sovplats.se

Läste om den nya sidan www.sovplats.se och dess mobila alternativ mobil.sovplats.se

Än är Martin Franssons sida under uppbyggnad men en sökning på Nyköping och max 40 km gav en hyfsad lista. Fast det kanske är svårt att paddla till vissa vindskydd längs Sörmlandsleden. Man kan också söka på koordinater.

Gå in, registrera och lägg in dina tips så har det här förutsättning att bli något riktigt bra!

I "mitt" område Kolmården finns på sovplats.se ca 15-16 sovställen inte med, o jag vet inte om jag vill att dessa ska bli "allmänna" (kojor m. spis, vindskydd, och andra byggen)
Tältplatser däremot ska jag bidra med, då jag vet väldigt fina sådana i Kolmården.

Senast ändrad:
I "mitt" område Kolmården finns på sovplats.se ca 15-16 sovställen inte med, o jag vet inte om jag vill att dessa ska bli "allmänna" (kojor m. spis, vindskydd, och andra byggen)
Tältplatser däremot ska jag bidra med, då jag vet väldigt fina sådana i Kolmården.
Vad är det för vits med att berätta vad du INTE tänker ta med?

HåkanF

Vad är det för vits med att berätta vad du INTE tänker ta med?

HåkanF
Tänker på sovplatser som folk får hitta med lite finurlighet, o vandring.
Jag tror inte meningen med sovplats.se, är att tömma ut skogen på "alla" sovplatser, då en del/ jag vill ha dom ifred.
Skulle du vilja ha dina hemliga ställen, där du kan få rast o ro, utlagda på nätet ?
Vitsen med att inte berätta får du räkna ut själv...

Tipsar du om en plats (på nätet!!) så riskerar du naturligtvis att nästa gång du kommer dit så är platsen upptage och att det finns ett samband med tipset.

Men det finns väl två skäl att ändå göra det:

1. Du är antagligen inte där särskilt många nätter på ett år - resten av tiden står det otutnyttjat.
2. Du kan ta del av andra tips, och får därmed många platser att välja på, fler än du hade innan.

Risken att antalet människor i skogen totalt sett ökar p g a en sådan här sida finns förstås, men kan nog betraktas som försumbar.

Den tråkigaste effekten är förstås om det finns snåljåpar som glatt kikar på tipsen men inte lägger in egna, trots att de har bra ställen att tipsa om.
Se även tråden här på forumet som handlar om företrädesrätt och etikett runt vindskydd. I skogen är jag inte för att träffa en massa folk. Men om jag ändå gör det, så kan det vara trevligt ändå, särskilt om det inte är missunnsamma typer.

Ja, och nej.
Det är tveklöst så att människor som vistas i skogen innebär att ett visst slitage uppstår. Var gränsen för acceptabelt slitage går, kan diskuteras. Och det har även gjorts i tidigare trådar. Jag tar inte det här.

I det här specifika fallet konstaterar jag bara att om totala antalet tältnätter i skogen inte ökar så finns ingen anledning att oroa sig för att man inte ska få plats efter att man avslöjat sina tältplatser.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg