Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nackdelen då är ju att man plötsligt kan ligga och sova på dragkedjan. Och har man en lättkonstruerad säck kan man plötsligt ha den sämsta isoleringen överst...
Och hur isoleringen kan tryckas ihop olika om man sover "rätt" (på rygg) eller "fel" (på mage) övergår mitt förstånd. Trodde det hade med vikten (läs yttrycket) att göra men man lär så länge man lever.
[Ändrat av avslutad210712 2004-03-03 kl 22:57]
Om jag ligger snällt på rygg så följer sovsäcken mig som den är designad att göra. Den enda fyllning som pressas ihop över huvudtaget är under mig och där gör den föga nytta när man har liggunderlag. Vissa säckar har inte ens fyllning under ryggen eller väldigt lite eftersom den bara väger men inte värmer.
När jag däremot kurar ihop mig på sida typ fosterställning så pressar i alla fall jag ihop fyllningen vid knäna, baken, man drar åt den lite runt ryggen osv osv.
Spret är lika med komprimerad fyllning och det är inte bra för värmen.
Detta förstärks av att min sovsäck är ganska trång för att öka värmen för den som sover stilla.
Sover man krokigt så är chansen såklart större att man pressar ihop fyllningen om man sover i liten säck och då blir den lilla säcken kallare...
Ööhh.
Faktiskt helt seriös och är det kallt så sover jag lungt och fint på rygg.
Hemma däremot har jag haft funderingar på att rigga en videokamera för att ta reda på vem som snor ihop lakanet till ett skatbo. Tydligen tar jag igen stilla ute-sömn med vild inne-sömn;-)
hehe.. de e underbaat å läsa.. kan sjelv inte somna på rygg. måste ha min mjuka mage å somna på. ligga å tryna som en säl. undrar ner dom kommer ut med en säng med hål i, typ som massagebord, så man slipper få nackspärr me snevridet huve ner man ligger på mage. de vore nått de! de e ett jävla vridande å vändande innan jag somnar, å många e gångerna jag svär ner jag hamnar me ansiktet mitt in i sovsäckshuvan, vilket gör att jag inte får nån frisk luft, som jag anser mig inte kunna leva utan... sikka problem asså..hihi
Först å främst, vete katten hur jag ligger. Tror det är nån kombination av samtliga beskrivna. Roligaste varianten jag haft är skruvat W (i branten ner mot jokken i unna räita), sov gudomligt.
Brukar alltid spendera en 10-15 minuter med att försöka samla ihop lite smågrenar o dyl. att lägga under tältet (försöker att inte börja slakta buskar å snår). Det gör massor av extra grader jämfört med att sätta upp tältet direkt på den fina platta platsen man hittat.
Ikea har annars gästsängen Kårvik som går på hjul oxå.
Gäsp, dags att rulla ut termaresten i sovrummet..
Peter