Jag har ett Soto Amicus, och har i sommar ett par gånger haft liknande besvär som du beskriver. Det visade sig bero på att jag bara skruvat dit brännaren för löst på flaskan…Fyller på tråden här med ett annat ”problem” med Soto brännare. Och då Soto Windmaster.
Någon mer som haft problemet med att lågan bara ’dör av’ ibland. Mitt under kokning så lägger den helt enkelt av. Lågan stryps ner till minimum. Får stänga av gasen och börja om, och tända lågan igen.
Vågade inte ta med Soto köket sist på fjällvandringen om det skulle krångla ordentligt utan fick ta mitt tunga Trangiakök istället.
Kan problemet bero på att jag använder ett Optimus Clip On vindskydd på brännaren? Kanske inte behövs ett vindskydd heller även i blåsten på fjället?
Kör med ett Soto kokkärl 1 liter till brännaren och mest Primus gas.
/Johan
Jag har kört med Primus nya SIP-gas i sommar, och de behållarna är av en lite annan modell än de gamla. Jag antog i mitt fall att man helt enkelt behöver skruva dit brännaren hårdare på den nya behållaren, rätt ordentligt hårt. Du kan ju testa och se om det hjälper även dig.