Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Passar innermåtten för din sovstil, medvändare/ivändare. Vill du bära på den? Vikten är ju inte angiven. Här är en + 3,5° sovsäck en klassisk sommarsäck.
Sömn är en viktig komponent, fundera seriöst på vilken sovutrustning du vill ha. Billigt är inte en huvudkomponent, uppfyller utrustningen dina mål och krav bör vara det.
go tur
Skulle nog INTE vilja kvarta i denna säck om det är -18 i skogen!
Gelert X Treme Lite 1000 M Sovsäck
Gelert X Treme Lite 1000 M sovsäck dragen en ridge huva, säkert innerficka och en dual dra sladden. Denna sovsäck är klar med en reflekterande flik, reflekterande rörledningar och färg samordnas dragkedjor, slutade med en komprimering säck för enkel förvaring.
> Gelert sovsäck
> Shell: 210 ton Polyester Ripstop & 210 ton Polyester
> Foder: 210 ton Polyester
> Fyllning: Top: 175 g/m² 3D Pro fibrer, Base: 175 g/m² 3D Pro fiber
> Komfort temperatur:-1.8ºC till + 3.5ºC
> Extrem temperatur:-18ºC
> Säsongen betyg: 2/3
> Öppna storlek: 50 x 78 x 210 cm
> > Paketets storlek: 36 x 17 cm
> Max komprimering storlek: 26 x 19cm
> Vikt: 1 kg
Vikten är ju angiven till 1kg, ger den komfort strax över nollan är det helt ok för det priset.
HAha men men - extremtemp innebär att man just och just överlever...man sover inte då!
Vill du ha billigt så Biltemas -10 , den känns komfortabel till sådär -6 i verkligheten med bara underställ.
Har kört till minus 25 med underställ.mellanlager,thinsulateoveroll,balaclava,yllesockor!
Jämför man med liknande EN testade säckar på marknaden blir min gissning att TComfort ca +5C och Tlimit strax över nollan i nyskick. Detta förutsätter givetvis att sovsäcken är vettigt sydd, dvs inte genomsydd mm.
Fibersäckar tappar dessutom ganska snabbt loft, och för prislappen tror jag inte de använt någon kvalitetsfiber från ex DuPont utan förr billig no name fiber från Kina. Jag tror man kan förvänta sig att sova komfortabelt i temp ner mot +5 grader, men under detta kräver nog att man klär på sig mer innan man kryper ner i säcken.
Min sovsäck betalade jag 139 kr för vill jag minnas. Ordinarie pris ca 350 på Classe O. Den utgick ur sortimentet och är en ren sommarsäck. Bara man har ett bra liggunderlag (7cm Synmat har jag) så fryser man inte i den på sommaren i alla fall.
Jag skulle inte tveka, det är ju inga pengar. Men jag tältar bara på sommaren (fast det KAN vara kyligt i juni). Jag tältar aldrig i fjällen.
thomas
Tittat lite på andra inlägg av ts... Hm är detta en form av reklam/marknadsföring?
En sommarsäck för låglandsbruk behöver inte vara varm alls under perioden Juli till sept då marken oftast är uppvärmd och man klarar dipparna ändå - speciellt om man tältar och har "markvärme"
Kör ofta med Everest 0,8-1kilos minisäckar som är specade +12 eller +14 då.
210 ton polyester!!! Klart den är varm men då är det väl falskmarknadsföring om man hävdar att den bara väger 1kg? Den innehåller "rörledningar" oxå, till vadå?
Min sovsäck betalade jag 139 kr för vill jag minnas. Ordinarie pris ca 350 på Classe O. Den utgick ur sortimentet och är en ren sommarsäck. Bara man har ett bra liggunderlag (7cm Synmat har jag) så fryser man inte i den på sommaren i alla fall.
Jag skulle inte tveka, det är ju inga pengar. Men jag tältar bara på sommaren (fast det KAN vara kyligt i juni). Jag tältar aldrig i fjällen.
thomas
Tittat lite på andra inlägg av ts... Hm är detta en form av reklam/marknadsföring?