Sova under bar himmel - Vilda djur

Haha, för att spinna vidare på troswes post, så har jag blivit biten av en älglus när jag sov under bar himmel. Vilket var mkt märkligt, för det är tydligen ovanligt, och det var precis sådär lagom kallt att man inte trodde det skulle vara så mkt fästingar.

Min underarm svullnade upp som fan, typ en svullnad stor som en halv persika och det tog ett par veckor innan armen blev som vanligt. Svullnaden gick ju ner efter ett par dagar, men rodnaden var kvar skitlänge. Sen dess har det vart mer hängmatta, mindre liggunderlag på marken.

Inga problem i Sverige som tidigare nämnts. Själv sover jag alltid under bar himmel eller en tarp. Gärna hängmatta under de varmare delarna av året.

Tycker man stänger ute naturen med ett tält :/

Bär ger sällan mer energi än de tar, men kan vara bra för blodsockret och moralen. Protein, fett och rötter är vad som kan ge det du behöver. Så att ha mat med sig ut underlättar stort. Sällan man hittar vildpotatis och skinka löst i skogen.
Go tur

Det händer att man hittar ett å annat "Bacon tree" även om de inte är så vanliga, men det händer fortfarande att flygande grisar kraschar in i ett träd ;-)

Det djuret som stört mig mest är sniglar som kommit och krupit över ansiktet. En skogsmus åt en gång upp hela min påse Polly under en natt, sen dess så håller jag mitt godis väl undanpackat =)

Men när det är riktiga gnagarår i fjällen och fjällnära områden så är det jäkligt skönt att ha ett tält att stänga in sig själv och packningen i tycker jag. Sorkarna blir av någon anledning ruskigt närgångna när det kryllar av dem och de springer över fötterna och klättrar över sovsäcken. Jag har en gång vaknat med en skogsmus sittande i ansiktet - faktiskt på munnen. Eventuellt var den och snokade inne i munnen men det har jag bara diffusa minnen av under uppvaknandet. Okej, jag dog inte men visst var det lite svårt med aptiten de kommande dagarna. Att vakna av känslan av en "smutsig råtta" på munnen är inget jag är sugen på att uppleva igen, faktiskt.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg