Sos via Inreach

Tack för berättelsen ovan, intressant att höra. Undrar lite kring hur larmkedjan funkar och tillgängliga resurser.
Jag läste precis att fjällräddningen använder sig av polishelikopter och då finns det en i Boden och en i Östersund (tydligen totalt 9 st i hela Sverige, undrar om det verkligen kan stämma, för åtminstone en cirkulerar över bara min förort i södra Stockholm några gånger i veckan).
Men det var ambulanshelikopter som kom och hämtade den skadade, och den fanns i Gällivare? Hur många ambulanshelikoptrar finns tillgängliga i fjällområdena, gissningsvis inkl Norge då dom lär samarbeta?

Sen till min andra fråga, har jag fattat den här kedjan rätt?
Tryck på Garmin SOS - dom kontaktar svenska SOS (eller räddningstjänst? Eller är det samma sak?) - som avgör om det är fjällräddning dvs polishelikopter eller sjukvård dvs ambulanshelikopter. Om det är sjukvården så kontaktas närmsta akutmottagning med helikopter och om det är fjällräddning så kontaktas närmsta polisstationen med helikopter och polisen kontaktar fjällräddare som bor i närheten och plockas upp på vägen.

Har jag fattat allting rätt eller fått något om bakfoten?

Tack för berättelsen ovan, intressant att höra. Undrar lite kring hur larmkedjan funkar och tillgängliga resurser.
Jag läste precis att fjällräddningen använder sig av polishelikopter och då finns det en i Boden och en i Östersund (tydligen totalt 9 st i hela Sverige, undrar om det verkligen kan stämma, för åtminstone en cirkulerar över bara min förort i södra Stockholm några gånger i veckan).
Men det var ambulanshelikopter som kom och hämtade den skadade, och den fanns i Gällivare? Hur många ambulanshelikoptrar finns tillgängliga i fjällområdena, gissningsvis inkl Norge då dom lär samarbeta?

Tryck på Garmin SOS - dom kontaktar svenska SOS (eller räddningstjänst? Eller är det samma sak?) - som avgör om det är fjällräddning dvs polishelikopter eller sjukvård dvs ambulanshelikopter. Om det är sjukvården så kontaktas närmsta akutmottagning med helikopter och om det är fjällräddning så kontaktas närmsta polisstationen med helikopter och polisen kontaktar fjällräddare som bor i närheten och plockas upp på vägen.

Det är JRCC som kontaktas som vid fallet fjällräddning kontaktar polisen som ansvarar för tjänsten fjällräddning

Polisen kan rekrytera privata helikoptrar med v.b och vara på plats snabbt med fjällräddare. Vid det tragiska olyckan i pårtemassivet -21 tror jag det tog runt 1h från larm till att första helikoptern var på plats

När larm går så är det normalt SOS alarm som tar emot och larmar ut de resurser som behövs men är det sjöräddning är det sjöräddningscentralen MRCC = Maritime rescue coordination center, som sedan leder. MRCC i Sverige är samlokaliserat med flygräddningscentralen och kallas då JRCC (joint...)

Polisen leder fjällräddning i Sverige

@Troy Jag tror inte JRCC är inblandade i fjällräddning - varför skulle de bli inblandade?
Helikoptern är ju inte den hjälpbehövande, den är del av räddningsinsatsen.

Sjörfartsverket har egna räddningshelikoptrar på 5 platser:

Vissa landsting har egna ambulanshelikoptrar

Vid en tragisk händelse på havet utanför Karlskrona i juni anlände en person (ej militär) i tysk miltärhelikopter till Karlskrona sjukhus och en annan i svensk räddningshelikopter.

Men du som larmar behöver inte veta vem du ska larma, ring 112 om du kan så löser de vem som ska komma och rädda. Eller tryck på din larmknapp.

Men visst är det kul att veta vad som händer bakom.

/Patrik

Senast ändrad:
Nödsändares larm kopplas ofta till nationell central för all form av räddning och den generella är JRCC i Sverige , Polisen är nationell räddningsresurs för eftersök i sverige därav deras resurs fjällräddningen.

Man larmar då ut Sjöfartverkets helikoptrar liksom deras egna i fall av insats.

Ambulanshelikoptrar är välutrustade men skall inte användas men kan användas i nödfall

Nödsändares larm kopplas ofta till nationell central för all form av räddning och den generella är JRCC i Sverige , Polisen är nationell räddningsresurs för eftersök i sverige därav deras resurs fjällräddningen.

Man larmar då ut Sjöfartverkets helikoptrar liksom deras egna i fall av insats.

Ambulanshelikoptrar är välutrustade men skall inte användas men kan användas i nödfall
Detta gäller om du har en registrerad PLB med svensk landskod. Har PLB'n en annan landskod går först larmet via den aktuella nationella larmcentralen som sedan kontaktar JRCC i Sverige om larmet kommer från svenskat territorium.
En kommersiell nödsändare som SPOT, Garmin In Reach etc hanteras inte av myndigheter, utan av en privat kommersiell aktör. Där gäller användningsavtalen för prenumerationen och hur deras bedömning av larmet och de kontaktvägar de väljer aktivera. Läser gärna villkoren resp friskrivningarna:

Antar att dom har proffsavtal och rutiner och ringer inte Rätviks räddningschef som dom hittat på google...

112/911 centraler har internationella nummer annars så dom kan mycket väl kontakta 112/911(sistnämda funkar i Sverige oxå)

+46 63 107 112 går till 112/911 i Sverige om ni är i gränszon och har utländsk täckning

JRCC lär bli inkopplade i vilket fall vid dessa insatser i många fall

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg