Sonim XP3 ??

Är denna telefon något att ha i skog och mark ?
Jobbar som processkötare och skulle även ha användning för den tillsammans med mina peltor lurar.

Någon som har lite "personlig" info om den...

Extra antenn något att ha ?

Det jag hört är att den är VÄLDIGT bra i skog och mark.
Det som det hänger på är väl närmast operatören om de har täckning där Du är.

Vill också ha en XP3 :(

Somin med 3G på gång

En av mina bekanta som sedan tidigare har dränkt åtminstone 2 st mobiltelefoner köpte en Somin XP3 när den lanserades i november i fjol och strax efter det att hans grannar på sommarstugeön kunnat råka riktigt illa ut när deras båt sjönk. Förmodligen var detta http://www.norrteljetidning.se/nyheter/artiklar/id/3702
Sedan i november i fjol har det kommit Somin XP3 Quest som har kamera och en häftigt lång passningstid (1500 h enligt databladet)

Nyligen har Somin aviserat en 3G modell http://www.dustinhome.se/pd_5010367167.aspx men den finns inte att köpa än

Vad jag förstått av min bekant som köpte den första modellen av XP3 som kom så är han nöjd med den förutom att hans fru tycker det är dåligt ljud när har ringer från den. Min teori är att det är ett för tätt membran över mikrofonen. Somin kanske inte använt Gore Auido membran som finns på Ericsson R301s (hajfenan)

Jag har ett längre tag funderat på att pensionera min Ericsson R301s och nu när Somin kommer med en 3G så är det kanske dags att byta ut min R301s även om den funkar.

Per

Sonim XP3 Quest

Hej på er,
Jag har nu haft min xp3 quest i ett halvår och kan ge följande rapport:

PLUS
Batteritid är den bästa hittills
Tål kyla förvånansvärt bra
inget lullull som spel och flashiga menyer.
Enkla menyer
Lampan är mycket bra.
Robust i högsta grad. Tål mycket stryk. Har tappad den på betonggolv några gånger.

MINUS
Något klumpig, tung. stor.
Kan av misstag slå på lampan i fickan=ej knapplåststyrd
Mindre bra menyupplägg. Kan utvecklas.
Kan inte koppla tangenterna som snabbvalsknapp för uppringning av frekvent förekommande nummer.(Jag har då inte sett var man kan göra detta...Är väl inte så intresserad heller....)
GPSen känns onödig.
En ringsignal för möte kopplat med blinkande skärm borde finnas.
Finns endast ljudlös eller ringsignal.

TIPS
Förvara den i en liten vadderad påse/väska för att undvika att lysknappen slås på.
Tycker det funka bra nu efter en tillvänjningsperiod.

Avslutningsvis
En bra telefon för yrkesfolk som ställer krav på funktion och användarbarhet och uthållighet.

Lars

Ja

Testade den tidigare xp3 modellen utan gps.

Håller med Lars.

Den är aningen für stor. jag tror SAMSUNG har en 'likande' robust modell. Men den kann knappast konkurera med XP3 när det gäller slutgiltiga finishen. Jag har för mig att jag fick till det där med snabbvalsknapparna.

Vad jag upsaktade mest var den lilla ficklampan när jag skulle leta efter saker i bilen elller runt om husvagnen, at jag kunde spola av den i rinande vatten om jag lycktas 'lera' ned den.

Kalenderfunktionen var lite svag, likaså kontakterna. Tre olika alarmklockor vilka man kunde programra individuellet var bra.

Jag testaden den för jobbet under ett par månader förra vintern. Är desvärre mer inne än ute så en mindre telefon är mer praktiskt.

Behöver du en robust telefon och inte störs av storleken så är valet givet. Förbättrar definift macho imagen :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Calle H Stöttålig telefon för uteliv Sonim XP3 Enduro Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg