Sova gott

Sova gott vill man ju göra när man ska ut och vandra i fjällen (storulvån, sylarna, blåhammaren) i slutet av augusti i år. Som nybörjare så vet jag inte mer än att utbudet av sovsäckar och diverse liggunderlag (vanligt liggunderlag av olika material, självuppblåsbart, och lättviktsluftmadrass) är väldigt stort.

Hur mycket bör jag lägga ner vad gäller pengar, och vad behöver jag tänka på? (förmodligen så blir detta enda fjällvandringen (ingår i utbildningen). Så vad jag efterlyser är väl billigt men bra, alltså inga krav här på extremt slitage och att det ska hålla år efter år efter år ...

Köp ett vanligt liggunderlag, skippa uppblåsbart om du inte ska använda det mer, dessutom väger de extra, Z-rest är juste.

Köp en Everest eller Mc-Kinley sovsäk som klarar ner te nån minusgrad.. Köper du Haglöfs, eller ännu "bättre" märken kastar du pärlor te svinen om du inte ska använda de mer än en / ett par gånger. Hyra är annars ett alternativ, men lite krångligare...
Max 800 allt som allt kanske 1000

Personligt!

Hur man sover är ju tämligen personligt, är det inte alltför stenigt så tycker jag att det går utmärkt att sova utan liggunderlag (på mage). Men köp ett tämligen enkelt (icke uppblåsbart) liggunderlag. Skall du inte vara ute MYCKET så behöver du inte så dyr sovsäck heller, däremot kan det vara bra med ett superunderställ (håller dig varm). Det har du ändå nytta av annars också, dessutom kan överdelen användas istället för t-shirt. Vintertid kan ett fleeceunderställ kompensera en tunnare sovsäck. Mössa och handskar/vantar skadar inte heller (tar inte stor plats).

Du kanske har något hemma!

Ett ännu billigare alternativ än de ovan är att ta med sig något befintligt "ligga på golvet" eller stranden underlag som de flesta har hemma. Till exempel fungerar en vanlig luftmadrass utmärkt på sommaren. Visst väger den lite extra men bekvämt är det.

Halvbilliga prylar

Du kan nog få ett traditionellt liggunderlag, dock tjockare och bättre, för ca 150-300 kr. Vad gäller sovsäck skulle jag föreslå att du köper en etablerad sovsäckstillverkares sovsäck istället för att köpa en billighetssovsäck typ "Stadions". Har man flyt och lite bra kontakter kan man få en finfin sommarsäck för typ 500-900 kr. Lycka till.
Tips:
Kolla in "Goodpad" (www.getout.se)

Lättviktsluftmadrass då?

För det första, jättetack för alla goda råd. Mycket värdefullt att få små tankar och råd av de erfarna :)

Lättviktsluftmadrasser har jag hittat för runt 240 kr, är det blaha blaha eller ett bra alternativ?

Jag vet inte vad en Lättviktsluftmadrass är för något, men en lutmadrass kommer inte hålla speciellt länge och går den sönder på tur så kan det bli mycket obehagligt . Köp hellre ett tradiotionellt liggunderlag av tjockare modell, bör inte kosta mer än 150-250 kr.

Öronproppar

Inte att förglömma, tycker jag, är någon form av hörselskydd. Sover man lätt, som jag, är det inte kul om tältet flaxar i hård vind. I somras glömde jag mina små gula öronproppar och sov bara gott en natt (av fyra) när jag stoppade toalettpapper i öronen och drog ned en stickad mössa över. Även om det är lugnt och skönt är ju inte de små skumplastprylarna så tunga att bära på. I fall om att...

Lättviktsluftmadrass

En (lättvikts)luftmadrass eller något annat uppblåsbart håller troligen lika länge som tältgolvet om man är försiktig. Problem får man väl om man tältar på stenigt underlag, rena berget, eller om man använder luftmadrassen som sittunderlag direkt mot någon klippa vid rast.

Luftmadrasser går att laga i fält men det är pilligt, framför allt att hitta hålet..

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg