Det blev en ny tur till Dolomiterna första veckan i juli. Den här gången tänker jag utgå från Cortina och ritar på planerna för det.
Är det någon som vill dela med sig tips om "missa inte", smultronställen eller något jag ska undvika?
Det är inte så lätt att välja när det finns så mycket vackert så jag är tacksam för alla tips.
I Dolomiterna kan du förstås glömma tält, försåvitt du inte vill övernatta på campingplatser enstaka nätter. Stora delar av området är regionala naturparker med tältförbud, dessutom gör ju berggrunden att vattnet ofta inte går i dagen. Det är ett av skälen att jag själv inte besökt Dolomiterna sen 1992.
Utan att fundera på hur man inordnar allt i en tur, här är några pärlor i Östdolomiterna:
Fanesängarna, speciellt Lilla Fanesängen, f ö med en del vatten, faktiskt.
Travenanzesdalen (som jag gått norrut på väg mot Fanesängarna).
Stugan Città di Fiume invid Monte Pelmo (Fiume heter på kroatiska Rijeka, vilket betyder samma sak, flod. Första gången jag var där fanns revanschistiska affischer som uppmanade italienarna att inte glömma förlusten av Istrien. Andra gången var affischerna borta - kanske en del besökare tog anstöt)
Civetta-väggen
Pragserdolomiterna med Seekofel. I närheten av Seekofelstugan såg jag för första gången Edelweiss.
Sextenerdolomiterna med Drei Zinnen (Tre Cime).
http://www.huthyfs.com/dologal/index.html
Bilderna fr o m 26 är från Östdolomiterna. Om jag la upp en tur i det området skulle jag kanske hellre utgå från Niederdorf (Villabassa) eller Toblach (Dobbiaco). Men det beror väl lite på hur man tar sig dit.