Soto Muka Stove

Jag har nyss fått mitt soto. Har bara provat det på två turer det funkar fint tänder direkt och lätt att reglera lågan. Ska bli kul och se hur det funkar i vinter,

Jag har nyss fått mitt soto. Har bara provat det på två turer det funkar fint tänder direkt och lätt att reglera lågan. Ska bli kul och se hur det funkar i vinter,

Vet du ungefär hur många pumptag du brukar ta?

Jag har bara klämt lite på det i affärer, men där har jag aldrig lyckats att pumpa upp det så mycket så att den markeringen för "ok pump tryck" har synts. Då har jag ändå räknat till upp till 50.

Jag har vet ej hur många gånger jag har pumpt det verkar vara olika från gång till gång, Det går lätt och fort att få tryck tycker jag, Den sotar inget på kok kärlen.

Vet du ungefär hur många pumptag du brukar ta?

Jag har bara klämt lite på det i affärer, men där har jag aldrig lyckats att pumpa upp det så mycket så att den markeringen för "ok pump tryck" har synts. Då har jag ändå räknat till upp till 50.

Att pumpa upp tryck i en tom behållare säger inget om hur många pumpningar det behövs vid en full behållare, sedan kommer man ju att underhålla trycket allt eftersom man använder den.

Att pumpa upp tryck i en tom behållare säger inget om hur många pumpningar det behövs vid en full behållare, sedan kommer man ju att underhålla trycket allt eftersom man använder den.

Jag råkade visst utelämnade visst att jag jämförde mellan två tomma tomma behållare och tyckte att trycket byggdes upp betydligt långsammare än med motsvarande pumpar från MSR/primus.

Men visst handlar det om hur de fungerar fyllda och i fält. Det var därför jag frågade.

Jag råkade visst utelämnade visst att jag jämförde mellan två tomma tomma behållare och tyckte att trycket byggdes upp betydligt långsammare än med motsvarande pumpar från MSR/primus.

Men visst handlar det om hur de fungerar fyllda och i fält. Det var därför jag frågade.

Bäst vore om någon kunde jämföra med bränsle mellan olika system.

Det frågades tidigare hur ofta man byter bränsleflaskor som skall trycksättas.
Själv har jag under +45års friluftande bytt ut 3, samtliga av samma skäl, de föll så illa att de gick hål på dem. Med mindre våldsam hantering är min gissning när gängorna tar slut. YMMV

När ni som skaffat de här underverken fått driftstörningar och åtgärdat dem är ivarjefall undertecknad nyfiken på hur det gick. Tack på förhand!

Senast ändrad:

Förvisso, men det säger en hel del om hur det är att pumpa upp tryck i en tom behållare...

...vilket ju är av intresse, då det är ett "worst case" ur pumpsynpunkt. Störst mängd luft som kan komprimeras. Sen blir det ju bara bättre ju mer bränsle man har. Jag skulle iofs inte vilja att det går åt "för många" pumpslag för att få upp tryck i en nästan tom flaska. Det är ju i slutet av resan, slutet av dagen, etc, som man vill få sin mat varm fortast! Om man då måste pumpa 300 slag kan man ju hålla sig för skratt!

Men medge att du blir varm! Det finns väl fog för att köra med liten flaska för trycksättningen och transportera bränsle i en större. En Zölchertratt kan man ju ha på flaskan under ett gummiband.

Antalet pump-tag som krävs för att uppnå ett givet tryck är direkt proportionellt mot den volym luft som finns i flaskan. Sotos lilla flaska rymmer ca 700 ml och man får fylla den till 480 ml. En full flaska innehåller alltså 220 ml luft. Förhållandet mellan antalet pump-tag för full resp. tom flaska är 700 / 220 = 3,2 ggr

Så om då killen som testade köket i filmen jag refererade till tidigare har rätt när han sa 250 pump-tag för nästan tom flaska, så skulle det krävas 79 för en full. Det låter kanske lite mycket?

Även jag provade att pumpa upp en tom flaska i en butik utan att orka komma upp i tryck. Det skulle ju kunna vara att man behöver bensin i flaskan för att pumpen ska bli tät. Annars skulle jag aldrig vilja använda köket med mindre än ½-full flaska. Det tar längre tid att pumpa upp trycket än att rota fram förråds-flaskan med bensin och fylla på. Det skulle i sin tur innebära att köket i princip har en 250 g extra barlast i form av bensin som man aldrig förbrukar.

rompa..!
Du som har ett kök skulle ju kunna testa med att tömma ut det mesta av bensinen i flaskan för att testa hur mycket du behöver pumpa då. Och gärna även testa med full flaska...

I manualen till detta kök står:
"Sluta använda köket om omgivningstemperaturen faller under -20C eftersom O-ringen temporärt hårdnar och forlorar elasticitet, vilket orsaker bränsleläckage".

Kan det verkligen vara så eller är det bara översättning av regler och varningar riktade mot den amerikanska marknaden? Ni vet, "hängslen+livrem+säkerhetsnål+silvertejp"-typ varningar.

Nog vill man att ett kök av denna typ ska funka även om det är kallare än -20?

//B

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Soto Muka oanvändbart under -20?? Kök och brännare 16
Kamelen Soto Muka rengöring? Kök och brännare 59
FalconBayerskt Soto Windmaster och 230g gasbehållare Kök och brännare 33
veni Soto Windmaster stove Kök och brännare 37
apfaktor SOTO-brännare Kök och brännare 13
turtle Vad får plats i en solo stove titan? Kök och brännare 12
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
GREAT_KHAN Biolight stove Kök och brännare 7
SwedishOutdoor Firebox Nano stove 2nd gen Kök och brännare 9
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Gun-valld Ikea Stabil wood stove Kök och brännare 13
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Yogi_sthlm Wild Woodgas Camp Stove (vedkök) Kök och brännare 299
Gun-valld The Perfect Alcohol Stove Kök och brännare 67
snusmumriken83 primus express stove Kök och brännare 6
migael Pepsi Can Stove Kök och brännare 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg