Vi är som sagt alla olika. Jag omsätter alldeles för mycket vatten och salt vid fysisk aktivitet, och är alldeles för frusen i vila, för att tjäna som torkmotor åt fuktiga kläder under natten. Jag fryser hund, sovsäcken blir fuktig och grisig, och huden far så småningom illa av saltet, som ackumuleras i understället. Jag byter därför normalt underställ till det tjockare (och torra), som jag ändå vill ha med som förstärkningsplagg, snart efter att jag slagit läger. Då är jag fortfarande så pass varm, att det inte blir plågsamt, och dessutom vill jag ändå köra minst lite fempunktstvätt
. Sen händer det, att min tjocktröja åker ovanpå under extra kalla nätter, men den har sällan använts under aktivitet och brukar vara torr och saltfri.
Att sova i
ytterplagg, dvs byxor och jacka, ser jag ingen vits i, åtminstone så länge man har något annat vind- och konvektionsstoppande runt sig (sovsäck, bivacksäck...). Annars tillför de knappt någon isolering, är bylsiga/osköna att sova i, sömmar och småsaker i fickorna skaver och sliter på sovsäckstyget. Och framför allt är de ofta rätt fuktiga. Har man ingen sovsäck alls, gör de ju skillnad, men det skulle inte jag överleva ens mitt i sommaren
.
Mitt "dagunderställ", strumpor och innersulor får lufta sig på tvättlinan under tälttaket över natten. Ull känns inte kallt att ta på sig på morgonen. Allt brukar vara torrt på morgonen, men min nattvarma, torra och snart aktiva morgonkropp har större marginaler att agera "fuktpump", även om så inte vore fallet.
För att motsäga mig själv: jag har visst gjort en del mer alpina turer med kombot dunjacka/"elefantfot"/bivacksäck (alltså ej tält). Skalbyxor och -jacka åkte ändå av (och lades mellan elefantfoten och bivacksäcken), och dunjackan åkte på i stället. Funkade acceptabelt på kortare turer, helst sådana med torr luft och snö i stället för regn, men lyckades jag byta till ett torrt underställ, blev natten betydligt varmare.