Sova med (ytter-) kläderna på?

Intressant tråd med många olika sätt att övernatta - bra tips hur man t.ex. placerar blöta kläder. Idén med frågan var att spåna hur andra gör. Särskilt UL-gänget med minimalt skydd (poncho som tarp). Jag själv föredrar underställ och skön sovsäck men visst skall jag pröva att sova med kläderna på och fötterna i ryggan!

Senast ändrad:
Vi är som sagt alla olika. Jag omsätter alldeles för mycket vatten och salt vid fysisk aktivitet, och är alldeles för frusen i vila, för att tjäna som torkmotor åt fuktiga kläder under natten. Jag fryser hund, sovsäcken blir fuktig och grisig, och huden far så småningom illa av saltet, som ackumuleras i understället. Jag byter därför normalt underställ till det tjockare (och torra), som jag ändå vill ha med som förstärkningsplagg, snart efter att jag slagit läger. Då är jag fortfarande så pass varm, att det inte blir plågsamt, och dessutom vill jag ändå köra minst lite fempunktstvätt ;). Sen händer det, att min tjocktröja åker ovanpå under extra kalla nätter, men den har sällan använts under aktivitet och brukar vara torr och saltfri.

Att sova i ytterplagg, dvs byxor och jacka, ser jag ingen vits i, åtminstone så länge man har något annat vind- och konvektionsstoppande runt sig (sovsäck, bivacksäck...). Annars tillför de knappt någon isolering, är bylsiga/osköna att sova i, sömmar och småsaker i fickorna skaver och sliter på sovsäckstyget. Och framför allt är de ofta rätt fuktiga. Har man ingen sovsäck alls, gör de ju skillnad, men det skulle inte jag överleva ens mitt i sommaren ;).

Mitt "dagunderställ", strumpor och innersulor får lufta sig på tvättlinan under tälttaket över natten. Ull känns inte kallt att ta på sig på morgonen. Allt brukar vara torrt på morgonen, men min nattvarma, torra och snart aktiva morgonkropp har större marginaler att agera "fuktpump", även om så inte vore fallet.

För att motsäga mig själv: jag har visst gjort en del mer alpina turer med kombot dunjacka/"elefantfot"/bivacksäck (alltså ej tält). Skalbyxor och -jacka åkte ändå av (och lades mellan elefantfoten och bivacksäcken), och dunjackan åkte på i stället. Funkade acceptabelt på kortare turer, helst sådana med torr luft och snö i stället för regn, men lyckades jag byta till ett torrt underställ, blev natten betydligt varmare.

Har någon prövat att sova med ytterkläderna på?

Min tanke är att pröva sova under enkel tarp på liggunderlag i t.ex. en bra skaljacka och byxor. På så sätt frigörs en hel del utrymme och vikt.

Hur mycket väger den tänkta utrustningen? Det man vinner på minskad vikt (något enstaka kg för en sovsäck) förlorar man på en sämre sömn anser jag. Och det utrymme som frigörs, vad ska du använda det till?

Jag har vid några tillfällen sovit med kläderna på och som andra skriver så är det inte bekvämt. Det skaver och trycker och fickornas innehåll är i vägen. Det blir heller inte samma komfortabla värme. Är kläderna fuktiga eller blöta så fryser man rejält och sömnen mer eller mindre uteblir. Är jag inte ordentligt utsövd så förlorar jag mycket av min motivation. Det blir svårt att komma iväg och den fortsatta vandringen känns som något påfrestande, något som man vill få överstökat. Jag blir dessutom vrång i humöret. Trevligare sällskap kan man säkerligen hitta.

För mig är inte sömnen något nödvändigt ont, det är en del av upplevelsen. Framför allt att krypa ner i en varm skön sovsäck under en tarp är ett av det härligaste jag vet, för att inte tala om vilken underbar sömn det brukar bli ...och jag gillar att sova! Vaknar man utsövd och på bra humör, så brukar det inte vara så svårt att komma upp ur den varma sovsäcken och i de kalla kläderna. Dessa blir snart varma och man ser positivt på den fortsatta dagen.

Döma av din fråga så har du inte provat att sova i ytterkläder utan sovsäck och jag tänker inte övertala dig att låta bli. -Tvärt om! Jag tycker att du ska ge dig ut ett par nätter utan sovsäck och prova att sova i bara ytterkläderna. Egna erfarenheter är bäst och vem vet, du kanske tycker att det är hel ok! Återkom gärna och berätta för oss om dina erfarenheter.

-Go' natt och sov så gott! :)

Jodå, jag har sovit i de gröna kläderna under granar ett antal gånger. Men det är några år sedan nu. På den tiden kunde man tvärsomna var som helst och hur som helst.

Min nyfikenhet gällde främst hur UL-gänget m.fl. gör. Är tält (tarp) och sovsäck med? På några beskrivningar i detta forum verkar några både bli blöta och frysa (?) under mycket enkel tarp. Att det sedan har att göra med antal nätter och packning förstår jag mycket väl.

Att krypa ner torr i en mysig sovsäck oavsett temperatur är - precis som flera har skrivit om - en av dagens höjspunkt!er Så tycker även jag.

(...) Min nyfikenhet gällde främst hur UL-gänget m.fl. gör. Är tält (tarp) och sovsäck med? På några beskrivningar i detta forum verkar några både bli blöta och frysa (?) under mycket enkel tarp. (...)
Då missförstod jag nog din fråga lite - trodde valet stod mellan
  1. "byta om till (tunna eller inga) särskilda sovkläder + tjock sovsäck" och
  2. "behålla (tjocka) gångkläder + tunn sovsäck".
Viktvinsten skulle alltså vara tunnare sovsäck + inga särskilda sovkläder.
Personligen tackar jag som framgår ovan bestämt nej till alt.2, för att inte tala om en helt sovsäckslös variant.
Men så är jag också en svett- och fryslort, och absolut ingen UL-ideolog. Jag bara råkar ha en lätt packning ;).

För kortare tältlösa turer över "regngränsen" var det hyfsat funktionellt med kombot elefantfot+dunjacka+bivacksäck, med avklädning av endast byxor+skaljacka. Har jag anledning att ändå ha med ombytes/förstärkningsunderställ (och det har jag på längre turer), blir dock viktvinsten bara en halv sovsäck, dvs kanske 350 gram - vägd mot risken att få "halva sovsäcken" (dvs dunjackan) nerblött under dagen.

Frågan om tält, tarp eller annat regnskydd fanns inte med i ursprungsinlägget, men den påverkar inte mina kombon av sovsäck/sovkläder särskilt mycket.
Jag har tillbringat rätt många utenätter utan tält, och gör det fortfarande helst, högt uppe på en klipphylla en stjärnklar (och myggfri ;)) natt. Men med dagens fullriggare till tält som väger under kilot, känns inte alternativet tarp+sovsäcksöverdrag+behov av varmare sovsäck alt. mer kläder som någon vinst - ens i vikthänseende.

Om det finns något "UL-gäng" så ska jag inte på något sätt påstå att jag talar för alla, det finns nog lika många olika strategier bland de som packar lätt som bland andra.
Jag ser ALLTID till att ha torrt på mig när jag sover, lättaste sättet enl min erfarenhet är att ta av ytterkläderna. Dunjackan är jag lite nazi på att hålla torr, så den får vara på som förstärkning kalla nätter samman med lätta duntofflor.
Med torrt underställ, dunjacka+tofflor och en lyckans försyn att vara varm när jag sover så kan jag sikta in mig på skön sömn ungefär mitt emellan sovsäckens limit och extrem-temp.
Blir jag lite kall lägger jag byxor och skaljacka ovanpå benen, nödlösningen är att krulla ihop mig runt hunden med alla sovsäckar, hundfilt, och skalkläder ovanpå, då går det fint att sova ner under extremtempen och lite till. Blir det ännu kallare får man ligga och huttra lite, men då har man nog planlagt efter fel årstid.

Dunjacka och elefantfot är väldigt skönt för mig, jackan "hänger med" när jag rör mig isömnen istället för att jag får sovsäcken vriden två varv runt kroppen, det är väldigt skönt.

""Dunjackan är jag lite nazi på att hålla torr, så den får vara på som förstärkning kalla nätter samman med lätta duntofflor.""

Vad betyder det? "" lite nazi på att hålla torr"'

Kan vi inte lägga av med alla kryptiska förkortningar och konstigheter?

Ledsen om detta var ett uttryck som förvirrade.
Det betyder att jag är väldigt upptagen av att hålla den torr, på gränsen till överambitiös.

Tack för det Dan. Alltid folkbildande att läsa här på utsidan. Googlade och sökte på nya moderna utryck men hittade inget. Någon som är lite överambitiös alltså. Inte en Nazist som har problem med sin jacka.
Bra! Nu vet jag.
😊

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg