Sovsäck för Höst, Sommar, Vår

Det som jag tycker är svårt är att veta vilken T konfort temp som är bra.

Denna har -1,9c
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTPLASMA15LONG

Eller denna som har -7,6 som conf temp.
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=22370

Någon av dessa får det bli, tänkte köra den Vår, sommar och höst, så det kan vara kallt ibland på nätterna.
Kommer ha en liner inne i säcken för att undvika att behöva tvätta den så ofta.

Kostnaden är inga problem då jag satsar på att kunna ha den ett antal år framåt i tiden med.

De komforttemp som Addnature använder är TComfort enligt EN13537, dvs lägsta komfort för en kvinna. Motsvarande för en man heter TLimit (eller lägsta temp gräns enligt Addnature's skrivning). Mätningen tar hänsyn till att man använder underställ när man sover. Sedan måste du även ta hänsyn till hur frusen du är, vilket även ändras med åldern.
Marmot Plasma är rejält dyr i Sverige och om man föredrar längsgående eller tvärgående dunkanaler är ditt eget beslut. Mycket bra alternativ till Plasma för 3-säsongssäckar är Marmot Helium eller Pinnacle.

De komforttemp som Addnature använder är TComfort enligt EN13537, dvs lägsta komfort för en kvinna. Motsvarande för en man heter TLimit (eller lägsta temp gräns enligt Addnature's skrivning). Mätningen tar hänsyn till att man använder underställ när man sover. Sedan måste du även ta hänsyn till hur frusen du är, vilket även ändras med åldern.
Marmot Plasma är rejält dyr i Sverige och om man föredrar längsgående eller tvärgående dunkanaler är ditt eget beslut. Mycket bra alternativ till Plasma för 3-säsongssäckar är Marmot Helium eller Pinnacle.

Ok så marmot 15 klarar conf -7 för en kille, det låter ju helt OK för en tre säsongs säck.
Och Jah betalar endast 4500kr för den.

Ser det som en investering, hittat ingen som säljer helium.

Jag provlåg både Helium och Plasma 15 innan jag köpte. Båda är 15-F-graderade och har som ungefär samma prestanda vad gäller temperatur. Skillnaden (förutom riktningen på kanalerna) som jag upplevde var att i Helium kunde man inte knäppa ihop kragen och att Plasma i mitt tycke har en skönare huva. Har för mig att Plasman är lite bredare på överkroppen också, men den är inte tillräckligt bred för att kunna dra upp ett ben (tyvärr). Jag tycker kanske inte att det motiverar prisskillnaden men det var någon kampanj och den blev billigare än Helium så jag passade på.

Naturkompaniet har/hade Helium.

Återigen; T Lim ("komfort man") definieras som att en man kan sova 8 timmar ihopkurad (vilket inte är komfort enligt mig). Alla angivelser förutsätter underställ.

Senast ändrad:
Nu har jag insett att denna plasma 15 kommer förmodligen bli för varm mot sommaren, skulle ni rekommendera att man köper en separat sommarsäck?

Denna Plasma 15 är perfekt till vår och höst dock.

Lite sugen på Sea of Summit Spark Series SP1
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SEATOSUMMITSPARKSERIESLONGRIGHTZIP

Dessvärre verkar den vara slut.

endast 390g :eek: och konf på 8c är detta en bra säck för sommarbruk?
Jag investerar hellre i saker som håller flertal år framåt därav min fråga då jag hatar att vara dumsnål =P

Sen har jag denna med som jag kollat på lite, Marmot Plasma 40 2013, dom rear ut den nu.
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTPLASMA40LONG12

Dock så väger den 510g men har en konf på 10c

Verkar lite underligt att Sea of Summit har en bättre konf än Marmot trots att Sea of Summit har en lägre vikt.

Nu har jag insett att denna plasma 15 kommer förmodligen bli för varm mot sommaren, skulle ni rekommendera att man köper en separat sommarsäck?

Denna Plasma 15 är perfekt till vår och höst dock.

Lite sugen på Sea of Summit Spark Series SP1
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SEATOSUMMITSPARKSERIESLONGRIGHTZIP

Dessvärre verkar den vara slut.

endast 390g :eek: och konf på 8c är detta en bra säck för sommarbruk?
Jag investerar hellre i saker som håller flertal år framåt därav min fråga då jag hatar att vara dumsnål =P

Sen har jag denna med som jag kollat på lite, Marmot Plasma 40 2013, dom rear ut den nu.
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTPLASMA40LONG12

Dock så väger den 510g men har en konf på 10c

Verkar lite underligt att Sea of Summit har en bättre konf än Marmot trots att Sea of Summit har en lägre vikt.

Jag tror det är tryckfel på Addnatures hemsida, enligt annan information väger Sea to Summit säcken i version "long" 510g.
http://www.seatosummit.se/Spark-sovsaeck.htm

Sea to Summit har dessutom 1/3 lång dragkedja vilket är rejält opraktiskt. Jag skulle välja hellång dragkedja 10 gånger av 10 på en sovsäck!
Skall du dessutom investera i en dyr sovsäck och ha den i många år som du skriver kanske du skall undvika de mest extremt tunna tyger som Petrex Quantum mm. Själv har jag satt gränsen vid Pertex Microlight som är en mycket tunn och lätt väv, men inte fullt så tunn som Quantum.
http://www.pertex.com/products/
Kolla även måtten på sovsäcken så att du kan röra dig bekvämt i den utan att det stramar ex över axlar/höft.

För låglandsbruk sommartid funkar en sovsäck med Tlimit (om du är man) kring någon plusgrad, men för fjällen även sommartid vill jag ha en säck som klarar några grader under nollan.
Själv har jag en Marmot Pinnacle Long (TLimit -12,2C) som 3-säsongs säck vilken även följer med till fjällen. Som komplettering skaffade jag en Marmot Hydrogen Long (Tlimit -1,2C) som ren sommarsäck.

Jag tror det är tryckfel på Addnatures hemsida, enligt annan information väger Sea to Summit säcken i version "long" 510g.
http://www.seatosummit.se/Spark-sovsaeck.htm

Sea to Summit har dessutom 1/3 lång dragkedja vilket är rejält opraktiskt. Jag skulle välja hellång dragkedja 10 gånger av 10 på en sovsäck!
Skall du dessutom investera i en dyr sovsäck och ha den i många år som du skriver kanske du skall undvika de mest extremt tunna tyger som Petrex Quantum mm. Själv har jag satt gränsen vid Pertex Microlight som är en mycket tunn och lätt väv, men inte fullt så tunn som Quantum.
http://www.pertex.com/products/
Kolla även måtten på sovsäcken så att du kan röra dig bekvämt i den utan att det stramar ex över axlar/höft.

För låglandsbruk sommartid funkar en sovsäck med Tlimit (om du är man) kring någon plusgrad, men för fjällen även sommartid vill jag ha en säck som klarar några grader under nollan.
Själv har jag en Marmot Pinnacle Long (TLimit -12,2C) som 3-säsongs säck vilken även följer med till fjällen. Som komplettering skaffade jag en Marmot Hydrogen Long (Tlimit -1,2C) som ren sommarsäck.

Hej,
Tack för tipsen, jag är mann och köper long därför jag köpte Plasma 15 Long, men som sagt känns lite som att den kommer bli för varm i sommar.

Är rätt varm av mig, kanske blir en Plasma 40 då till sommaren - Men känns som att det går att få något "bättre" i den bemärkelse som att jag inte behöver ha en super varm säck på sommaren, men kanske Plasma 40 duger ändå.

Konf +10c är ju tämligen OK då Plasma 15 ligger på -1c

Jag ska hålla mig i Gästrikland, Uppland samt i Norrland i sommar.
Plasma 15 får följa med till Sarek i sommar samt Keb.

Men i Gästrikland och Uppland där graderna från Juni - September knappt går under 10c nattetid så känns det som att plasma 15 kommer bli för tjock.

Förutom öppning nere och uppe, armarna ute etc, kan man använda säcken som täcke, så jag tror nog den blir bra för dina 3 säsonger.
go tur

Konf +10c är ju tämligen OK då Plasma 15 ligger på -1c

Då du är man bör du titta på TLimit (som är lägsta komforttemp för en man med underställ på). Plasma 15 har TLimit -8C och Plasma 40 har Tlimit +6,4C. Jag tycker att Plasma 40 passar bättre för högsommar i södra Sverige, men även här är det inte ovanligt att nattemperaturen en klar natt mitt i sommaren kan sjunka ner mot några plusgrader strax innan solen går upp (och att frysa är inte kul:()..
Plasma 30 (TLimit -0,3C) eller Hydrogen (TLimit -1,2C) passar bättre för skandinaviskt sommarbruk. Plasma 40 är mer för sydliga breddgrader med ljumma nätter.

Generellt, det är rejält mycket pengar du tänker lägga på sovsäckar. Varför inte börja med att köpa en säck som klarar ditt behov nästa sommar, och sedan med de erfarenheterna komplettera senare när du bättre känner dina gränser och behov?
Känner du någon i USA eller själv skall resa dit i framtiden så kostar dessa säckar fortf kring hälften av priset här i Sverige (trots dagens höga dollarkurs);)

Då du är man bör du titta på TLimit (som är lägsta komforttemp för en man med underställ på). Plasma 15 har TLimit -8C och Plasma 40 har Tlimit +6,4C. Jag tycker att Plasma 40 passar bättre för högsommar i södra Sverige, men även här är det inte ovanligt att nattemperaturen en klar natt mitt i sommaren kan sjunka ner mot några plusgrader strax innan solen går upp (och att frysa är inte kul:()..

Plasma 30 (TLimit -0,3C) eller Hydrogen (TLimit -1,2C) passar bättre för skandinaviskt sommarbruk. Plasma 40 är mer för sydliga breddgrader med ljumma nätter.

Generellt, det är rejält mycket pengar du tänker lägga på sovsäckar. Varför inte börja med att köpa en säck som klarar ditt behov nästa sommar, och sedan med de erfarenheterna komplettera senare när du bättre känner dina gränser och behov?

Känner du någon i USA eller själv skall resa dit i framtiden så kostar dessa säckar fortf kring hälften av priset här i Sverige (trots dagens höga dollarkurs);)

Har redan en plasma 15 här hemma just nu, kanske ska pröva med den i sommar och även vår, märker ju om jag lär köpa en till.

Grabbarna har haglöfs ara +6 samt haglöfs ara +14.
Så dom har så dom klarar sig i sommar iaf :p

Funderar på att returnera +14 säcken, den blir nog inte till någon användning ändå.
+14c är ju tämligen "tunn".

Eller kanske Western Mountaineering säckarna? Kommer även en ny Haglöfs L.I.M dunsäck i vår som kommer vara varm och lätt.

WM:s säckar är fina och finns för många olika temperaturer.

Nya Haglöfs LIM kommer nog att bli fin, men vad jag förstått är det väl en ren sommarsäck. Har bara sett limit temperatur, men den ligger på +1 grad, så comforten borde ligga mellan de gamla LIM 50 och LIM 100-säckarna, runt kanske 10-12 grader?
Gläder mig att testa och känna på den när den kommer ut i butikerna.Med vikt på 473 g och utan blixtlås men med dragsko i fotdelen är det nog ett fint sommaralternativ för den som vill spara in maximalt på vikten, men kanske inte den bästa säcken för alla eller ens de flesta.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
hnz Sovsäck + annat för sommar, tidig höst/sen vår Bo och sova 4
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
vexing Sovsäck för vår/höst Bo och sova 15
varg1 Sovsäck för sommarfjäll och Stockholms vår/höst Bo och sova 7
Kicki.H Sovsäck i höst Bo och sova 12
Gohan Yttertyg för höst/vår sovsäck Bo och sova 3
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg