Sommarvandring

Ut!

Haha, tackar för tipsen. Det där med att provtälta vekar festligt... va?

Att prova hemmavid ger dig svar på många av dina frågor. Ta ett par helgturer längs närmsta vandringsled i vår. Det du lär under en sån tur är värt mycket mer än alla råd du kan få här. Bestäm ett datum och tveka inte om vädret skulle vara lite grinigt, det ger bara nyttigare erfarenhet.

Bestäm ett datum och tveka inte om vädret skulle vara lite grinigt, det ger bara nyttigare erfarenhet.

Att vandra och tälta i regn är inte det skönaste. Med lite övning så går det att få det behagligt. Det största bekymret upplever jag som att det är svårt att få saker att torka i tält vid långvarigt regn. så här kommer några tips:

Packa sovsäcken vattentät, gärna i vattentät påse med rullöppning. blöt sovsäck kan förstöra vilken tur som helst.

Ha extra strumpor. Strumpor går att torka genom att knyta fast dem i bältet och låta dem hänga ner på fram sidan av byxbenen. värmen som bildas av lårmusklerna torkar ut strumporana hjälpligt.

En fuktig tröja kan torkas genom att ta på den utanpå en torr och sedan använda kroppsvärmen till att torka den.

Ha ett fuktigt och en torrt underställ. Dvs ett som du går i och ett som du tar på när du kommit fram har slagit läger. Bytet till det fuktiga ställ på morgon när det är dags att ge sig iväg är aldrig en skön upplevelse men man får snabbt upp värmen när man börjar röra sig.

Vid uppehåll går det att knyta fast klädesplaggen på ryggsäcken.

Undersök möjligheten till att ha tork lina inne i tältet.

Ha förstärkningströjan lätt åtkommligt i packningen och ta på den vid rast.

Som avslutning vill jag säga att övning ger färdighet. Använd våren och sommaren innan avfärden till att vandra och tälta så mycket som du har tid med. Då vet du vad som fungerar och vad som inte fungerar och du har erfarehet och kunskap om hur du skall kunna njuta och få ut som mycket av din fjällvistelse.
/Hans

Praeparatus supervivet - den förberedde överlever

Jag drar alltid upp tält och hela sk**en på någon gräsmatta i närheten av där jag bor innan jagåker iväg på sommarens långtur. Över en helg kan kman klara sig utan många delar, på långturer blir det jobbigt om t ex något så simpelt som tamojen ligger hemma, eller att man glömt all tältspik...
Så de skratten som kan komma tar jag lätt på, å andra sidan har jag bott nästan 20 år på samma ställe så "idioten med tältet" är väl ett sommartecken...
Det bjuder jag på!

Lycka till!

Tamojen!? Något jag missat...?;)

Tack för alla fina tips, känner att det nog är många misstag jag slipper göra tack vare dem!! Däremot har jag insett att det nog måste bli en provtältning innan jag åker. Verkar som att det är det bästa sättet att inse vad man själv faktiskt använder sig av...

Ryggsäck med ram VS ryggsäck utan ram?

Det är lätt att så här i mars bara fokusera på att kläderna ska värma, men ärligt talat kan det ju vara stekhett i fjällen i augusti, och då är det inte heller så dumt att ha med sig något tunt i bomull, samt ordentligt med solskydd. Zipoffbrallor är bra, så slipper man släpa med sig både shorts och byxor.

Det ligger nog mycket i det du säger. Zipoff låter smart. Något tips på inköpsställe?
/Amanda

Tamojen!? Något jag missat...?;)

Ryggsäck med ram VS ryggsäck utan ram?

Tamoj = det lösa handtaget till trangiaköket

Vad det gäller med eller utan ram är nog smaken som baken... Men själv föredrar jag utan, det man får leva med då är en svettig rygg. Kör man med ram så blir det lite luftigare men det är inte lika"följsam" tycker jag.

Bilagor

• small_tamoj.jpg
    small_tamoj.jpg
    31.8 KB · Visningar: 365
Ryggsäckar utan utanpåliggande ram är mycket vanligare, varför vet jag inte, men det öppnar ju för möjligheten att hitta en bra ryggsäck till ett bra pris.
Personligen föredrar jag med utanpåliggande ram, du kommer säkert att få massor av argument för det ena eller det andra men viktigast är ändå att pröva säcken med packning i, och gärna längre än 2 minuter. Pröva även hur säcken känns när du rör på dig.

Det ligger nog mycket i det du säger. Zipoff låter smart. Något tips på inköpsställe?
/Amanda

Nja, jag är så märkesofixerad att jag beställde mina från Ellos när det var rea... Land&Lake tror jag de heter. Billiga, lätta, lagom vindtäta och bra sommarbyxor. Men man kommer långt med sådant man redan har hemma. Första gångerna gick jag i jeans. Det gick bra ända tills vi kom till ett blött videsnår och jag blev blöt om låren. Jag tror inte brallorna torkade innan vi kom hem... Då är det bättre med vindbyxor. Men jag har fallit till föga och köpt ett par Fjällrävenbrallor också. De har fördelarna att de är väldigt stryktåliga och vindtäta (plus att min häck blir snygg i dem enligt min man), men nackdelen att man blir supersvettig i dem om det är varmare än 15 grader.

Som någon skrev - friluftsliv var väldigt enkelt tills man började hänga på Utsidan och förstod hur mycket prylar man inte visste att man behövde...

Vad är det egentligen för utrustning som är ett måste? Jag har tält och gasolkök, men känner mig väldigt osäker på resten.

Diskusjonene hittil har gått på mye fornuftig, men jeg savner en fremheving av de to elementene som jeg synes er virkelig viktige. Sko og ryggsekk. Her vil jeg anbefale deg å kjøpe kvalitet, samt å gå med skoene til daglig noen dager slik at de er tilpasset føttene dine. Ingenting ødelegger turen så mye som dårlige sko og dårlig ryggsekk IMHO. Allt annet turutstyr kan ellers være rimelig, du kan oppgradere til bedre utstyr etter hvert når du skal på flere turer senere.

Du har jo allerede funnet ut at du må prøve deg på en overnatting i teltet, og det er flott. Da finner du ut av oppsetting av teltet og mye annet. Det kan gjerne gjøres på gressplenen utenfor huset, så får også dine naboer noe å prate om slik naboene til greendanger har. Kanskje har noen av dem tips og utstyr du kan låne? Det kan spare deg for mye bry og penger.

Og sist men ikke minst: Myggmiddel og God tur.

Beträffande frâgan om Naturkompaniet och andra butiker.
Jodâ, Naturkompaniet har säkert nâgon bra butik nâgonstans. Men dom är alltid i den dyrare delen av skalan.

Billigt o bra hittar du ofta hos Engelsons, ITAB, WIldo, Stadium och Intersport mfl.
Märkesgrejer till bra priser köper jag hos GetOut och även Addnature mfl har bra priser och god service.
Kolla under "företag" i menyn sâ hittar du massor.

Jag tycker du ska göra en grovplanering av vad du tror dig behöva, sök här pâ Utsidan efter utrustningslistor, jämför din lista med nâgra av de som du finner här. tänk pâ att sâlla bort extremkommentarerna om att spara ett gram här o där :)
Sen lägger du upp din uppdaterade lista här sâ kommer säkert nâgra att nagelfara den och tipsa om ändringar.
Du har ju redan tagit steget och talat om att du är nybörjare, sâ det kan inte bli sâ illa :)
Även en del av butikerna har packlistor man kan ha som grund. Playground http://www.playgroundstores.com/packlistor.php har en och Fjällräven classic´s hemsida har en oxâ.

Zipoff låter smart. Något tips på inköpsställe?

Själv har jag några olika från Intersport eller Stadium. Har ett par där zipoff-blixtlåset skaver lite på benen, var kanske lite för billiga :)
Som Ulrika var inne på är det bra med ett par tunna byxor, torkar fort.
Den andra fördelen med zipoff är att det är lätt att tvätta benen (byxbenen alltså) för det är dom som blir skitiga då man klafsar i sankmark.

Om du köper en ny ryggsäck var inte blyg att be att få prova olika. Se till att den ställs in för att passa dig. Oftast är säckarna bara fyllda med bubbelplast på affärerna, så när du kommer hem lasta i sådär 10 kg, kuddar i botten och sedan böcker, och ge dig ut på en promenad.
Folk tittar konstigt på en... "idiot, ha en så stor ryggsäck för att gå en sväng med hunden"... men man vänjer sig :)

Om du inte har upptäckt det redan så går det att spendera hur mycket pengar som helst på uteprylar. Vissa saker ska man inte snåla med, jag skulle t.ex hellre bo i ett tält från Biltema än ha dåliga skor.

/Ulf

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg