Sovsä igen

Tjenare igen, har testat och sökt runt mer om sovsäckar nu.
jag har ett problem , jag tycker att sovsäckar som jag testat inte har varit tillräckligt breda, måste alla något varmare säckar vara så tighta ?
. vill ha en säck som är typ 150 vid höften , vill kunna röra på mg lite i säcken. är inte direkt stor, är 173 väger 75kg, hyfsat vältränad. tjejen har något bredare höfter än mig, ska upp till kungsleden. i sommar, slutet på juli/början på agusti. har kollat på tempen tidigare år och då har det som kallast varit -1 ( http://www.kebnekaise.nu/se/vader/statistik.php?station=20360&year=2010&month=08 ) kan man klara sig på en säck som ligger på 0-5+ ? och sen köra en liner ?
fick tipset förut att köra på en som ligger på -5 men det verkar inte vara möjligt :/
har sätt att det finns dunsäckar som har en kil man kan lägga till, finns det någon som har det på syntet ?

tackar för alla svar.
//

Ja, du klarar dig med en säck som ligger på 0-5 plusgrader.

Ni ska bo i tält antar jag? Det kommer ge er någon eller några grader.
Ni är ju två, lägg er nära varandra så håller ni värmen bättre.
Ha lite extra kläder på er när ni sover om det blir jättekallt.
Fortfarande för kallt, trots ovanstående? Strunta i att sova! Det är ju ändå ljust dygnet runt, så vandra några timmar tills det blir lite varmare ute och sov då i stället!

Billigt blir det inte..men här finns det ni söker, dock inte i swedala:
http://www.nemoequipment.com/shop/sleeping-bags/

Att medvetet ta med en för kall sovsäck är pajas enligt mig.....finns inget som förstör så mycket som dålig sömn.

Detta är ju direkt beroende på hur väl man känner sig själv och sin utrustning dock.

Senast ändrad:
Med

sådana önskemål är det lämpligt att beställa en lite bredare säck hos t ex www.roberts.pl

Sök på roberts här på forumen så får du många träffar.

Beställde varsin säck till mig och min fru för några år sedan med lite bredare mått. Mkt nöjd.

Thure

Att medvetet ta med en för kall sovsäck är pajas enligt mig.....finns inget som förstör så mycket som dålig sömn.
Självklart ska man inte frysa när man sover! Därför gav jag lite tips på hur man kan tänka/göra för att sova skönt i en säck som på pappret möjligtvis blir för kall en natt på sin tur :)

Med tanke på att TS och hans flickvän tänkt sig till norra delen av fjällkedjan och detta dessutom blir premiär för minst en av dem (rätta mig om jag minns fel, TS), är jag avgjort mer benägen att hålla med apslapp än med thundberg. Om inte annat så av omsorg om deras utsikter till fler gemensamma fjällvandringar i framtiden ;).
Det är en sak, om man redan äger en sovsäck och vill slippa köpa en till, men ska ni ändå köpa nya så ta hellre i några minusgrader extra, än ligg i underkant.

Jag måste tro på det jag säger, det är nämligen så jag har gjort själv! Jag kommer (förhoppningsvis) vara vid Nikkaluokta mitten/slutet av augusti och min sovsäck (Cumulus LiteLine 200) har en komforttemp på +4 enligt tillverkaren. Jag räknar med att sova med underställ, dunjacka och mössa.

Får se om jag fortfarande står fast vid mitt uttalande när jag kommit hem igen :D

Tackar

Tackar för alla snabba svar, har blivit smått galen på alla säckar man kollat upp. ;)
om det låter som att man måste klä på sig så mycket för att kunna ha en kallare säck så får det nog vara :p
vad tror ni om den här säcken ? http://www.nemoequipment.com/product/?p=Rhythm+25+Reg
kan det verkligen stämma? den väger 1,2kg är på -4 och får plats i en 10L säck???
vet att dom har en annan standard för hur dom mäter där borta mot här, (eller var det att dom inte hade någon? ) men den verkar lite för bra för att vara sann, den skulle vara perfekt för mig och tjejen om den nu bara håller vad den lovar :p

Roberts har bara dun säckar väll? eller jag missade kanske något när jag var där som hastigast :)

joanna: får bli en varmare säck ;)

tlundberg: haha ja du får säga hur det gick sen, bilder på när du ligger och hackar tänder får gärna vara bifogade ;) om så nu blir fallet :p

har gett ett bud på 2 från England, bara för att kolla om han kunde sänka priserna :p om det är möjligt att få 2 för 3000kr ink frakt, är det ett bra pris tycker ni ? :) om nu ni tycker att säckarna är bra över huvud taget :p

vad tror ni om den här säcken ? http://www.nemoequipment.com/product/?p=Rhythm+25+Reg
kan det verkligen stämma? den väger 1,2kg är på -4 och får plats i en 10L säck???
vet att dom har en annan standard för hur dom mäter där borta mot här, (eller var det att dom inte hade någon? ) men den verkar lite för bra för att vara sann, den skulle vara perfekt för mig och tjejen om den nu bara håller vad den lovar :p

Rymlig passform och 660g fiber, inte en chans att den klarar -4C komfort. Säcken är inte EN klassad men REI uppger säcken till +4C vilket nog ligger närmare sanningen. Enligt omdömmen på REI's hemsida anger även användare att denna siffra är lite optimistisk.
http://www.rei.com/product/847399/nemo-rhythm-40-sleeping-bag#specsTab

Sovsäckar är knappast någon avancerad rymdteknologi, så är det en fibersäck du letar efter behöver du upp i 1600-2000g totalvikt för att få komforttemp ner till -5C enligt min erfarenhet lite beroende på hur säcken är sydd. Väljer du en dunsäck kan du reducera vikt och volym beroende på ex dunkvalitet men till en högre prislapp. Komfort för en kvinna resp man är inte samma sak, så välj en varmare säck för henne. Är det varma nätter gär det fint att ventilera säcken eller använda den som täcke, men att frysa genom natten är inte skönt.

Typ av liggunderlag spelar en grymt stor roll här med.....exped downmath gör underverk för värmen som exempel.

Hoppade mellan ett thermarest neoair allseason och en downmath under en natt.....skillnaden var extrem (för mig).

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg