Sova utan tält

Sol och vind

marmotta; sa:
...

Nu är jag förstås nyfiken på ungefär vilken temperaturskillnad den här tarplösningen ger
mellan omgivningen och insidan, vidare vad du har
för madrass och sovsäck. Under frostnätter
har det känts som jag borde haft tjockare under mig
(vilket jag helst inte vill, min madrass är
skrymmande nog).

...

Och, hur är det att sätta upp i vind?

Jag har bara använt tarptentet under 3 veckor i svenska fjällen förra sommaren. De kännetecknades mindre av värme än av kyla...

Jag TROR att i riktigt varmt väder är tarptentet bättre än ett tält, därför att ventilationen är bättre. Det ger skugga och man spänner det maximalt högt över marken.

Frostnätter har jag knappt upplevt (några gränsfall). Eftersom ventilationen är bättre TROR jag att de klarar detta bättre än ett tält. Några minus brukar ge frukansvärd kondens i mina tält om det är vindstilla. Ventilerar man bort detta så håller sig sovsäcken torrare och man själv varmare.

Att sätta upp det i kraftig vind är faktiskt enklare än att sätta upp det i lätt vind. I kraftig vind fäster man bara duken med pinnarna kloss mot marken runt om. Sedan kryper man in och reser tältstängerna. Klart med minimala efterjusteringar.

Man kan sedan gå ut och flytta ut pinnfästena till linorna runt om samt gå in och höja teleskopstavarna. Då lyfter man upp det och får ventilation om man vill.

Så kan man göra i lätt vind också, men jag väljer att hoppa över grundsteget av lathet, utan fäster i linorna lite på en höft och sträcker sedan upp med stängerna/stavarna. Då blir det snett och vint och man får efterjustera mer. Men det viktigaste är väl att det finns ett ganska enkelt och idiotsäkert sätt att resa det även vid mycket hårda vindar.

Jag tror inte att det är någon skillnad på vad man behöver under sig jämfört med ett tält. Jag ligger på ett tunt och dåligt (men lätt, 125 g väger det nya) liggunderlag från Jysk Bäddlager, samt ett gammalt Thermarest 120 cm långt, tjockvarianten (600 g). Över mig en quilt av Primaloft, som nu skall ersättas av en dunquilt (dunet har just kommit) med en beräknad vikt på 500-600 g och 5-5,5 cm loft (ca -5 grader). Jag frös bara en natt i somras och då låg jag inte i tarpen utan i vindskyddet mellan Sitojaure och Salto.

Hälsningar
Jörgen
[Ändrat av NUI 2005-05-16 kl 14:48]

kokong

När jag får ett plötsligt infall av att idka friluftsliv och inte orkar släpa med tältet så sover jag med sovsäcken i en kokong. Liten och lätt. Dock blir allt mycket krångligare då det regnar och jag försöker få lite skydd under en gran. Skogsbös klibbar fast så fort man rör i något. Blöta kläder skall bytas till torra att sova i, balansnummer med GTX-jackan som tak. Samtidigt vill man undvika att få ner vatten i sovsäcken. Så att komma ner i säcken med fuktiga fötter som klibbar fast på sovsäckslakanet är en övning som gör att kroppstemperaturen stiger skönt.
När man väl är på plats känns allt riktigt bra men vägen dit önskar i alla fall jag att jag släpat med tältet.

Man kan säkert klara sig med väldigt liten bostad även på fjället (där har jag bra tältat), det är nog bara en fråga om hur bekväm eller obekväm man kan tänka sig vara då omgivningen är som värst (väder, mygg, människor).

Niklas

Re: kokong

niki; sa:
Dock blir allt mycket krångligare då det regnar och jag försöker få lite skydd under en gran. Skogsbös klibbar fast så fort man rör i något. Blöta kläder skall bytas till torra att sova i, balansnummer med GTX-jackan som tak. Samtidigt vill man undvika att få ner vatten i sovsäcken.

Niklas

Snygg beskrivning. Jag tror inte på bivacksäck som enda skydd om man inte vill uppleva det Niklas skriver om. Jag hade under en del år en teori om att man kunde ha en ganska liten tarp samt bivacksäck. Tarpen skulle täcka överkropp och möjliggöra i- och urkrypning ur sovsäcken samt dräglig matlagning.

Problemet tyckte jag var att en bivacksäck blir ganska tung om den verkligen skall hålla tätt. Jag har vaknat vid midnatt med rumpan i en vattenpöl efter horisontellt regn som svepte in och läckte genom botten på bivacksäcken.

Så då satt jag där med en bivacksäck på 750 g och en tarp på 750 g och då hade jag ju lika gärna kunnat ha ett HB Akto, med tanke på vikten.

En rymlig och lätt tarp är luftig och mysig och bekväm när regnet faller utanför. På grund av att den inte är i kontakt med något som skall hållas torrt är det lättare att se till att den är absolut vattentät.

Bivacksäck är skön om man bara går ut för at sova eller titta på fåglar och sedan går hem eller in. Att ha den som enda skydd dygn efter dygn i regn och blåst är bättre än att inte ha den. Men det är ungefär allt.

Hälsningar
Jörgen

Re: Re: Re: Tält och tält

NUI; sa:
mattiasj; sa:
Hej Jörgen,

Du planerar inte att släppa en ritning på din tartptent :) Jag är lite sugen att prova idén.

Har även en fundering på att använda ett gammalt yttertält till ett REC ryggåstält som jag tror finns på landet, funderade på att sy in två nya dragkedjor mellan tak och absid en på varje sida precis som HB Muddus. Det skulle ju ge en del luft åt det hela.
Med bättre matlagningsmöjligheter etc.

Jag kan säkert plocka ihop någon liten ritning, men kan inte lova exakt när :)
Det du föreslår är absolut enklaste sättet att testa den här tanken. Nämligen att man tar ett ryggåstält utan innertält och provar hur det känns och funkar. Man lär väl närmast halvera vikten bara genom detta. Muddus är ju samma tanke som min lösning, fast i en större version. Vill man ha den absoluta snikvarianten skall man titta på http://www.gossamergear.com och deras Spinshelter.

Insektsproblemen kan man sedan hantera genom en lätt näthuv över skallen/överkroppen när man sover.

Använder man marknadens lättaste silnylonvävar så kan man halvera vikten på ett normalt yttertält (mitt ursprungliga yttertält G66 väger 800 g). De kommersiella tillverkarna använder inte de lättaste vävarna. Varför vet jag inte, men misstänker hållfasthetskäl. Det kunde vara intressant att höra något proffs beskriva skillnaderna.

Man bör dock tänka på att kommersiella leverantörer inte har råd att göra för klena grejor. Får man för mycket reklamationer, även om det är på grund av felaktig hantering, så kostar detta för mycket i hantering och "brand depreciation".

Hälsningar
Jörgen
[Ändrat av NUI 2005-05-16 kl

14:00]

Tips Andersj har släppt en tarpritning på sin hemsida !
http://www.andersj.se/

kan vara värt att kika på.

Re: Tält och tält

NUI; sa:
Jag gick från Hemavan till Nikka, via Keb, förra sommaren och sov i den här skapelsen.
http://www.nui.se/Tarptent_av_silnylon.htm

Hälsningar
Jörgen

Med din lösning kan man tydligen sitta upp och röra sig lite i skydd av myggnätet :).

Just insektsskyddet tycker jag är prioriterat på fjället, inte kul att sitta i moln av knott...

Finns det möjligen någon bild av innertältet/överdraget också?

//J

[Ändrat av joru 2005-05-20 kl 10:13]

Re: Re: Tält och tält

joru; sa:
Med din lösning kan man tydligen sitta upp och röra sig lite i skydd av myggnätet :).

Just insektsskyddet tycker jag är prioriterat på fjället, inte kul att sitta i moln av knott...

//J

Jag har lagt in några nytagna bilder på innertältet nedanför de andra bilderna nu:

Det är gott om plats att sitta och skriva dagbok eller läsa i det här lilla innertältet. Jag fixerar bara de övre hörnen, så fotdelen är lös och ledig.

