Soto Muka oanvändbart under -20??

Har precis köpt ett Soto Muka för vinter användning men nu läste jag detta att o-ringen krymper/går sönder i riktigt kalla temperaturer och kan läcka bränsle...vafan? Det är ju precis därför man använder bensinkök.

Står här:

Och även på sotos officiella sida att man inte ska använda köket vid -20 eller kallare.

Är detta specifikt för just detta kök pga det högre trycket eller är det samma för andra kök? Om bara en o-ring är problemet borde man ju kunna byta den.
 
"Riktigt kalla temperaturer är ju precis därför man använder bensinkök."
Nej, det är precis då man INTE använder bensin i kök - bensin blir ju otrevligare och alltmer lätt-
antändligt ju kallare det är! Det är då som trycksatt fotogen kommer till sin rätt, det är aldrig
lättantändligt som det är. Men nog om det, åter till din fråga om O-ringar och kyla - något som
mer avancerade organisationer än du har haft problem med.

Förbehållet beror säkert på valet av O-ringsmaterial...

Challengerkatastrofen någon? Fel O-ringsmaterial för kyliga (Florida)temperaturerna blev
klart o-bra för den valda användningen konstaterade haveriutredningen. Tror f-n det att de
(Muka) friskriver sig för den riskkombinationen för något som säljs till slutanvändare i skade-
ståndsjuridikens hemland...

Stressa inte upp dig. Gasa tills det rasar - och byt O-ringsmaterial då. Full gas spar tid! etc :oops:
/Odd
 
Senast ändrad:
Tack för svar, jag menade såklart jämfört med gas är bensin bättre när det är riktigt kallt. Fotogen funkar tydligen tyvärr inte med Muka, Däremot white gas (samma som Primus power fuel??), är det säkrare och bättre än bensinen?
Ska googla upp trådarna om riskerna med bensin när det är riktigt kallt.

Har mailat Soto och frågat om Stormbreaker har samma problem. Det är ju samma pump om jag fattar rätt. Dom borde ju kunna fixa en o-ring i bättre material.

Såhär står det på sotos hemsida:

Long exposure to severely cold temperatures may cause O-rings to shrink in volume, thereby creating a fuel leak. Never use the stove/Smart Pump/Wide Mouth Bottle under -20 degrees C(-4 degrees F) environment.

Då är frågan vad som är "Long exposure"? Jag kommer aldrig vara ute längre än en vecka på vintern. Men vill ju inte riskera att det sprutar massa bränsle pga den där o-ringen om det skulle bli kallt. Räcker det att ha flaska och pump i en påse bara som extra säkerhet?

Jag hittade iaf en video där nån körde Muka i -40 C och det gick jättebra.

(Ja, som ni hör är jag nybörjare på multifuel-kök. Kommer ta med ett Optimus Vega med vintergas som backup. Men hade varit skönt att slippa joxa med att hälla på kokande vatten på gastuben etc)
 
Tack för svar, jag menade såklart jämfört med gas är bensin bättre när det är riktigt kallt. Fotogen funkar tydligen tyvärr inte med Muka, Däremot white gas (samma som Primus power fuel??), är det säkrare och bättre än bensinen?
Ska googla upp trådarna om riskerna med bensin när det är riktigt kallt.

Har mailat Soto och frågat om Stormbreaker har samma problem. Det är ju samma pump om jag fattar rätt. Dom borde ju kunna fixa en o-ring i bättre material.

Såhär står det på sotos hemsida:

Long exposure to severely cold temperatures may cause O-rings to shrink in volume, thereby creating a fuel leak. Never use the stove/Smart Pump/Wide Mouth Bottle under -20 degrees C(-4 degrees F) environment.

Då är frågan vad som är "Long exposure"? Jag kommer aldrig vara ute längre än en vecka på vintern. Men vill ju inte riskera att det sprutar massa bränsle pga den där o-ringen om det skulle bli kallt. Räcker det att ha flaska och pump i en påse bara som extra säkerhet?

Jag hittade iaf en video där nån körde Muka i -40 C och det gick jättebra.

(Ja, som ni hör är jag nybörjare på multifuel-kök. Kommer ta med ett Optimus Vega med vintergas som backup. Men hade varit skönt att slippa joxa med att hälla på kokande vatten på gastuben etc)
Hälla kokande vatten på en gastub är väldigt farligt. Vega är väl dessutom ett kök som klarar av att köra med gastuben i vätskematningsläge så det borde ju fungera utan några problem.

//J
 
Kommer ta med ett Optimus Vega med vintergas som backup.
Varför överprissatta vintergasversionen? Vega kör gasolen i vätskematningsläge - och så länge du
inte kör med delfyllda behållare som du kört i gasläge under tidigare säsong så är du på den (drift-)
säkra sidan...

Att betala hutlöst dyrt för "original" Primus "Vintergas", eller andra liknande märkes-hokuspokus,
skulle åtminstone aldrig falla mig in. Det enda som skiljer en Primus Vintergas från en vanlig Primus
Powergas är ett läskpapper som de ställt in i behållaren innan bottenplåten pressades fast. Det är
samma blandning av n-butan, iso-butan och lite propan i allihop. Med en Vega eller Polarisbrännare
behövs helt enkelt inte något sånt trixande, de körs med inverterad campinggasolmix under höst -
vinter - vår – om det är under sådär 7-10 Celsius ute. Skulle promenaden vara längre än sådär 2-3-4
veckor så blir metallvikten av de tomma gasbehållarna man måste släpa med sig i ryggan irriterande
– då får det bli flytande bränsle i Polarisbrännaren istället. Med fotogenen i PET-förrådskärl så kan man
bränna förrådsflaskorna undan för undan när de är tömda – vilket sparar både vikt, utrymme och sopor!

[Är det ovanför den där 7-10 Celsius-temperaturen så kör jag med Trangias GB74-brännare istället
– och ren butan, via trefotsadaptern, från en CP-250 -flaska – det blir klart billigast!]
/Odd
 
white gas (samma som Primus power fuel??), är det säkrare och bättre än bensinen?
Bensinbränsle som bensinbränsle. Skillnaden i din applikation är helt oväsentlig.

Coleman Fuel / White gas skiljer sig från Aspen 4-takt i den (i ditt fall helt oväsentliga) egenskapen
att det (CF WG) har alldeles för lågt oktantal för att köra explosionsmotorer på vätskan. De kan ta
allvarlig skada av att det ens försöks...
/Odd
 
Varför överprissatta vintergasversionen? Vega kör gasolen i vätskematningsläge - och så länge du
inte kör med delfyllda behållare som du kört i gasläge under tidigare säsong så är du på den (drift-)
säkra sidan...

Att betala hutlöst dyrt för "original" Primus "Vintergas", eller andra liknande märkes-hokuspokus,
skulle åtminstone aldrig falla mig in. Det enda som skiljer en Primus Vintergas från en vanlig Primus
Powergas är ett läskpapper som de ställt in i behållaren innan bottenplåten pressades fast. Det är
samma blandning av n-butan, iso-butan och lite propan i allihop. Med en Vega eller Polarisbrännare
behövs helt enkelt inte något sånt trixande, de körs med inverterad campinggasolmix under höst -
vinter - vår – om det är under sådär 7-10 Celsius ute. Skulle promenaden vara längre än sådär 2-3-4
veckor så blir metallvikten av de tomma gasbehållarna man måste släpa med sig i ryggan irriterande
– då får det bli flytande bränsle i Polarisbrännaren istället. Med fotogenen i PET-förrådskärl så kan man
bränna förrådsflaskorna undan för undan när de är tömda – vilket sparar både vikt, utrymme och sopor!

[Är det ovanför den där 7-10 Celsius-temperaturen så kör jag med Trangias GB74-brännare istället
– och ren butan, via trefotsadaptern, från en CP-250 -flaska – det blir klart billigast!]
/Odd
Det finns många brännare som inte kan köras i
vätskematat läge så vintergas är ett mycket smart tillskott till Primus olika gasvarianter. Fungerar ner till minus 22 tack vare "hokus pokus" vilket är helt unikt ☺️.

//J
 
Jag yttrade mig inte om "många brännare som inte kan köras i vätskematat läge" - jag yttrade mig om frågeställarens Vega (och mitt Polaris) och för de två brännarna så är Primus Vintergas ett överprissatt
slöseri. Vilket många konsumenter inte är medvetna om.
/Odd

PS
Har man försatt sig i situationen att man (fel)köpt en brännare som av någon anledning (det kan vara
flera olika anledningar som hindrar att enkelt och bekvämt göra detta) inte klarar av att köra camping-
gasolbehållarna i inverterat läge - så får man väl leva med att betala överpris för gasolen. Eller bita i
det sura äpplet - och köpa en brännare som klarar av det. Om man nu vill elda gasol på vinterturen...
 
Senast ändrad:
För att återgå till trådens problemställningar - är det o-ringen i pumpkolven, om det finns nån sån i Muka, som är problemet? Alltså där det finns en läderbit på tex Omnifuel?

Eller är det o-ringen som tätar mot flasköppningen?

Och vad avses med "läcka" här, kommer det spruta ut pga trycket eller mer rinna ut om o-ringen skulle ha skrumpnat pga kyla?
Kan det vara farligt med läckage tex att läckaget och flaskan antänds och exploderar?

Mvh okunnig på detta område
 
För att återgå till trådens problemställningar - är det o-ringen i pumpkolven, om det finns nån sån i Muka, som är problemet? Alltså där det finns en läderbit på tex Omnifuel?

Eller är det o-ringen som tätar mot flasköppningen?

Och vad avses med "läcka" här, kommer det spruta ut pga trycket eller mer rinna ut om o-ringen skulle ha skrumpnat pga kyla?
Kan det vara farligt med läckage tex att läckaget och flaskan antänds och exploderar?

Mvh okunnig på detta område
Det är ett känt problem att packningar kan bli sköra i kyla. Vet inte om problemet är större på just Sotos kök. Att ha med reservpackningar är alltid en bra idé på vinterturer oavsett.

Problemet med bensin då är ju att det är betydligt brandfarligare än fotogen, så en packning som läcker blir lite riskablare för användaren. Bensin har flampunkt under noll så läckor som inte upptävks/åtgärdas kan ge upphov till rejäla eldbollar.

//J
 
Jag yttrade mig inte om "många brännare som inte kan köras i vätskematat läge" - jag yttrade mig om frågeställarens Vega (och mitt Polaris) och för de två brännarna så är Primus Vintergas ett överprissatt
slöseri. Vilket många konsumenter inte är medvetna om.
/Odd

PS
Har man försatt sig i situationen att man (fel)köpt en brännare som av någon anledning (det kan vara
flera olika anledningar som hindrar att enkelt och bekvämt göra detta) inte klarar av att köra camping-
gasolbehållarna i inverterat läge - så får man väl leva med att betala överpris för gasolen. Eller bita i
det sura äpplet - och köpa en brännare som klarar av det. Om man nu vill elda gasol på vinterturen...

Du verkar inte ha något till övers för primus vintergas och du verkar också anse att andra brännare än de som kan köra vätskematat är felköp. Jag ville bara nyansera detta lite eftersom det finns många alldeles utmärkta brännare och system som naturligtvis inte går att använda inverterat.

//J
 
Eller är det o-ringen som tätar mot flasköppningen?
Det kan finnas fler / andra o-ringar också men det vet jag inte något om, har ingen sprängskiss eller
reservdelslista för Soto Muka. Ev. o-ring på pumpstången borde inte ge andra problem än att du inte
får upp trycket, den hanterar ju bara luft. Det sitter säkerligen en backventil nedströms pumpen - och
börjar den krångla så rinner det trycksatt bensin ut ur pumpen via pumpstångens hål - och det så länge
det finns övertryck i bränsletanken. Det här är en felkälla alla trycksatta vätskekök (och lamporna också!)
har, det får man leva med. En extra tätning till backventilen i reservdelssatsen brukar vara en bra idé...

Om tätningen i flasköppningen ger upp så blir det samma problem, fast med mycket större flöde! Det
blir större läckagearea för den trycksatta bensinen att hastigt fara ut genom - klart o-bra för ett bränsle
som gärna tänder på så enkla saker som statisk urladdning etc...

Du får skaffa dig en sprängskiss eller reservdelslista för Soto Muka så att du kan analysera var riskkällorna
sitter i mackapären. En sån lär du behöva ändå - för att kunna beställa de reservdelar du vill ha i ditt lilla
reservdelskit. En bra 'rädda promenaden' åtgärd är att vara välutrustad före olyckstillfället...
/Odd
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg