Sove ute uten telt

Det er mye utrustning for å overnatte i telt. Og det veier. Jeg leste en gang om en som overnattet i veikanten, han rullet seg inn i en presenning eller noe. Er det noen som har prøvd å overnatte uten telt, med en sovepose, kanskje, og et trekk rundt den? Eller mye klær? Eller noe?

Jeg kunne godt tenke meg tips rundt dette, fordi jeg ser lav vekt på bagasjen som viktig for trivselen, og samtidig har jeg ikke økonomi til dyre overnattingssteder. Og det er heller ikke overnattingssteder der jeg har tenkt å vandre - for eksempel pilegrimsleden fra Karlstad til Trondheim i Norge. I dette området har jeg syklet mange ganger, og det er ikke mange overnattingsherberger her, kan man trygt si. De "gamle" pilegrimene, som gikk med lite bagasje, tror man, overnattet kanskje hos de som bodde langs leden, men i dag er det ikke mange som bor langs leden, og de ville nok ikke trodd sine egen øyne om det kom en moderne pilegrim og spurte om å få overnatte i garasjen eller noe.

Jeg tror at moderne pilegrimsvandrere må ha lav vekt på bagasjen, ellers blir de aller fleste ekskludert fra muligheten til å vandre store avstander uten overnattingsherberger, i motsetning til for eksempel pilegrimsleden til Santiago, hvor det er store mengder herberger.

Og ofte kan det være under 0 grader, vel? Og det er viktig med lang sesong på lange pilegrimsleder!

All erfaring fra enkel (og billig!) overnatting uten telt eller andre hus mottas med takk! Og om det er vandrere, pilegrimer eller ikke, som har annen erfaring fra fjäderlätte opplegg, så kom igjen!

Det kan være andre innlegg/svar på dette på Utsidan, men er litt usikker på hvilke ord jeg skal søke på. "Sova i diket" er ikke så bra vel? Hjelp her også er fint.
 
Sovsäck, liggunderlag och en pressenning räcker, fungerar utmärkt.

Annars mycket kläder och tidningar innanför dom, och en stor papperssäck.

Kanske svårt nuförtiden att hitta de där stora sopsäckarna gjorda i papper.
 
De stora sopsäckarna kan finnas på ställen som Odal eller om man frågar sopgubbarna snällt. Idag används papperssäckarna bara som "extrasäck" och kostar pengar om man köper den i kommunhuset (typ 70 kronor styck).
Jag hittade en säck som antagligen är för att långtidslagra madrasser. Två meter lång och ungefär en meter bred. Den kan användas som nödsäck på många olika sätt.
 
I lumpen fick vi flera gånger sova ute utan något som helst, "ensamma vargen" som vi kallade det. Det var grymt kallt, vinden var klart värst. Hade man tur fick man tag i en gran och kunde använda den som liggunderlag. Eld fick heller inte tända, då det var ljus och ljud disciplin. Har sen dess inte sovit ute utan sovsäck. Mina tips:

Se till att komma bort från vinden - mycket viktigt
Går det, kom upp från marken
Ta inte på dig extra kläder, lägg dem över och under dig istället
Ta av dig skorna, speciellt om du bär kängor.
Ligg tätt, ifall du sover med andra
 
Mange bra svar

Ja, det er kaldt å ligge "ute", vel? Jeg skal prøve nå snart! Min erfaring er fra sykkel over mange uker. Og med Hilleberg Soulo (tdligere Akto), Exped DownMat 7 cm og valg mellom en av tre dunposer fra Marmot, så hadde jeg det minst like bra på sykkelekspedisjonene mine som hjemme!

Men altså, som vandrer/pilegrim så må jeg bære sakene på ryggen. Og da blir det brått veldig tungt!

Målet må være å ikke fryse i hjel, men ellers ikke tro at det er komfortabelt. Altså hvordan holde seg varm nok til å overleve så noen lunde.

Jeg har lest litt om Ajungilak Grevling: http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10105&prodid=7375

Og hos Naturkompaniet om Selk'bag: http://www.lippiselkbag.co.uk/

Jerven har en del saker: https://jerven.secure.flexiweb.no/page/4432/

Og hos Naturkompaniet: Sea to summit Reactor Thermolite liner

Og Conduit SL Bivy: http://www.backcountry.com/store/MHW0077/Mountain-Hardwear-Conduit-SL-Bivy.html#

På meg virker det som om den siste, 510 gram, er en mulig favoritt? Koster mye men er lett ... på websiden er det noen reaksjoner fra brukere. Om noen nevner vinterovernatting uten telt. Og den er rød, så om man fryser i hjel er det lettere å bli funnet ...

Da blir det 510 gram tillegg til en Marmot tilpasset forventet laveste temperatur. Og kanskje en liten bit billig presenning rundt.

Men, er det flere som har erfaring fra uteliv uten telt så er det bra med innspill!
 
Det är jättehärligt att sova under stjärnorna, men det är värt att kunna hålla sig torr och varm. Det är klart att om det är en riktig pilgrimsvandring kanske lidandet och försakandet är en del av grejen.

Varför inte en lätt sovsäck som klarar ett par minus, ett klassiskt liggunderlag i skummaterial (kan ej punktera!) och ett överdrag i andande/vattentätt tyg. Det senare kan sys själv. Med detta och lite lä klarar man det mesta. En liten tarp i lättviktsduk och vandringsstaven (måste ju en pilgrim ha) som stång skulle göra resan riktigt bekväm.

Lycka till!
 
Om du rullar in dig i en presenning eller drar sopsäckar över sovsäcken så kommer din sovsäck att vara blöt av kondens när du vaknar, vilket då troligen blir snabbare än önskat. Spänn upp presenningen över dig och lämna sopsäcken till renhållningsverket.
 
Gatewood cape och tarp

Ja, det er kaldt å ligge "ute", vel? Jeg skal prøve nå snart! Min erfaring er fra sykkel over mange uker. Og med Hilleberg Soulo (tdligere Akto), Exped DownMat 7 cm og valg mellom en av tre dunposer fra Marmot, så hadde jeg det minst like bra på sykkelekspedisjonene mine som hjemme!

Men altså, som vandrer/pilegrim så må jeg bære sakene på ryggen. Og da blir det brått veldig tungt!

Målet må være å ikke fryse i hjel, men ellers ikke tro at det er komfortabelt. Altså hvordan holde seg varm nok til å overleve så noen lunde.

Jeg har lest litt om Ajungilak Grevling: http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10105&prodid=7375

Og hos Naturkompaniet om Selk'bag: http://www.lippiselkbag.co.uk/

Jerven har en del saker: https://jerven.secure.flexiweb.no/page/4432/

Og hos Naturkompaniet: Sea to summit Reactor Thermolite liner

Og Conduit SL Bivy: http://www.backcountry.com/store/MHW0077/Mountain-Hardwear-Conduit-SL-Bivy.html#

På meg virker det som om den siste, 510 gram, er en mulig favoritt? Koster mye men er lett ... på websiden er det noen reaksjoner fra brukere. Om noen nevner vinterovernatting uten telt. Og den er rød, så om man fryser i hjel er det lettere å bli funnet ...

Da blir det 510 gram tillegg til en Marmot tilpasset forventet laveste temperatur. Og kanskje en liten bit billig presenning rundt.

Men, er det flere som har erfaring fra uteliv uten telt så er det bra med innspill!

Bivyn låter tung tycker jag. Tänk på att du idag kan få ett enkelvävstält med myggnät och golv för under 500g. Om du inte ska sova utsatt på kalfjället är en lätt tarp klart lättare. En schysst sovsäck skulle jag också ta. Den kombo jag skulle välja och också testat lite på fjället är:

Six moon designs Gatewood Cape - Mycket bra enkelvävstält för hyfsat skyddade tältplatser. Skyddar utmärkt mot vind och regn. Kan också användas som regnplagg även om det är ganska dåligt i blåst och andas dåligt. Väger cirka 350g och är klart bättre än bivy. Sannolikt billigare också. Man kan ju byta om under tältet.

See to summit myggnät , ca 250g tror jag. Kan eventuellt bytas mot endast mygghuva.

Jysk liggunderlag kombinerat med ett kort Nightlight torsolength. vikt ca 200g.

Bra dunsäck. Har en hyfsad (MEC), men för lägst vikt och bra kvalitet verkar Western Mountaineering bäst. En säck som klarar 0 grader borde räcka om du också har andra kläder att lägga till. Vikt ca 500g. Kanske kan en Golite Ultra Quilt också vara ett prisvärt alternativ. Om man är orolig för att dunet ska bli blött kanske man ska välja syntet istället, men det blir ju klart tyngre.

Med denna kombination kommer skillnaden i komfort jämfört med din tältutrustning vara ganska liten. Lite kondens får man räkna med. Att sova utan golv ställer dock högre krav på tältplatser. Sov inte ovan trädgränsen om du kan undvika det. På det sättet kan du ha mycket lättare utrustning.

Jag har inte testat det själv, men för lägsta vikt så är tarp bäst. Kolla in packlistan som Colin Ibbotson hade när han gick tvärsöver skottland sist.

Colin Ibbotson packllista

Detta är extremt ultralätt och man ska absolut inte inte använda en sådan utrustning utan erfarenhet i svårare miljöer, men man kan ju alltid inspireras. Om man kan sova under trädgränsen är ju miljön inte heller så krävande och då blir det än mer intressant.

Jag råder dig att kolla lite på amerikansk utrustning. Ofta blir det både billigare och lättare än att köpa hemma.
 
Köp en Hennesey Hammock. Finns till hyfsat pris här: http://www.specialprojects.se/butik.html. Lätt, hyggligt billigt och löser i kombination med liggunderlag och sovsäck de problem som diskuterats i tråden hittills. Haken är väl möjligen om det finns träd eller motsvarande att fästa upp den i längs hela leden.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg