Sovsä igen

jaha tack :) men gäller det även om det är syntetsäkar ?

Lite ovanligt att syntetsäckar levereras med en förvaringssäck, men det är ju bara positivt för sovsäcken om den förvaras luftigt:)
Själv har jag mina syntetsäckar i sina vanliga fodral (okomprimerade) av utrymmesskäl, medan dunsäckarna förvaras i sina förvaringssäckar.

hehe jo jag blev lite förvånad med och var tvungen a,tt dubbelkolla om det verkligen var en syntet säck :p funderar på vilken exped airvent jag ska ha ,13,19 eller 36 antar att 36 är för stor så 13 eller 19L ? vad tror ni skulle fungera bäst ? :)

Tycker faktiskt inte du behöver en vattentät säck till en syntetsäck. Du förvarar ju sovsäcken längst ner i ryggsäcken som i sin tur är skyddad med ett regn överdrag vid dåligt väder. Skall du vandra Kungsleden så är det broar och inga vad, så risken att få ryggsäcken blöt är obetydlig. Dessutom finns stugor med torkrum som ni passerar varje dag.
Se istället till att du har ett bra kompressions fodral till sovsäcken så den tar mindre plats i ryggsäcken. Levererades inte sovsöcken med kompressionsfodral finns lösa att köpa från Haglöfs som dessutom är hyfsat vattenskyddade.

Mjo du har iof rätt i att risken för att dom blir blöta inte är så jätte stor :p jag gör nog som du säger så sparar jag några hundra med ;) är det bara när det finns risk för vadning som man bör ha ett vattentät fodral ?

Testade säcken inatt på min balkong :p var inte så kalt dock, 9-10 grader blev det, tror det var den skönaste natten på luftmadrass och sovsäck jag någonsin haft :p hade inga kläder på mig och började svettas lite så den verkar vara hyfsat varm, vore dock kul att testa den där det är lite kallare innan man drar upp till norr, någon som har ett kylrum till vers som ligger på runt 0 ? :p

är det bara när det finns risk för vadning som man bör ha ett vattentät fodral ?

Jag har aldrig köpt eller använt vattentäta fodral till mina syntetsäckar då de inte alls är lika känsliga för fukt som en dunsäck. En dunsäck som blir blöt behöver du i princip torktumla för att få torr och fluffa upp dunet, en syntetsäck kan du torka hängade i ett torkrum eller sol+vind vilket är mycket enklare.
Till dunsäckarna anväder jag Sea-to-Summit eVent compression drybags.

Skall du ut på en längre tur där du räknad med vad och dessutom har långt till närmaste stuga (ex Sarek mm) kan det dock vara vettigt att skydda säcken mot väta utifrån. För att göra detta behöver du inte köpa ett dyrt vattentätt fodral, ditt vanliga kompressionsfodral inuti en svart plastsäck som liner fungerar lika bra;)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg