29 resp 31 euro extra. För Pertex Quantum blir det ett tillägg på 25 euro.

Har en komplett prislista som jag kan skicka ifall du vill ha.

Okej, det är typ samma säckar jag funderat på. Iofs, samma fjäll, samma säsong = samma grejer.

Ja, gärna! Speciellt om prislistan innehåller priser för byte av dunkvalitet, olika material etc. På hemsidan finns ju bara själva sovsäckspriserna (väl?).

Jag har mailat dig så du har min epost-adress.

MVH
 
har fått min!

Har precis fått hem min säck. Voyager light MR, pertex på utsidan, quantum på insidan, 500 g dun 800 ciun. Jag måste säga att jag är imponerad över säcken. Den har en supersnygg finish, välsydd... (jag erkänner dock att jag dessvärre inte har någon annan dunsäck av något mer välkänd märke att jämföra med..)

Lyckats testa säcken i en av årets förhoppningsvis sista frostnätter (-2 grader) och det kändes bara minimalt kyligt på småtimmarna, inga problem att sova vidare...däremot var den bra varm på kvällen med en 5-6 grader plus, men det är smällar man får ta ;-)

Nu ska det bli spännande att prova den på allvar!
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Val av tyg

Håkan K; sa:
avslutad210712; sa:
Nordesjö; sa:
avslutad210712; sa:
Villrådig är bara förnamnet just nu och sen skall man välja färg också.....

Har du tur får du välja vilken färg du vill bara du väljer svart eller rött. Så var det för mig :)

Jag satt och pillade i Photoshop med alla olika färger och kombinationer och så visade det sig att Roman bara hade två färger på lagret...
Men svart säck med rött foder är ju snyggt.

Ganska säkert att rött blir den ena färgen om han bara har den hemma och faktiskt så är rött och svart en trevlig kombination så den ligger rätt bra till *L*
Härmisar!

Döda fiskar följer med strömmen så det vart två röda säckar med svart insida - Hillebergsanpassat *flinar*.

Har precis betalt säckarna så nu följer 2-3 veckors otåligt väntande.
 
Zeb: Kan du för en lexi-asteniker som mig (eller vad det kan heta när man inte ids läsa tio sidor foruminlägg) beskriva exakt vilka säckar du köpt, med vilka tillägg etc, och vad detta slutligen kostade dig? Custom-beställningar blir ofta lite oöverskådliga prismässigt, är min erfarenhet.
 

avslutad210712

Gäst
Strykarräven; sa:
Zeb: Kan du för en lexi-asteniker som mig (eller vad det kan heta när man inte ids läsa tio sidor foruminlägg) beskriva exakt vilka säckar du köpt, med vilka tillägg etc, och vad detta slutligen kostade dig? Custom-beställningar blir ofta lite oöverskådliga prismässigt, är min erfarenhet.


Varsågod - hoppas engelskan går att läsa :)

We have now decided what we want.

1 pcs Voyager Light 500 MR goose 800 231 euro
1 pcs Voyager Light 400 LW goose 800 222 euro

Both with red outside and black inside

Both with Pertex Quantum in- and outside +25 euro/each
Both with an inside collar +17 euro/each
Delivery cost to sweden +35 euro/both

Total cost 572 euro
 
Re: Re: Re: Re: Re: Val av tyg

avslutad210712; sa:
Håkan K; sa:
avslutad210712; sa:
Nordesjö; sa:
avslutad210712; sa:
Villrådig är bara förnamnet just nu och sen skall man välja färg också.....

Har du tur får du välja vilken färg du vill bara du väljer svart eller rött. Så var det för mig :)

Jag satt och pillade i Photoshop med alla olika färger och kombinationer och så visade det sig att Roman bara hade två färger på lagret...
Men svart säck med rött foder är ju snyggt.

Ganska säkert att rött blir den ena färgen om han bara har den hemma och faktiskt så är rött och svart en trevlig kombination så den ligger rätt bra till *L*
Härmisar!

Döda fiskar följer med strömmen så det vart två röda säckar med svart insida - Hillebergsanpassat *flinar*.


Nja, det fanns blå också - min är två nyanser blå på utsidan och grått på insidan...vad liknar det, tro?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomas.vastervik Roberts sovsäck Bo och sova 6
Tingelieng Sovsäck från Roberts för kvinna Bo och sova 19
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 4
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg