Sot

-PaTRiC-; sa:
många här bajjar på gas eftersom det "låter" o man skall inte stressa.. (eftersom bensin/fotogenköken är så tysta) vill man ha riktig ro så skall man väl laga mat över eld.. läs eld, flamor och samisk eldkonst av Yngve Ryd så lär ni er riktig fjälleldning.. elda med t-dojja i olika former känns bara konstigt..
Ett klagomål jag har svårt att ta till mig, om man nu inte åsyftar gas i kombination med t.ex en trattbränare som mitt Primus MFS. Då dundrar det. Men med en hattbränare som i Primus Easyfuel, eller som i Primus PLS nedan, låter det inte farligt. Om jag nu inte blivit hörselskadad efter flera år med MFS och bensin.

cpic450955b88eff4.jpg

Raskesven

Det är väl, som med så mycket annat, en fråga om personliga preferenser. Anledningen till att jag envisas med att köra mitt Trangia på sprit är följande:

* Mycket tillförlitligt system.
Allt enligt principen - Desto enklare konstruktion desto mer tillförlitligt. Vill inte sätta mig i en prekär situation genom att sätta min tillit till något som har större risk att fallera. Moderna flerbränslekök i synnerhet, men även gaskök.

* Enkelt handhavande. Kan det bli enklare?

* Billigt bränsle.
Köpte min 5 liters metanoldunk för 196:- 39:-/liter. Sotar inte alls.

* Tyst.
Viktigt för mig.

* Tidigare erfarenheter.
Har haft olyckliga erfarenheter av mer avancerade kök. Främst fotogenkök.

* Jag gillar spritkök.
Om det nu inte redan framgått.
:)

Åker jag till Nordpolen eller till fjälls vintertid, för en längre tur, stannar spritbrännaren hemma. Vanliga fjällvandringar, vår; sommar och höst, åker spritbrännaren med trots att det blir tyngre med allt spritbränsle. Här värdesätter jag tryggheten och tillförlitligheten högre än de nackdelar som medföljer.

Nästa tur med Trangiat blir till Härjedalsfjällen om en vecka.
--

tryggt.. säkert.. allt efter stenklubba och björnfällsjacka är otäckt, låter nästan som du är en trygghetsnarkoman på gränsen till paranoid.. det handlar om en teknik som är dryga 100år gammal.. bil är inget för dig misstänker jag..

;)

Av trygghetsmyndigheterna är vi ju förbjudna att inneha 96% proof, vilket går att använda till minst tre ting...
Och vill man undvika sot så finns ju gas... Envisas man med stabila Trangiat så finns ju gastillsats och möjligheten att bära många grytor i duo...rejält och tungt...
På dagens skogspromenad mötte jag en ung man under en 5,3 kg tom fast nu fullproppad ryggsäck, nej han var bara ute och provgick....djupen på fotavtrycken imponerade inte på mig, men han verkade trygg...mycket trygg...Han hade väl packat ner knölpåken och björnskinnet oxså...

brandmansmicke; sa:
ping; sa:
Jo,Tenol funkar fint,sotar ingenting och har lite högre effekt/temp än
T-dojjan.Säljs nog på de flesta utebutiker.

peter
Vad det gäller effektivitet har du fel Peter. Etanol har ett högre förbränningsvärme alltså har T-röd bättre värme än Tenol.

Etanol (outspädd): -23400 kJ/l
Metanol: -17900 kJ/l
Nu tror jag brandingenjören har missat lite av fysiklektionen :)

Peter sa att EFFEKTEN med tenol i trangiabrännaren är högre än för t-röd. Du svarar med att ENERGIN i en given volym metanol är mindre än i samma volym etanol.

Jag säger inte att så är fallet men det skulle kunna vara så att en given mängd metanol i brännaren brinner upp fortare än samma mängd etanol, kanske till och med så mycket fortare att man får en högre effekt i brännaren och alltså mer värme. Däremot skulle naturligtvis energin från etanolen vara större då den skulle brinna längre än brännaren med metanol.

Så, ja, T-röd har bättre värme per liter men Peter påstår inte motsatsen. Mer energi per liter ger mindre volym att bära med sig men hur är det med energi per kg?

[/QUOTE]
Nu tror jag brandingenjören har missat lite av fysiklektionen :)

Peter sa att EFFEKTEN med tenol i trangiabrännaren är högre än för t-röd. Du svarar med att ENERGIN i en given volym metanol är mindre än i samma volym etanol.

Jag säger inte att så är fallet men det skulle kunna vara så att en given mängd metanol i brännaren brinner upp fortare än samma mängd etanol, kanske till och med så mycket fortare att man får en högre effekt i brännaren och alltså mer värme. Däremot skulle naturligtvis energin från etanolen vara större då den skulle brinna längre än brännaren med metanol.

Så, ja, T-röd har bättre värme per liter men Peter påstår inte motsatsen. Mer energi per liter ger mindre volym att bära med sig men hur är det med energi per kg? [/QUOTE]

Ett intressant och seriöst inlägg. Tack för det.

Jag återkommer imorgon.
--

serenade; sa:
Undrar hur man undviker att få sot på kastrullerna? Har ett vanligt Trangia och har använt T-röd, det blir dock sotigt..även om jag blandar ut det med vatten. Fick ett tips på nåt som hette Tenol som ska innehålla metanol också..ska säljas på mackarna. Nån som vet om det är bra? Jag vill inte gå över till gaskök.

Kanske nedanstående kan vara till din hjälp.

Jag tillskrev Trangia och Kemetyl (företaget som producerar T-röd och Tenol) för en tid sedan. Jag har nu fått svar från båda parter och vill gärna delge er mina frågor samt de svar jag fått.
------------------------------------------------
Först mina frågor.

Hej!

Jag är intresserad av att få ett utlåtande från Kemetyl; gärna från någon med kompetens på kemiområdet; samt Trangia.

Mina frågor är:

1. Kemetyls produkt Tenol är en väsentlig förbättring i jämförelse med T-röd, i synnerhet vad avser sotningsgraden vid användning i Trangias spritkök. Trots detta upptäckte jag vid en fjälltur för drygt en månad sedan att det sotar mer än vad jag trodde det skulle göra. Jag avser nu att införskaffa metanol som jag tänker blanda med T-röd. Målsättningen med blandningen är att uppnå maximal energieffektivitet tillsammans med obefintlig sotning.

- Vilken blandningsfördelning mellan T-röd och Metanol är ur sotningsavseende samt energieffektivitet att föredra?
- Det är väl rätt uppfattat att T-röd (denaturerad etanol) är mer energieffektivt i jämförelse med metanol?

2. Det påstås att man inte bör förvara metanolen i t.ex. aluminiumkärl. Ett exempel på kärl som jag överväger att förvara samt transportera metanolen i är Trangias säkerhetsflaskor som är tillverkade av polyethylene.

- Hur ser ni på ovanstående påstående?
- Vilken typ av material bör det kärl man förvarar metanolen i vara gjort av?
- Är det lämpligt att förvara metanol i Trangias bränsleflaskor med säkerhetskork?
- Vid användning av Trangias bränsleflaskor med säkerhetskork och urhällandet av innehållet - kommer huden i kontakt med innehållet? Hur går urhällandet till?

3. Avser Kemetyl att presentera nya produkter framöver, med en större andel metanol i, avsedda att användas som bränsle i spritkök?

4. Är det lagstiftningen/hälsovådligheten som medfört att Kemetyl begränsat andelen metanol i er produkt Tenol?

5. Hur stor är andelen metanol i Tenol?

6. Vad är det som leder till sotning vid användning av T-röd och Tenol i spritkök? Förbränns inte både ren etanol och metanol utan sotning? Är det så att ni bearbetar T-röd/Tenol på något sätt som leder till sotning (denaturering och ev. tillsatser)? "
------------------------------------------------
Trangias svar:

Hej!

2. Svar: Anledningen till varför man bör undvika att förvara spriten i aluminiumkärl är pga av att spriten innehåller alltid några procent vatten. Vattnet medför att aluminiumet korriderar. Det finns dock på marknaden aluminiumkärl med lackad insida som skyddar aluminiumet.

- Vilken typ av material bör det kärl man förvarar metanolen i vara gjort av?

Svar: Exempelvis polyeten

- Är det lämpligt att förvara metanol i Trangias bränsleflaskor med säkerhetskork?

Svar: Ja.

- Vid användning av Trangias bränsleflaskor med säkerhetskork och urhällandet av innehållet - kommer huden i kontakt med innehållet? Hur går urhällandet till?

Svar: Om man använder Trangias bränsleflaska enligt instruktionen kommer spriten inte i kontakt med huden.
-----------------------------------------------
Kemetyls svar:

1.
- Vilken blandningsfördelning mellan T-röd och Metanol är ur
sotningsavseende samt energieffektivitet att föredra?

Svar: Ur enbart
sotningseffekt är ren metanol att föredra och ur energieffektivitet är
T-röd att föredra, vi har inte genomfört några tester så någon exakt
rekommendation kan vi tyvärr inte ge.

- Det är väl rätt uppfattat att T-röd (denaturerad etanol) är mer
energieffektivt i jämförelse med metanol?

Svar: Riktigt.

3. Avser Kemetyl att presentera nya produkter framöver, med en större andel
metanol i, avsedda att användas som bränsle i spritkök?

Svar: Nej, det beror på
att metanol är klassificerat som giftigt och att sälja giftiga produkter
till konsumentbruk är hårt reglerat ur lagmässig synpunkt.

4. Är det lagstiftningen/hälsovådligheten som medfört att Kemetyl
begränsat andelen metanol i er produkt Tenol?

Svar: Ja

5. Hur stor är andelen metanol i Tenol?

Svar: < 10%

6. Vad är det som leder till sotning vid användning av T-röd och Tenol i
spritkök? Förbränns inte både ren etanol och metanol utan sotning? Är det
så att ni bearbetar T-röd/Tenol på något sätt som leder till sotning
(denaturering och ev. tillsatser)?

Svar: Denatureringsmedlen (som vi måste
tillsätta) har en mer komlicerad molekylär struktur och fullständig
förbränning utan sotning är svår att uppnå med denatmedel.
--------------------------------------------------

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg