Dun
Jag använder alltid dun, och har inga problem med skötseln. Att hålla sovsäcken torr är närmast en reflexmässig handling för mig, och de gånger jag har fått sovsäcken fuktig är lätt räknade. Det viktigaste "skötselrådet" är väl annars att låta sovsäcken ligga ihoppackad så kort tid som möjligt. En dunsovsäck tar längre tid på sig att "svälla upp" till full isolering om den legat komprimerad länge.
Jämfört med syntetfyllningar är dun är varmare och mer komprimerbart. Det har också betydligt längre livslängd än syntetmaterial, vilket kan illustreras av att jag själv ibland använder en sovsäck som jag ärvt av min pappa. Den är över 40 år gammal, och fungerar fortfarande!
Dunets största nackdel tycker jag är priset. Enligt min erfarenhet står priset i ganska god proportion till kvaliteten. En bra dunsäck är således dyr!
För sommarfjäll, speciellt om man skall upp på högfjället, bör man ha en sovsäck som är komfortabel ner till åtminstone +-0. Det innebär för de flesta människor en "extremtemperatur" på -5- -10° C. För en dunsovsäck innebär det en fyllningsvikt på ca 450-600 g dun, lite beroende på dunets kvalitet. Hellångt blixtlås tycker jag är viktigt på en sådan säck, eftersom det även kan bli rejält varmt ute på sommarflället.
Själv använder jag sedan flera år en The Nort Face Blue Kazoo, en lätt dunsäck av bra kvalitet. För mig fungerar den bra som sommarsäck både i fjällen och i södra Sverige.
MVH
Peter Ask