Det är ingen vattentät väv, så jag lägger mitt liggunderlag närmast marken. Vill man så kan man sy botten av silnylon, som är vattentät och lika lätt. Men då är det inte lika skönt att använda som lakanspåse när man ligger inne någon fjällstuga. Även där kan myggskyddet vara skönt ibland.

Det här innertältet är också en skön och vindtät bivacksäck att dra över ben och bål när man tar en längre rast i snålblåst och kyla.

Hälsningar
Jörgen

Re: Re: Re: Tält och tält

NUI; sa:
joru; sa:

//J

Jag har lagt in några nytagna bilder på innertältet nedanför de andra bilderna nu:

Det är gott om plats att sitta och skriva dagbok eller läsa i det här lilla innertältet. Jag fixerar bara de övre hörnen, så fotdelen är lös och ledig.

Det är ingen vattentät väv, så jag lägger mitt liggunderlag närmast marken. Vill man så kan man sy botten av silnylon, som är vattentät och lika lätt. Men då är det inte lika skönt att använda som lakanspåse när man ligger inne någon fjällstuga. Även där kan myggskyddet vara skönt ibland.

Det här innertältet är också en skön och vindtät bivacksäck att dra över ben och bål när man tar en längre rast i snålblåst och kyla.

Hälsningar
Jörgen

Tackar!

Nu ska det funderas och eventuellt slöjdas!

//J

Re: Re: Re: Re: Tält och tält

mattiasj; sa:
Tips Andersj har släppt en tarpritning på sin hemsida !
http://www.andersj.se/

kan vara värt att kika på.

Den är definitivt värd att kika på. Vi har haft en del kontakter i frågan. Det är samma tanke som min, med sidan helt uppfällbar och dessutom ett ventilsystem som borde göra Anders variant användbar för vinterbruk. Dessutom är Anders bilder mycket snyggare och mer instruktiva. Det enda man behöver göra är att fästa 1-2 m linor i pinnfästena, så kan man hissa upp den från marken när vädret tillåter (dvs för det mesta).

Hälsningar
Jörgen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
love.nilsson3 sova under barhimmel på vintern Fjällvandring 27
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
d.a.n.i.e.l Sova på Åreskutans topp Fjällvandring 1
Kommer jag sova skönare framöver..? Fjällvandring 4
Olaa Att sova under bar himmel Fjällvandring 8
mibbe Sova gott Fjällvandring 8
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
Karolina P Syltraversen utan klättring? Fjällvandring 9
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
m490c Sylarna med omnejd utan gaskök... Fjällvandring 13
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
annaelisabeth Saltoluokta - Teusajaure utan väg Fjällvandring 8
nicko_ Vada med crocs utan att bli blöt Fjällvandring 12
Sondergaard Mysig liten promenad i Sarek utan för säsong Fjällvandring 5
HannaLilja Fjällvandring utan körkort Fjällvandring 19
otterhall Fin vandring utan mycket folk :) Fjällvandring 27
moa_k40 Vandra Sarek utan stora vad? Fjällvandring 7
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
Jmhe Tips på fina toppturer utan glaciär Fjällvandring 4
seww Turförslag utan beroende av transporter Fjällvandring 10
Vindskydd Sarek utan vad Fjällvandring 12
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
LindaF Vandring utan vad Fjällvandring 12
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Daddy Stugtur utan sovsäck? Fjällvandring 10
MangeK Toppar utan rusningstrafik...? Fjällvandring 8
bjonil Toppturer utan klätterutrustning? Fjällvandring 5
fjällfare Unna Räitavaggi/Sielmavaggi-Utmaning men utan problem Fjällvandring 0
motumba Till Spiterstulen fjällstation utan bil? Fjällvandring 2
Jokk Östra Kebnekaiseleden utan guide? Fjällvandring 6
Hedman Jojoleden utan stegjärn Fjällvandring 4
fem padjelanta utan helikopter Fjällvandring 1
P.G. Akka utan glaciärvandring? Fjällvandring 2
Jjlv Helsport tält- Erfarenheter Fjällvandring 6
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg