Sova bland vildsvinen

Kom för ett par dagar sedan tillbaks från en veckas runda i gammel/urskog. Sov direkt på marken på nätterna. Den första morgonen fick jag se att vildsvinen bökat ganska rejält i marken under natten bara 15-20 meter från där jag sovit. (Att jag inte vaknade har nog sin förklaring av min nedsatt hörsel). Tyckte mej ha kännt någon vibration i marken under natten, men där är ju ganska mycket älg och hjort också. Hade sedan lite svårt att koppla av de andra nätterna.

Pratade med en markägare två dagar senare som berättade att de skjöt i snitt ett svin om dagen där, så där var gott om djur.

Detta med att sova i vildsvinsrika skogar. Är det vanligt att de kommer så nära intill en lägerplats när det finns människor där? Någon annan som råkat ut för det, eller rent av blivet attackerad på något vis under nattetid?
 
Nej, skall man komma nära vildsvin så måste man ha tur med vinden. Det bästa sättet är ställen där det finns vilttorn, så att man kommer upp ordenligt. även de som jagar vildsvin vid åtel siotter oftast högt upp, i någon form av torn.
 
Rädd för vildsvin

Att bli attackerad av vildsvin är min skräck när jag är ute i naturen. Den dag jag sett en varg eller en björn så kanske jag ändrar uppfattning, men sedan många år tillbaka är min skräck att råka ut för ett eller flera vildsvin, i synnerhet om dom kommer när jag sover.

Är vildsvin ofarliga för människor, eller är vildsvinen till och mer rädda för människor än jag för är för vildsvin ?


Per
 
Re: Rädd för vildsvin

Brune; sa:
Är vildsvin ofarliga för människor, eller är vildsvinen till och mer rädda för människor än jag för är för vildsvin ?

Bra fråga som säkert ingen kan svara på, särskilt som de är relativt nya gäster i vår natur. Svinen är säkert både rädda och har respekt för oss. Men i ett trängt läge är det nog vi som är räddast, särskilt med tanke på deras vikt och storlek. Och inte gör det saken bättre att de förökar sig i en rasande takt. Så risken att träffa på dem blir bara större och större.

Är inte själv ”rädd” för dem, men när de kommer så pass nära när man sover tycker jag är obehagligt.

Har stött på både vuxna och kultingar ett par gånger dagtid under mina olika skogsvistelse, men då har jag bara kännt det som en stor naturupplevelse.

g
 
Tjenare "gamle" man!!

Var var du ute o vandrade??
Maila mig gärna o berätta om du vill, det var ju ett tag sedan sist..

Ha det gott!

/Nicklas
 
Vildsvin är nog farligast för jakthundar under eftersök. Annars är det om vildsvinet är trängt, eller om en sugga upplever ungarna hotade som det kan bli farligt för människan. Numera finns några tiotusen vildsvin i Sverige. Hade de generellt varit farliga, så hade det kommit rapporter om det vid det här laget.

Min egen erfarenhet av vildsvin runt Tullgarn, är att de försvinner iväg när människor kommer.

Raskesven
 
Det finns väl minst 30-40000 vildsvin i Sverige, jag har aldrig hört talas om någon incident ens, där vildsvin skulle ha attackerat människor.
 
Området runt Tullgarn är bra om man vill träffa på vildsvin.

För ett par veckor sen kom ett par mindre grupper ut ur skogen ca 20 meter från mig. Dom stannade bara till, tittade på mig och satte av över fältet.

Däremot var jag med om att ha en otäckt nära för ett par år sen.
Hade utkik från ett berg och hörde att det var vildsvin neranför i skogen. Tassade neråt för att se om jag kunde få en skymt av dom. Då när jag stod på en klippavsats ca 1,5 m upp kom ett ganska stadigt vildsvin och sprang förbi mina fötter just nedanför där jag stod. Kändes som en markering att kom inte närmare...
Knallade upp på berget igen med ganska mycket gele i knäna.

Sammantaget är jag övertygad om att man inte behöver vara speciellt orolig.
Har klafsat runt ganska mycket i vildsvinsmarker och det där är den enda incidenten.
 
Jag har sprungit orientering ganska mycket i vildsvinsrika trakter (runt Nynäshamn, Torö). Inte sällan när man kommer in i större sankmarksområden med mycket undervegetation, t.ex. ormbunkar, så träffar man på klungor av vildsvin. Man hör hur de springer runt omkring en, men ser aldrig annat än möjligtvis raggen på en och annan rygg som kutar iväg. Man blir minst sagt lite småchockad när man inte är beredd, men det har aldrig hänt att något svin kommit obehagligt nära.

Om det finns situationer när vildsvinen kan bli farliga har jag ingen aning om, men alla skyddar ju sina ungar...

Vildsvinen är ju främst ett trafikproblem. De är farligt tunga galtarna. Huga!
 
Har hört att den "farligaste" typiska vildsvinsincidenten i sydeuropa är följande scenario: ett gäng jägare är ute och jagar vildsvin (kanske med ett par glas vin för mycket i sig). En av jägarna skadskjuter ett vildsvin som sedan attackerar, eller åtminstone upplevs det som att det attackerar. I villervallan som uppstår blir någon av jägarna vådaskjuten.

Johannes
 
Ha hunden kopplad

En bekants bekant har ett par Rottistikar. En av dem kom som unghund för nära ett par suggor med kultingar. Suggorna varnade men tiken förstod inte eller var för nyfiken. Hunden kastades upp i luften av suggan som körde beten/betarna genom buken på tiken. Hunden blev illa skadad men överlevde tack vare snabb transport och snabb operation på djursjukhus.

Thure